Trappist in de koelkast?

Ik heb ook niets met Kerst, maar dit zijn bieren die eenmaal per jaar door de Belgische brouwers worden gebrouwen. Vaak niet in de winkel verkrijgbaar. Zo'n 2300 bier genieters bepalen in twee dagen welk bier de titel beste Kerstbier 2024 krijgt. Beetje prestige projectje van de brouwers. Mooie bieren en heel gezellig zonder 'gezuip'.

Aha - dus eigenlijk is het een contest net als onze eigen synth-contest aan het eind van het jaar. ;)

En na alle kerstbiergeweld meteen een mooi Kerstbier open getrokken om mijn vernieuwde homestudio te dopen en in te wijden.

StudioDoopfeest.jpg

Voor Kerst koop ik ook meestal speciale bieren om het te vieren en zo vaak drink ik geen bier - zeker tijdens mijn vrijwilligerswerk mag dat niet - dus trakteer ik mijzelf met de Feestdagen op een speciaal biertje. Vind persoonlijk Desperado's ook wel lekker, dat is bier met Tequilla.

Deze heb ik een tijdje geleden meegenomen uit Duitsland:

kostritzer-schwarzbier.png

Het meest bekende 'schwarzbier', denk ik, maar had het nog nooit geprobeerd. Smaakt prima. En vorige week deze meegenomen:

lausitzer-porter-schwarzes.jpg

Had wellicht beter het eerst kunnen opzoeken, want ik lees nu dat het weinig met een porter van doen heeft, maar dat het vooral lijkt op oud bruin. En dan een hele zoete oud bruin... Nou ja, we zien wel en valt het misschien mee.

Een heel zoete oud bruin?! Ik dacht dat oud bruin al zo'n beetje de zoetste was...? Op zich lust ik oud bruin wel, maar zoeter moet het toch niet worden.

Een heel zoete oud bruin?! Ik dacht dat oud bruin al zo'n beetje de zoetste was...?

Daarom vrees ik met grote vreze... :D

Dat kwam ik tegen toen ik erover las, maar het valt met een beetje geluk mee. Iets zoet mag wel, maar het moet niet te gek worden.

Orval is een van mijn favorieten en ik was blij dat ik het weer eens tegenkwam want het is vaak lastig te krijgen.

Vooral de oude Orval is lekker. Super mooi Brett bier.

Doe eens een @Nap experiment en drink die Westvleteren 12 naast de St. Bernardus Abt 12. Die kun je gewoon bij de appie kopen. De recepten van deze bieren zijn heel vergelijkbaar! Ben benieuwd welke je lekkerder vindt.

Dat heb ik al eens gedaan. De Westvleteren kwam er voor mij wel als winnaar uit, maar de St. Bernardus vind ik ook erg lekker.

Is een oude Orval simpelweg een Orval die je een tijd bewaard hebt?
Jonge Orval is vaak veel fruitiger en hoppiger. In oude Orval (vanaf 6 maanden tot zelfs 5-10 jaar) heeft gist langer de tijd gehad om aroma's sterker te maken. Dit heeft te maken met de rest suikers in de fles. Oude Orval is dus in theorie minder zoet. Ze ruiken allebei verschillend. Jonge is fruitiger, oude is wat 'aardser'. Oude is vaak wat droger en heeft meer bitters. Uiteraard per persoon en smaak verschillend. Maar dat ze verschillen is duidelijk.

Back