Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Tijdje in een koffieautomatenfabriek gewerkt waar op dinsdagmiddag bijna religieus naar de Vincent van Engelenshow geluisterd werd. Daarvoor werd den arbeid een uurtje bijkans stilgelegd. Daarna Frits Spits (toen die nog goed was), als de chef op kantoor was. Dat was dus voor het mongolenradiotijdperk waar we nog steeds in zitten.

Bij dit punt vind ik streaming weer een groot voordeel. Je koopt de OOR of haalt een gratis exemplaar van Plato Mania Magazine op, en je ontdekt heel makkelijk nieuwe muziek.
Jemig, de OOR. Bestaat dat nog? Heb die al sinds de jaren 80 toen mijn ouders nog weleens een exemplaar kochten niet meer gezien.

ik had 2 jaar geleden een jaar abbonement maar vond er niets aan.

Weet nog dat na onze band review in het Oor de gitarist niet zo blij was omdat de bassist de meeste lof kreeg.
Jamie is ook een geweldige bassiste, Jaimie van Hek | Dutch School of Popular Music

De gitarist is wel een genie. Onlangs met een docu / film weer met hem gewerkt.

Jemig, de OOR. Bestaat dat nog? Heb die al sinds de jaren 80 toen mijn ouders nog weleens een exemplaar kochten niet meer gezien.
Je rookt ook niet meer sindsdien en mijdt het OV? Ik krijg nog steeds braaf de eindejaarseditie van de Sint of de Kerstman. Da's wel lief. Dit jaar bleek ik maar liefst drie CDs uit de jaar top-20 te hebben. Word langzaam mainstream?

Je rookt ook niet meer sindsdien en mijdt het OV? Ik krijg nog steeds braaf de eindejaarseditie van de Sint of de Kerstman. Da's wel lief. Dit jaar bleek ik maar liefst drie CDs uit de jaar top-20 te hebben. Word langzaam mainstream?
Nou ik moest zelfs nog beginnen met roken in de tijd dat ik de OOR doorbladerde, ben sindsdien inderdaad ook weer gestopt en OV vermijd ik inderdaad wanneer mogelijk :D Maar ik wist oprecht niet dat het blad nog bestond, had eigenlijk verwacht dat het allang gestopt was.

Toen ik op mijzelf ben gaan wonen, ruim 30 jaar terug, heb ik geen radio genomen. Alleen een tapedech en cdspeler.
Op mijn werk zet ik hem uit als ik de chef mag spelen. Wat een devolutionair gebeuren is dat zeg.

Als die radio wel aanstaat, dan ga ik net zolang die dj/sidekicks belachelijk maken, dat ze van ellende de radio maar uitzetten om van het gezeik af te zijn :D
Wat een debielen zijn dat joh....
hahaha echt he....

Ik luister ook alleen nog maar muziek van CD of spotify,... gewoon mn eigen keuzes... zonder slap geouwehoer.

Geleuter op de radio... vreselijk... maar ook de muziek.... man man man...
als mn telefoon een keer per ongeluk leeg is of ik heb geen zin in t CD-tje wat er in de speler zit dan zet ik van ellende BNR op... gewoon nieuws, beurs geneuzel, interviews..
niet dat dat zo fantastisch is, maar ik kan dat tegenwoordig beter handelen dan die zwakzinnige plaatjes draaiende mafketels.

JA HAHAHA WE GAAN EVEN BELLEN MET EEN LUISTERAAR HAHAHA
- 'Met Anne Loes'
HAHA HALLO ANNE LOES WAT BEN JE AAN HET DOEN HAHA
- 'Gewoon lekker thuis'
HAHHAA GEWOON LEKKER THUIS MET JE POES, ANNE LOES HAHAHAHA -sidekick: HAHAHAHA
- 'Hahahaha'
EN WAT DOE JE VOOR WERK, ANNE POETS? HAHAHA
- 'Ik zit in de administratie haha'
NOU DAN HOU JE ZEKER WEL VAN LEKKERE NUMMERTJES HAHAHAHAHA - sidekick: HAHAHA
- 'Nou hahahaha'
ZULLEN WE DAN EEN LEKKER NUMMERTJE VOOR JE DRAAIEN? HAHAHA - sidekick: *PROEST*
- 'Doe maar iets van Django Wagner haha'

