Eens iets heel anders dan jullie van mij gewend zijn

NorthernLightX

Prutser
Ik verklap even niets, druk lekker op play en vertel gerust wat je er van vindt.

De muziek is niet door mij geschreven, ik heb gewerkt op basis van een pakket MIDI files die ik online heb gevonden. Drums zijn wel van mijn hand maar ook geinspireerd op het origineel. Sounddesign, mix en master uiteraard wel helemaal vdoor mij.

Ik zal later de titel van de originele muziek verklappen :)

Lekkere track. Fijne sounds. Ik ken hem.
Het padje / koortje op de achtergrond heeft vrij veel reverb voor m'n gevoel en er is iets raars met de panning van de drums.
De floortom lijkt links en rechts tegelijk te zitten. Misschien een bewuste keuze, maar het klinkt vreemd als je dan een break begint ergens in het midden en de laatste hit zit ineens links + rechts.

Het drumstel bestaat uit samples die ik geknipt heb uit langere orchestrale stems. Ik heb met de panning wel geprobeerd op te letten dat het een beetje klopt, maar die toms zijn dus stereo samples uit verschillende sets, vandaar het "gekke" met de panning. Zou het helpen om de toms volledig mono te maken?

Op het koor zit inderdaad veel galm. Stoort dat?

Ik vind zelf de eerste take van de electrische gitaar trouwens erg synthetisch overkomen maar zou niet weten hoe ik die beter krijg (zonder geld uit te geven aan een VST of een gitarist te vragen, beide niet echt opties voor zo'n "tussendoor" projectje).

De track is inderdaad Allegria van Cirque du Soleil.

Klinkt lekker, ik vond het origineel ook altijd erg mooi, altijd leerzaam om zo'n remake in elkaar te flansen, zeker als het een andere stijl is dan je gewend bent. Kon je niet toevallig ook nog wat van de voices vinden die je er nog bij kan plakken?

Klinkt lekker, ik vond het origineel ook altijd erg mooi, altijd leerzaam om zo'n remake in elkaar te flansen, zeker als het een andere stijl is dan je gewend bent. Kon je niet toevallig ook nog wat van de voices vinden die je er nog bij kan plakken?
Je bedoelt de originele vocal? Die wilde ik juist niet gebruiken want die is zó karakteristiek en herkenbaar, dan zou mijn eigen inbreng worden ondergesneeuwd.

Het drumstel bestaat uit samples die ik geknipt heb uit langere orchestrale stems. Ik heb met de panning wel geprobeerd op te letten dat het een beetje klopt, maar die toms zijn dus stereo samples uit verschillende sets, vandaar het "gekke" met de panning. Zou het helpen om de toms volledig mono te maken?
Bij drums is (normaal gesproken) alles mono, tot de mix toch?
Het geheel geef je een stereobeeld met panning.
Ten minste, zo neem ik drums altijd op.
Creatief mixen kan natuurlijk heel bewust en heel gaaf zijn. Maar dit viel me gewoon op, de breaks beginnen in het midden en eindigen links en rechts gespreid, terwijl je normaal gesproken met het beeld van het drumstel mee zou denken (rechts de hoge tom en dan links de floor etc.)
Niks is fout, maar het viel me op.
Op het koor zit inderdaad veel galm. Stoort dat?
Cool. Ik hoor 'iets' in de mix wat inderdaad zo is.
Dat vind ik dan weer leuk om te merken. Goed luisteren naar een mix en horen wat er gebeurt is (als muzikant) voor mij vaak een ondergeschoven kindje. Timing, harmonie etc, daar moet ik normaliter al m'n aandacht aan geven.
Of het stoort weet ik niet, maar het is veel meer dan de rest voor mijn gevoel.

Ik vind zelf de eerste take van de electrische gitaar trouwens erg synthetisch overkomen maar zou niet weten hoe ik die beter krijg (zonder geld uit te geven aan een VST of een gitarist te vragen, beide niet echt opties voor zo'n "tussendoor" projectje).
Vind ik ook. Het is nu meer een synth dan een gitaar. Laat me weten als je DE oplossing hebt gevonden. Die zoek ik ook nog.
De track is inderdaad Allegria van Cirque du Soleil.
Ja, we spelen hem heel af en toe wel eens tijdens het opwarmen. Lekker nummer!

Bij drums is (normaal gesproken) alles mono, tot de mix toch?
Het geheel geef je een stereobeeld met panning.
Ten minste, zo neem ik drums altijd op.
Creatief mixen kan natuurlijk heel bewust en heel gaaf zijn. Maar dit viel me gewoon op, de breaks beginnen in het midden en eindigen links en rechts gespreid, terwijl je normaal gesproken met het beeld van het drumstel mee zou denken (rechts de hoge tom en dan links de floor etc.)
Niks is fout, maar het viel me op.
Klopt hoor, normaal heb je mono sporen en die pan je. Nu was het bronmateriaal al stereo, vandaar. En ik gebruik voor de laagste tom hits samples uit een andere kit, dus dan hoor je de lage mid tom aan de ene kant en de allerlaagste tom aan de andere kant. Ik zal eens proberen zijn polariteit te flippen, kijken of het dan beter wordt.

