Trappist in de koelkast?

Uit de koelkast of niet?

Nadeel van heel lang doen met bier vind ik dat het op een gegeven moment dood slaat en echt warm wordt.

Komt niet uit de koelkast. Maar het glas en flesje voelen nog steeds koel aan.

Orval ... misschien moet ik die nog weer eens proberen. Tot nog toe kon ik 'm niet waarderen, maar wie weet is mijn smaak door alle proeverijen inmiddels dusdanig "geschoold" dat het me nu wel lukt om er een glas van leeg te drinken...? :D

Ja Orval, daar heb ik ook een moeilijke relatie mee. Hangt misschien af wat je er voor gedronken hebt of wat je er bij eet (kaas, dikke fritten?).

orval vind ik een topper. maar ik snap dat het voor veel mensen geen gemakkelijke instapper is.
Achter Orval zit een heel verhaal en een mooie smaakevolutie. Probeer eens Orval met verschillende botteldatums te kopen. Bijvoorbeeld drie maanden, een half jaar, jaar, anderhalf jaar tot twee jaar geleden. Gebruik 1 van de flessen als basis bier en vergelijk ze met de geur en smaak van de verschillende botteldatums. Je zult versteld staan van het verschil.

Als je nog meer wilt verdiepen zoek dan op biersommelier Arvid Bergstrom en Orval masterclass. Misschien is er 1 in je omgeving te vinden.

Mijn kennismaking met Orval was ook niet al te best, na het openen kwam er al een muffe geur uit het flesje, het heeft wel echt een eigen karakter en misschien is het een kwestie van doorbijten. Toch maar weer eens een flesje halen binnenkort dan.

Precies, ik dacht eerst dat het bier bedorven was. Zo rook het en zo smaakte het eveneens. Maar toen ik later nog weer eens een flesje Orval kocht was het precies hetzelfde verhaal. Vreemd! Maar daarna vernam ik dat er wilde gisten voor gebruikt worden. Dus eigenlijk is het ook bedorven, maar dan wel moedwillig en bedoeld. Inderdaad een bijzonder bier! :D En ook wel weer een uitdaging om dat dan te leren drinken. 8)

Ik heb de geur en smaak van Orval nooit als onaangenaam ervaren, toen ik het de eerste keer als ongeoefende bierdrinker proefde vond ik het meteen al lekker.

Zijn er misschien ook andere opzettelijk 'bedorven' producten die je smakelijk vindt?

Niet echt eigenlijk, ik hou niet van schimmelkaas en ook de meeste gefermenteerde producten vind ik lang niet altijd lekker. Ik heb ook niet de indruk dat Orval 'bedorven' is behalve dat het zoals alle bieren gegist is. Maar dan een beetje extra :D

Laatst gewijzigd:
Het zijn bij Orval dan wel weer wilde gisten. Verder houd ik vreemd genoeg wel van schimmelkaas.

Zijn 'wilde gisten' een ding? Zijn ze iets anders dan 'tamme gisten'? Worden ze gevangen in het bos? Moeten ze bewaakt worden? Of is het een marketingterm? Zoveel vragen.

Zijn 'wilde gisten' een ding?
De gist heet Brettanomyces. Wijn bederft erdoor. Bier wordt er 'lekker' van. Er zijn meer zogeheten Brett bieren. Het is een wilde gist afkomstig van micro-organismen die overal in de natuur te vinden zijn, waaronder op fruit, schillen, de bodem en in de lucht. Geuze bieren zijn meestal ook 'brett' bieren. De smaak ontwikkelt door in de fles, vandaar dat verschillende botteldatums heel anders ruiken en smaken. Voor een 'oude' Orval betaal je vaak meer in de kroeg dan een jongere Orval. Haagsche Broeder laat een eigen bier nagisten op een lege fles Orval waar vaak nog een druppeltje in zit. Die gist is zo sterk dat het bier na een maand een compleet andere geur en smaak heeft.

Er moet een reden zijn waarom ik en anderen Orval bedorven vinden ruiken, maar andere bieren dan weer niet. Het soort gist dat gebruikt is lijkt mij dan een aannemelijke verklaring. Verder laat ik de beantwoording van je vragen aan de echte kenners hier over. ;)

Back