Trappist in de koelkast?

Ik had vanavond een Tripel Karmeliet uit de koelkast. Een van mijn favoriete speciaalbiertjes, goede smaak maar toch niet al te zwaar.

Ik had vanavond een Tripel Karmeliet uit de koelkast. Een van mijn favoriete speciaalbiertjes, goede smaak maar toch niet al te zwaar.
Dat is ook een van mijn favoriet na de westmalle tripel. Niet te zwaar inderdaad maar ze hakken er wel in, vorig jaar was ik ergens op vakantie waar ze deze op de tap hadden, en die glazen waren enorm. Ik vond het walhalla maar de volgende dag wat minder fijn. :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
1782366992299.png

1782367039344.png

Iets om rekening mee te houden, in elk geval bij de Albert Heijn: de 12-packs zijn aanzienlijk goedkoper per liter dan de 4-packs. En meestal tegelijk en tegen hetzelfde percentage in de bonus. Wel kleine kutflesjes maar in een goed glas passen er twee 🥴,

Laatst gewijzigd:
Hmm ja alleen wel kleinere flesjes. Ze zijn trouwens bijna elke week wel ergens in de aanbieding. Ik probeer meestal geen grote hoeveelheden te halen, vaak haal ik 2 gelijke flesjes op zaterdag, of 2 om 2 op vrijdag zodat ik op vrijdag en zaterdag verschillende biertjes drink. De rest van de week heb ik liever geen bier in de koelkast. maar mijn vakantie begint morgen en dan gelden andere regels :D

Moet je wel voorzichtig schenken? Die Karmeliet is nogal een schuimerd. Ik zag die 25cl ook, vreesde shrinkflation. Geen gekke literprijs!

Ik vind de Karmeliet qua schuim wel meevallen, maar enige voorzichtigheid is geboden. Het is niet zo'n exploderende schuimblusser als een Duvel gelukkig, daar heb je zo een kamer vol als je iets te uitbundig schenkt.

Ja, ik versta de kunst wel maar soms ben je slordig of ongeduldig en staat het schuim ineens tot het plafond :D

Overigens ben ik het niet eens met de officiele lezing ergens vroeg in deze draad dat je in een droog glas moet schenken, ik vind het toch fijner en krijg betere consistente resultaten als ik het glas eerst omspoel.

Ik ben ook een glazenwasser. Misschien is een droog glas beter voor bier dat niet erg schuimt, zodat er belletjes gevormed worden aan oneffenheden in/aan het glas.

Glazen voor speciale bieren hebben ook vaak "opzettelijk ingebouwde" oneffenheden om die belletjes mee op te wekken.

Ik ben ook een glazenwasser. Misschien is een droog glas beter voor bier dat niet erg schuimt, zodat er belletjes gevormed worden aan oneffenheden in/aan het glas.
Ik meen dat de instructie van Duvel zelf kwam. Het idee was juist dat je met een droog, schoon glas vanuit het midden boven de steel 1 brede en rechte 'bellenpilaar' krijgt, dit zou met een nat glas moeliijker zijn. Maar als je droge glas niet brandschoon is, slaat je bier dood en dat vind ik ook niks.

Hier een uiteenzetting:
Waarom duvel glas niet spoelen

Ik betwijfel of mijn Duvel glazen na een paar honderd rondjes in de vaatwasser uberhaupt nog een coating hebben.

Vind zelf Desperado's wel lekker, met tequilla erin.

Ik heb ondanks de overvloedige consumptie nog goede herinneringen aan Gulpener Dort. De Chateau Neubourg (in het blauwe flesje) toch wel het lekkerste pils uit NL. Ben benieuwd of die overname wat wordt.

Het is heb ik begrepen een noodgreep, hopelijk kan Gulpener zijn eigen ding blijven doen.

Hier een uiteenzetting:
Waarom duvel glas niet spoelen

Ik betwijfel of mijn Duvel glazen na een paar honderd rondjes in de vaatwasser uberhaupt nog een coating hebben.
Mijn Duvel glas dateert waarschijnlijk nog uit de jaren '70, in de kast van mijn ouders gevonden. Ik vraag me af of die glazen destijds überhaupt een coating hadden. Ik heb 'm iig nooit in de vaatwaaser gedaan iig, altijd met de hand afgewassen. :engel:

1782997768336.png

Heel lang was La Trappe mijn favorite biertje:

IMG_1001.jpeg

Maar sinds een tijdje is dit hem!

IMG_1002.jpeg

Surf & Turf van VandeStreek bier.
Lokaal triple biertje uit mijn woonplaats Utrecht NL
Overtreft elk belgisch biertje.. ECH WOAR

Kan je hier bestellen:

Het La Trappe glas hou ik wel.. die op de eerste foto is het gevuld met Surf & Turf 😃

Back