JA HAHAHA WE GAAN EVEN BELLEN MET EEN LUISTERAAR HAHAHA
- 'Met Anne Loes'
HAHA HALLO ANNE LOES WAT BEN JE AAN HET DOEN HAHA
- 'Gewoon lekker thuis'
HAHHAA MET JE POES, ANNE LOES HAHAHAHA -sidekick: HAHAHAHA
- 'Hahahaha'
EN WAT DOE JE VOOR WERK, ANNE POETS? HAHAHA
- 'Ik zit in de administratie haha'
NOU DAN HOU JE ZEKER WEL VAN LEKKERE NUMMERTJES HAHAHAHAHA - sidekick: HAHAHA
- 'Nou hahahaha'
ZULLEN WE DAN EEN LEKKER NUMMERTJE VOOR JE DRAAIEN? HAHAHA - sidekick: *PROEST*
- 'Doe maar iets van Django Wagner haha'
moest ik toch stiekum ff lachen...

tot Jango Wagner... toen was je me kwijt.

Qua radio: ooit een vakantiebaantje gehad waar altijd Radio3 aanstond (3FM/Hilversum3 of hoe het destijds dan ook ....)
behalve op woensdagmiddag, als de VPRO was... :stupid:o:8o) - had wat mij betreft precies andersom gemogen :P

Het sneue is dat die figuren die zichzelf dj en sidekick noemen, het nodig vinden om op te treden als een soort moreel geweten en vertellen hoe je over zaken moet nadenken. Dat wordt ernstig onderschat, dat ze een bepaald narratief handhaven. Je zal er nooit een alternatieve of andere invalshoek/perceptie te horen krijgen, die je echt aan het denken zet. Het is gewoon een verlengstuk van het establishment met lekker veilige 'topics' en de waan v/d dag zodat er nooit over vergezichten gepraat wordt.

Dat is nog buiten de kutmuziek om.

Als ze aan mij weleens vragen; wat voor muziek vind je leuk? Is mijn antwoord steevast; datgene wat niet op de radio gedraaid word.

Jazeker. Wij hadden thuis een Grundig meubel met ingebouwde radio (kort, midden en langegolf, FM), platenspeler met 16 2/3, 33 1/3, 45 en 78 rpm (lache!), zwart-wit televisie, en twee speakers.
De platenspeler had ook zo'n automatische wisselaar waar je iets van 5 a 10 LP's of singletjes op kon doen. De platen werden bewaard in van die harmonica koffertjes.
Ja bij ons thuis in de sixties hadden we ook zo'n meubel met een klep, kan best een Grundig geweest zijn toen.
Je kwam behalve Philips vaak Duitse merken tegen zoals Grundig, Blaupunkt en bij tv's had je ook wel Nordmende.
Je had ze met een klep aan de bovenkant of aan de voorkant met zo'n wisselaar, dat was de pest voor de platen want als er eentje naar beneden viel dan slipte die eerst een beetje voor die dezelfde snelheid had van de plaat die al op de draaitafel lag.
Zowiezo waren die meubels de pest voor je platen want het was qua kwaliteit ook niet veel natuurlijk, grote groffe naalden zaten erin, daar draai je liever geen platen op.

Over de radio van tegenwoordig ivm vroeger; het is een stuk beter geworden allemaal want sinds internet kan je opzetten wat je wilt maar toen ik serieus muziek ging luisteren begin jaren 70 was je overgeleverd aan de radio wat die draaide en alleen 's avonds kon je leuke en/of interessante muziek luisteren als je mazzel had of je moest uitwijken naar het buitenland met radio Luxembourg en in Engeland had je bijv the perfumed garden met John Peel al moest je dan wel laat opblijven

Laatst gewijzigd:
Ik werkte vroeger in een magazijn en daar stond altijd Radio 538 op. Na de duizendste keer dezelfde k*thit werd ik gek, en zette ik ongevraagd een andere zender op. Er brak nog net geen volksopstand uit. Hoe ik het gore lef had.

