Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Ik herinner me dat juist de liefhebbers van klassieke muziek massaal overstapten op CD omdat eindelijk alle nuances en details van het orkest in de opnames binnen handbereik kwamen. Daar zat niemand te wachten op 'analoge warmte', die wilden gewoon een zo precies mogelijk opname horen van de uitvoering.

Inderdaad - en dat is ook precies de reden dat de klassieke LP's nu zo goedkoop zijn. Wie handig (en voldoende eigenwijs ;)) is verzamelt daarom juist die zaken waar de meute op dat moment (even) geen boodschap meer aan heeft.

Sommige klasiek is met band opgenomen en daarna van band op vinyl gezet.
Dat klinkt vaak niet goed. hoor je letterlijk de bandsnelheid en wow en flutter.
Of slecht gesneden vinyl waar violen je oren laten bloeden.

Maar goed er zijn 'audiofiele' lp's en er zijn cd's.
Dat heeft meer met de master dan het medium te maken.
je kan dus 1 album hebben waarbij de lp het beste klinkt en een andere de cd.

Ik kan niet luisteren naar digi opname van klassiek . Naar oude klassiek kan ik best uren luisteren. Dat nieuwe al klinkt het goed ben ik na 10 minuten spug zat overprikkeld . Ik ben meer van de zachte oude films opname en tube preamps inplaats van de 5K beeldschermen clearness. ook speelt de geluidsdrager een rol natuurlijk. zoals bandopname en buizen compressie om het op vinyl tekrijgen. Het schijnt ook een muzikanten tik te zijn wat anders herkenen deze muzikanten hun eigen instrument niet. maar producers hebben daar lack aan en nemen lekker op met buizen mics al hebben ze meestal wel millennia preamp. zoals het was in de disney producties / Grammophon / Decca van de jaren 60 70 dat vind ik het mooiste.

Laatst gewijzigd:
Ik was vandaag nog even bij de kringloopwinkel maar kreeg het aan de stok met een boomer op de parkeerplaats.

Wie het meest een boomer was? Ben jij misschien een laatboomer? Parkeerplaatsfitties, oh man. Ga voor Roland Zenology.

Ik herinner me dat juist de liefhebbers van klassieke muziek massaal overstapten op CD omdat eindelijk alle nuances en details van het orkest in de opnames binnen handbereik kwamen. Daar zat niemand te wachten op 'analoge warmte', die wilden gewoon een zo precies mogelijk opname horen van de uitvoering.

Ik moet ineens denken aan die codes die je toen had, op de hoesjes, om de "mate van CD-kwaliteit" mee aan te duiden.. DDD, ADD, DAD.. die dingen.. mooie tijden..

Mijn nichtje runt een platenwinkel met haar man. Gisteren langsgeweest...leuke hal met verrassend goede selectie. Paar goede LP's van Schulze, Tangerine maar ook Oldfield en Vangelis.

Mooi man.

Attachments

• 1000010759.jpg
    1000010759.jpg
    408 KB · Bekeken: 137
  • IMG_20230609_131043_HDR~2.jpg
    IMG_20230609_131043_HDR~2.jpg
    219,7 KB · Bekeken: 135
  • IMG_20230609_130330_HDR~2.jpg
    IMG_20230609_130330_HDR~2.jpg
    255,3 KB · Bekeken: 134
Gisteren op de rommelmarkt nog eens gescoord. Geen goedkope stand, maar zijn aanbod was ook 20x beter/zeldzamer dan de gemiddelde BZN bak.

CD Mike Oldfield - Earth Moving. Ik had de LP al, maar verzamelen he...

LP Maddy Prior - Woman in the Wings. Ik had al veeeeel Jethro Tull, dan moet deze er ook bij. En weinigen zingen beter dan Maddy, dus dat zal ook wel goed zitten.

In other news heeft de lokale kringloop haar LP prijzen verdubbeld zonder het aanbod te verbeteren, en hun PS2 games zijn me ook wat te duur geworden. En aangezien ze mooiere spullen sowieso in online veiling gooiden heb ik nu helemaal geen reden om er nog te komen.

In other news heeft de lokale kringloop haar LP prijzen verdubbeld zonder het aanbod te verbeteren, en hun PS2 games zijn me ook wat te duur geworden. En aangezien ze mooiere spullen sowieso in online veiling gooiden heb ik nu helemaal geen reden om er nog te komen.

Er is helaas een tendens dat Kringlopen te duur worden, enerzijds door de nawerking van de coronacrisis (toen ze gedwongen gesloten waren) en door de inflatie (= stijgende bedrijfskosten), maar anderzijds ook doordat veel Kringlopen inmiddels te groot worden en een topzware managerslaag krijgen die koste wat kost wil "professionaliseren" en ondernemertje wil spelen. Het sociale aspect raakt uit beeld, en economische principes gaan overheersen. Naar de gewone krachten op de werkvloer en in de winkels wordt niet meer geluisterd. En de goodwill die de Kringloopzaken vroeger nog hadden verdampt. Wat er vervolgens gebeurt is dat de oorspronkelijke klanten weglopen naar speciaalzaken (indien ze dat kunnen betalen) of naar goedkopere alternatieven zoals weggeefwinkels, een-eurowinkels of de Emmaus.

