Nog voornemens op muziekgebied voor het nieuwe jaar?

Qua gear aankopen ben ik eruit. Later in 2024 komt er een nieuwe PC. Het wordt een monsterbak waar ik een paar duizend euro voor over heb.
Verder helemaal niets.
En is het monster gearriveerd?

- Verder werken aan mijn 'album'.
- Mijn (nieuwe) spullen beter leren kennen en me dus vooral verdiepen in de Muse, Opsix en MPC.
- De LM drum leren kennen en integreren in mijn setup.
- Meer met mijn mobiele setje doen.
- De Chromaplane leren bespelen.
- Muziek integreren in mijn andere creatieve activiteiten.

- na 20 jaar dezelfde interface komt er dit jaar een RME UCX
- overbodige spullen wegdoen
- paar dingen die nog wat TLC nodig hebben fixen
- verder verdiepen in video-art i.c.m. mijn youtube kanaal
- doel is 1 nieuwe video per week (kan ook achteraf dus gemiddeld)

Meer tracks, minder GAS. Vorig jaar ben ik goed bezig geweest met veel muziek leren, oefenen en spelen (vooral gitaar, ook les genomen), maar de productie was belabberd. Oftewel amper tracks. Had niet eens iets voor de contest. Dit moet in 2025 beter. Daarnaast is mijn hok nu écht wel vol en geoptimaliseerd, dus minder kopen en meer maken.

* Niets meer kopen. Ook niets verkopen / hooguit iets omruilen.
* Sampling is wel mijn ding dus mijn MPC's en E5000 krijgen het super druk in 2025.
* Experimenteren met extreem minimale middelen/sources.
* Lekker veel jammen en muzikale ontdekkingsreizen
* Video art t.b.v. mijn YT channel.

Mijn lijstje voor 2025:
  • Minder moeten en meer willen, zonder druk en verwachtingen. Je verdient toch geen drol met muziek.
  • Minstens 6 singles uitbrengen als Bombario. Dat wil ik 😉
  • Muziek uitbrengen met @NorthernLightX als 2 Man Riot.
Voor de rest vooral lol halen uit het creatieve proces en me focussen op gevoel in plaats van techniek en verstand. Dat blijf ik bij elektronische muziek lastig vinden. Voor ik het weet loop ik weer eindeloos te klooien met EQ's, compressors en delays. Terwijl het daar (in de maakfase) helemaal niet over zou moeten gaan.

De eerste stap wordt dat ik in Ableton Live ga proberen vanuit de arranger view te starten in plaats van de session view. Oftewel meteen naar opbouw en niet in een loop blijven hangen.

De eerste stap wordt dat ik in Ableton Live ga proberen vanuit de arranger view te starten in plaats van de session view. Oftewel meteen naar opbouw en niet in een loop blijven hangen.

Wat mij vaak nog het meeste helpt, is veel en goed luisteren naar uitgebrachte tracks. Als ik zelf jam stapel ik laag op laag op laag. Analyseer ik vervolgens een pro-track dan is het vaak veel simpeler en doeltreffender. Ook in het arrangement.

Daarom heb ik met Black Friday MetricAB gekocht, waarin ik nu steeds een paar voorbeeldtracks laad. Als ik het mezelf weer te moeilijk maak, ga ik even AB'en, en kan ik weer verder. Keep it simple! Dan is dat mijn doel 4 😊

En is het monster gearriveerd?

Nee, ik heb uiteindelijk gekozen voor een upgrade van m'n bestaande PC naar het maximaal mogelijke op het huidige moederbord.
Een beetje winst qua prestaties, maar het scheelt een hoop gedoe met alle software opnieuw installeren e.d. Ik zag daar teveel tegenop en vond het teveel afleiding geven. Dus heb het een soort van uitgesteld.

Plannen voor 2025:
Vanaf deze maand heb ik 2 volle dagen in de week beschikbaar voor muziek. Lang leve parttime werken en de kinderopvang. Yay!
Verder met production music maken voor 3 labels waar ik nu goede contacten mee heb. Afgelopen jaar zo'n 15 tracks gemaakt, dit gaat meer worden is de bedoeling. :)
Daarnaast wil ik een cursus gaan volgen op het gebied van orkestrale/film muziek en ga ik me eens wagen aan een orkestraal stukje muziek.
Eén nieuw pianostuk instuderen.
Minstens één nieuwe ambient track.
Zo kan ik het hele jaar wel vooruit!

Afgestapt van mn comfortzone Ablton en over op het niet zo makkelijke voor mij dan Bitwig.
Verder meer zelf maken ipv kopen.

Een goed voornemen zou zijn om nou 'ns die MP midicontroller te gaan gebruiken, die heb ik vanaf augusten en 2 keer even wat mee gedaan, da's te weinig maar de laatste maanden ben ik sowieso weinig produktief ivm het eerste half jaar dus ook daar zou wat verbetering in kunnen.

1 Veel plezier beleven aan mn studio, alleen, met vrienden en ook weer eens wat tracks maken en afwerken.
2 Declutteren en investeren in een meer high end studio.

1 Veel plezier beleven aan mn studio, alleen, met vrienden en ook weer eens wat tracks maken en afwerken.
2 Declutteren en investeren in een meer high end studio.

500 serie / 19” ? Ben wel benieuwd

Afgelopen twee maanden heel wat synths gekocht dus in 2025 niks nieuws nodig. Doel voor 2025 is het muziek maken meer sociaal maken. Dus dat betekent:
- Samenwerken met lokale muzikanten
- Beats maken voor rappers
- Live optreden met live looping setup
- Live optreden met beat setje met SP404 en een synth ofzo
- Muziek delen (EP uitbrengen?)
- Meer het maakproces delen via Instagram/YouTube

Verder wenig ambitieus dus. 😅

Back