Soms pakt het wel goed uit, heb zo ooit 'ns wat collega's een beetje kunnen "bekeren" tot de wat betere muziek. Ooit bestond de militaire dienst, ik had wat maanden op te vullen tot m'n opkomst en werkte bij een groot bedrijf waar ik om en om de ene week overdag werkte, de andere 's nachts. Overdag werkten op die afdeling iets van 40 man ofzo, 's nachts waren we maar met 4 man om alvast voorbereidende werkzaamheden te doen zodat de ochtendploeg meteen aan de slag kon. Op een Duitse zender was toen tussen elf uur 's avonds en één uur 's nachts een programma met 'alternatieve' muziek en die zette ik ook ongevraagd op. De muziek varieerde van bv. Front 242 tot Slowdive. Positieve reacties, dat viel me niet tegen. Het Duitse gebabbel tussendoor viel minder in de smaak, maar m'n collega's vonden het leuk om muziek te horen die ze anders nooit zouden horen op de zenders waar ze meestal naar luisterden. Die twee uurtjes werden vaste prik.

Slowdive, ik denk dat ik het op die zender het voor het eerst hoorde. Goede tijden. :)

Slowdive, ik denk dat ik het op die zender het voor het eerst hoorde. Goede tijden. :)

Mooi verhaal! Ik luisterde als tiener altijd stiekem 's nachts naar de VPRO. Daar heb ik dikke Detroit Techno-sets ontdekt. De radio kan echt wel heel erg leuk zijn. Ik luister nu ook met veel plezier naar podcasts. Zenders als 538, Sky Radio en vooral Q Music zijn voor mij de hel. Zo doordacht, veilig en gemaakt. DJ: "Ik ging dus naar de winkel." Co-host: "Hahahahahahahahahahahaha" Brrrrrrrr 😖

Gelukkig mag ik in de Kringloopwinkel op de boeken- en platenafdeling vaak mijn eigen muziek draaien, vandaag bijvoorbeeld verzamelaars van Dave Brubeck, Queen en UB40 gedraaid. Je ziet de klanten dan aangenaam verrast opkijken en soms ook mee neuriën. Ik draai niet te extreem maar wel het betere werk. Voordeel is dat in de Kringloop vaak toch al wat alternatiever volk komt, en al helemaal op de afdeling boeken en platen. In grote bedrijven waar vele mensen tegelijk in een zelfde ruimte werken krijg je als achtergrondmuziek bijna automatisch de bekende massa meuk te horen. En inderdaad die diskjockeys zijn het ergste. Stompzinnig geouwehoer verstoort onvermijdelijk mijn concentratie, met slechte muziek heb ik dat wat minder.

Gelukkig mag ik in de Kringloopwinkel op de boeken- en platenafdeling vaak mijn eigen muziek draaien, vandaag bijvoorbeeld verzamelaars van Dave Brubeck, Queen en UB40 gedraaid. Je ziet de klanten dan aangenaam verrast opkijken en soms ook mee neuriën.
Da's wel een gelukje want je hebt ruime keus in de winkel natuurlijk met oa James Last, Nana Mouskouri en alle dertien goed enz. :D ;)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Het is altijd even zoeken om die niet te draaien natuurlijk... :D

Maar wat CD's van degelijke Jazz of Blues knakkers zijn altijd wel te vinden, of wat klassiek werk dat aangenaam in het gehoor ligt, en wat ouwe rock of new wave bands of singer-songwriters die goed verkocht hebben dat lukt ook nog wel.

Haha, de bassist heeft de pruik van de trompetist in z'n stemmechanieken! Jaja, dat waren nog eens tijden. James Last, the Great Equalizer, gladgestreken voor de massa.

Haha, de bassist heeft de pruik van de trompetist in z'n stemmechanieken! Jaja, dat waren nog eens tijden. James Last, the Great Equalizer, gladgestreken voor de massa.

:D

Maar zien wij daar Johan Derksen op sax ?! 8) (op 1:13)

(ik ken die meneer overigens niet zo goed, want net zoals met radiozenders zijn er ook te vermijden TV-zenders ;) )
OK, ik heb m'n snob-quotum voor 2024 er maar meteen helemaal doorheen gejast 8o)

Back