Dat sociale aspect is inderdaad wel even vergeten als ze zich structureel met veilingen bezighouden, waar de klant dus degene met het meeste geld is. Beetje het omgekeerde van wat je verwacht. Ze hebben vast ook ergens onder een laag stof een mission statement dat het omgekeerde verkondigt.

Nu heb ik op zich genoeg geld om af en toe iets mooi te kopen, maar deze kringloopwinkel ontneemt de minder kapitaalkrachtigen ook dat laatste beetje hoop om eens iets van waarde in huis te halen. En dat is jammer, want zo zijn ze gewoon een handel zonder sociale functie buiten de basic huisraad, die soms nog overprijsd is.

Een ander aspect is dat mensen zoals ik weliswaar niet de "sociale klant" zijn, maar er in het verleden er wel een bergje geld uitgaven wat zij dan hopelijk nuttig konden besteden. En nu koop ik er niks meer. Ik hoop voor hen dat ze met hun nieuwe strategieën een alternatieve inkomstenstroom hebben. De veilingen lijken wel te lopen.

Vroeger was hier een weggeefwinkel, dat vind ik een mooi concept. Daar hebben we veel gedoneerd omdat je weet dat je rechtstreeks mensen gelukkig maakt die het nodig hebben.

Laatst gewijzigd:
Het is mij ook een doorn in het oog.

Overigens: voor sommige zeer waardevolle artikelen is een veiling wel de aangewezen weg, die zet je niet voor een paar tientjes in de winkel zodat een handelaar dat weer met een megawinst kan doorverkopen. Maar dat moeten wel uitzonderingen blijven. Je moet niet alle leuke dingen via internet verkopen, want dan wordt de fysieke winkel zelf oninteressant.

In deze keten van kringloopwinkels gaan volgende zaken altijd in veiling:
-alles van modeltreinen
-alle oude Nintendo en Sega games
-alle platen die nog wel aanhoorbare muziek zijn
-alle modelauto's die net wat mooier of groter zijn dan kermisbrol of matchbox.
-alle speelgoed met "een zekere retro vibe"
-...

Als ik de biedingen zie snap ik waarom zij dat doen, maar waarom zou ik dan nog naar de winkel komen.

Het hoeft er van mij niet heel goedkoop te staan ofzo, maar gewoon al de kans krijgen dat jij degene bent die het in het rek ziet staan is ook iets.

De insteek moet niet zijn van wat kan ik op internet verkopen, maar van wat kan ik voor een (gezien het artikel) redelijk prijs niet in de winkel verkopen. Klanten die spullen bij de Kringloop afgeven doen dat vaak met het idee dat ze zo ook voor de arme medemens iets goeds doen. Als die zelfde spullen dan later standaard voor een maximaal bedrag via internet worden verkocht dan gooi je je eigen goeie naam als sociale onderneming te grabbel. Maar zoals ik al schreef, als dit zo doorgaat prijst men zichzelf uit de markt en zullen de eerder genoemde goedkopere alternatieven de functie van de vroegere Kringloopwinkels gaan overnemen.

De insteek moet niet zijn van wat kan ik op internet verkopen, maar van wat kan ik voor een (gezien het artikel) redelijk prijs niet in de winkel verkopen. Klanten die spullen bij de Kringloop afgeven doen dat vaak met het idee dat ze zo ook voor de arme medemens iets goeds doen. Als die zelfde spullen dan later standaard voor een maximaal bedrag via internet worden verkocht dan gooi je je eigen goeie naam als sociale onderneming te grabbel. Maar zoals ik al schreef, als dit zo doorgaat prijst men zichzelf uit de markt en zullen de eerder genoemde goedkopere alternatieven de functie van de vroegere Kringloopwinkels gaan overnemen.
Ja precies, je geeft iets gratis weg omdat je dan hoopt dat een ander met een kleinere portemonnee er plezier van heeft.
Als ik zou zien dat een kringloopwinkel via internet verkoopt om er flink aan te verdienen dan zet ik het zelf wel op marktplaats.

Heel goed punt, mijn zin om iets mooier spul af te geven aan de kringloop is onder nul als zij het veilen. Dan liever een auto vol aan de weggeefwinkel.

We hebben een aantal loketten waar mensen spullen aanbrengen, en er komt nog redelijk wat binnen. Maar omdat ook onze prijzen (op last van de directie) aan de hoge kant zijn, krijgen we geregeld commentaar van de klanten in de geest van de bovenstaande berichtjes. Meer mag ik hier niet over zeggen. :bekdicht:

Back