Trappist in de koelkast?

Arend.jpg

Deze dan, de Arend Tripel van brouwerij De Ryck, België. Best aardig, maar niet heel bijzonder. Fris, doet me denken aan de Steenbrugge Tripel van de Aldi, maar dan net iets beter. Niet om echt voor te gaan zitten, maar prima voor bij het eten. Iets wat pittig is, bijvoorbeeld. Deze Arend is wel meer dan een euro duurder dan de Steenbrugge per flesje, grote kans dat deze cententeller voor het biertje bij de maaltijd toch gaat voor het Aldi-brouwsel... :D

De bier-afdeling in mijn buurtsuper is veranderd. De Gulden Draak lijkt verdwenen. :(

Maar ik zag wel weer Texels Tuunwal Tripel. Ietsjes aan de bittere kant, maar verder een smaakvol biertje. Had hem al eens eerder geproefd, maar nog eens kon geen kwaad.

Ik zet 'm op het lijstje, kijken of die hier verkrijgbaar is. Iets aan de bittere kant, daar hou ik wel van. Soms "moet" dat eigenlijk ook wel een beetje met deze bieren om het weer in balans te krijgen, ze zijn vaak ook wel iets zoetig.

Ik houd op zich wel van zoetige Trappisten, maar de Tuunwal Tripel heeft gelukkig genoeg eigen smaak zodat het bitter niet al te overheersend wordt. Zo ziet die er uit:

Ik was vandaag bij de slijter en zag daar een flink voorraadje Westvleteren 12 staan, die is dus inderdaad tegenwoordig ook in Nederland gewoon te koop. Kreeg ook een blikje Meet the Juicy Joker - A Reckless NEIPA mee om te proeven. Maar nu ik er nog eens over nadenk: NEIPA = New England IPA? Bij de eerdere IPA's die ik geprobeerd heb kwam ik niet verder dan een paar slokjes. We gaan het zien...

Ik was vandaag bij de slijter en zag daar een flink voorraadje Westvleteren 12 staan, die is dus inderdaad tegenwoordig ook in Nederland gewoon te koop. Kreeg ook een blikje Meet the Juicy Joker - A Reckless NEIPA mee om te proeven. Maar nu ik er nog eens over nadenk: NEIPA = New England IPA? Bij de eerdere IPA's die ik geprobeerd heb kwam ik niet verder dan een paar slokjes. We gaan het zien...
Bij onze lokale Mitra hadden ze de Westvleteren 1x en daarna constant uitverkocht. Ik vond IPA ook meestal niks maar de laatste tijd weet ik het te waarderen, van Moersleutel of Brewdog zijn bijvoorbeeld erg lekker, die van de Lidl is ook best goed trouwens, maar er moet wel minimaal 8% in zitten, anders is het echt limonade.

Er zal wel even een run op de Westvleteren zijn want vroeger kon je er nauwelijks aan komen. Bij de Mitra hier hadden ze er nog genoeg.

Met veel moeite heb ik zojuist 6 (!) slokjes van deze nieuwe NEIPA kunnen wegkrijgen, maar de rest heb ik onverbiddelijk door de gootsteen gespoeld. Ik ben gewoon geen IPA man.

Ik was vandaag bij de slijter

Toevallig ik ook en dat was... toevallig. M'n moeder had een afspraak bij de tandarts, niet bij stilgestaan dat daar schuin tegenover een slijterij zit. Moest toch even wachten, dus een kijkje nemen. Wat flesjes meegenomen, waaronder ook de Texels Tuunwal Tripel. Kan die vanavond wel 'ns proberen. :)

Gezien de beschrijving hier moet die wel lekker zijn:
Fruitig van aroma, met een vleugje alcohol in de neus. Volmondig. Stevig, met duidelijk wat alcohol ook aanwezig in de mond. Fruitig van aard, ietwat zoetig eerst, met na de afdronk een subtiele bitterheid (18 IBU) die in de toch best droge nasmaak een extra dimensie aan het geheel geeft. Toegankelijk en toch karaktervol.

Maar er is niet overal even makkelijk meer aan te komen. Mijn slijter kan het door de overvloed aan nieuwe speciale bieren ook niet meer bijbenen.

Gezien de beschrijving hier moet die wel lekker zijn:

Maar er is niet overal even makkelijk meer aan te komen. Mijn slijter kan het door de overvloed aan nieuwe speciale bieren ook niet meer bijbenen.
Ik kan het zelf ook niet meer bijbenen, daarom pak ik maar gewoon wat, en het liefst biertjes die ik nog niet ken, deze voldoet goed aan de omschrijving, een aanradertje in ieder geval.

Het Texelse biertje... De geur maakte al onmiddellijk duidelijk dat deze wat anders is. Op een goede manier, zo bleek. De smaak is vrij zoet en fruitig, met een mooie, iets bittere afdronk die het in balans brengt. Geslaagde poging van de brouwerij om met iets te komen dat onderscheidend is. Het zal geen top-3 biertje worden, dat niet, maar zeker geen straf om deze nog 'ns een keer te nemen. Het is één van de betere tot nu toe, denk ik.

Westvleteren is veel beter verkrijgbaar dan vroeger. Er was gewoon te veel gezeik met al die scalpers, dat hielp de missie van God en Jezus ook op geen enkele manier vooruit dus hebben ze maar besloten iets meer te maken en het beter te distribueren. Westvleteren 12 is gewoon een heel lekker biertje, maar ook niet iets wat ik wekelijks zou drinken.

Vanavond de Tripel Karmeliet gehad. Die valt hier in dit draadje meestal goed in de smaak, maar het is niet mijn ding. Vond de smaak weinig opmerkelijk, eigenlijk. Schuimt als de neten, dat is misschien wel het meest opvallende. Eén van de mindere biertjes, tot nu toe. Voor mij dan.

Mij is opgevallen dat veel van de smaak beleving afhangt van wat je eventueel ervoor gegeten of gedronken hebt en zelfs of je je tanden hebt gepoetst kort voor dat je een biertje drinkt en zelf welke soort tandpasta. :D

Ik drink Karmeliet meestal na een Rochefort 10, dan vind ik hem echt heel lekker, andersom vind ik minder..

Mij is opgevallen dat veel van de smaak beleving afhangt van wat je eventueel ervoor gegeten of gedronken hebt

Alle biertjes die ik probeer krijgen wat dat betreft dezelfde behandeling. Het proeven is een uurtje ofzo na de koffie. Zwarte koffie. De Karmeliet moest het daar vanavond ook maar mee doen. :D

Back