Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Ik ben wel fan van Orval maar wel uitgesproken smaak
Achter Orval zit een heel verhaal en een mooie smaakevolutie. Probeer eens Orval met verschillende botteldatums te kopen. Bijvoorbeeld drie maanden, een half jaar, jaar, anderhalf jaar tot twee jaar geleden. Gebruik 1 van de flessen als basis bier en vergelijk ze met de geur en smaak van de verschillende botteldatums. Je zult versteld staan van het verschil.orval vind ik een topper. maar ik snap dat het voor veel mensen geen gemakkelijke instapper is.
En ook wel weer een uitdaging om dat dan te leren drinken. 

De gist heet Brettanomyces. Wijn bederft erdoor. Bier wordt er 'lekker' van. Er zijn meer zogeheten Brett bieren. Het is een wilde gist afkomstig van micro-organismen die overal in de natuur te vinden zijn, waaronder op fruit, schillen, de bodem en in de lucht. Geuze bieren zijn meestal ook 'brett' bieren. De smaak ontwikkelt door in de fles, vandaar dat verschillende botteldatums heel anders ruiken en smaken. Voor een 'oude' Orval betaal je vaak meer in de kroeg dan een jongere Orval. Haagsche Broeder laat een eigen bier nagisten op een lege fles Orval waar vaak nog een druppeltje in zit. Die gist is zo sterk dat het bier na een maand een compleet andere geur en smaak heeft.Zijn 'wilde gisten' een ding?