Klopt hoor, normaal heb je mono sporen en die pan je. Nu was het bronmateriaal al stereo, vandaar. En ik gebruik voor de laagste tom hits samples uit een andere kit, dus dan hoor je de lage mid tom aan de ene kant en de allerlaagste tom aan de andere kant. Ik zal eens proberen zijn polariteit te flippen, kijken of het dan beter wordt.
Ik weet niet hoe ze mono klinken (misschien raak je dan iets kwijt wat je niet kwijt wil aan 'feel') maar het klinkt iig anders dan hoe ik gewend ben een drumstel te horen.
L/R wisselen bij de laagste tom is waarschijnlijk al genoeg.

Doe toch maar je andere werk. Ik krijg er een beetje een opa-gaat-los-op-z'n-nieuwe-Casio-keyboard-met-1001-mogelijkheden gevoel bij.

Doe toch maar je andere werk. Ik krijg er een beetje een opa-gaat-los-op-z'n-nieuwe-Casio-keyboard-met-1001-mogelijkheden gevoel bij.
Tsja, als je niks nieuws probeert dan wordt dat andere ook zo'n eenheidsworst.

Voor mij was het vooral een oefening in het arrangeren van orchestrale klanken en de drumset. Die vind ik zelf best lekker gelukt (op dat ene dingetje met de panning van de toms na). De leads (electrisch gitaar + synth en de fluitjes) maken het wel een beetje Casio, mee eens.

Ik weet niet hoe ze mono klinken (misschien raak je dan iets kwijt wat je niet kwijt wil aan 'feel') maar het klinkt iig anders dan hoe ik gewend ben een drumstel te horen.
L/R wisselen bij de laagste tom is waarschijnlijk al genoeg.
Ik heb het aangepast, klinkt het zo natuurlijker?

Ik heb het aangepast, klinkt het zo natuurlijker?
Eigenlijk niet.
Die lage tom zit nog steeds L + R helemaal aan de buitenkant.
Heb al even CTRL + F5 gedaan (ik weet niet of ik de laatste versie heb anders)
Hoor jij dat anders dan?
Het gaat puur om die laatste slag die je regelmatig hoort, het kan ook in de kick zitten trouwens. Die klinken vaak tegelijk.
Bijv. 3.15 (dus niet per sé aan het eind van een break)

Ik ben niet geoefend in het luisteren naar drumstel geluiden, dus op mij komt het niet per se raar over. De kicks zijn absoluut ook stereo, dat is duidelijk te zien aan de audio sporen, maar daarvan kun je nog zeggen dat het een dubbele kickdrum is. Het zit allemaal in het bron materiaal, Ik laat het lekker zo ;)

Ik ga hier een beetje slecht op, maar dikke kans dat ik het origineel ook niet tof zou vinden. Het zal smaak zijn. Het geheel heeft voor mij een soort van General midi vibe. Moest aan oude games denken. Wel leuk idee voor een project, iets maken uit bestaande midi tracks.

Ik ben niet geoefend in het luisteren naar drumstel geluiden, dus op mij komt het niet per se raar over. De kicks zijn absoluut ook stereo, dat is duidelijk te zien aan de audio sporen, maar daarvan kun je nog zeggen dat het een dubbele kickdrum is. Het zit allemaal in het bron materiaal, Ik laat het lekker zo ;)
Het kan goed de kick zijn.
die zit ik altijd 100% center.

Maar nu klinkt het alsof ik hier m'n vak van heb gemaakt. we nemen gemiddeld 2x per jaar een eigen track op met de band. Dus dan mag ik aan de mixbak.
Lekker zo laten idd. Je gaat hier waarschijnlijk niet mee naar de labels waar je graag bij wilt.

Goed dat je eens iets anders probeert. Ik zou dit New Age muziek noemen. Als zodanig zijn hier vast liefhebbers voor. Maar ik zou het zelf wat minder voorspelbaar maken en wat meer pit geven. Dan blijft het boeiend om naar te luisteren. Voor de rest klinkt het mij - los van mijn persoonlijke smaak - professioneel in de oren.

En voor de gitaar, heb je deze al eens geprobeerd?

Goed dat je eens iets anders probeert. Ik zou dit New Age muziek noemen. Als zodanig zijn hier vast liefhebbers voor. Maar ik zou het zelf wat minder voorspelbaar maken en wat meer pit geven. Dan blijft het boeiend om naar te luisteren. Voor de rest klinkt het mij - los van mijn persoonlijke smaak - professioneel in de oren.

En voor de gitaar, heb je deze al eens geprobeerd?
Die plugin kende ik nog niet, hoe werkt dat; een soort multisample? Gebruik jij die zelf? Demo klinkt een beetje als Blind Guardian.

Back