Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

@Nap nu je lekker aan de mooie Neumann zit, heb jij hún hoofdtelefoons getest?
Nee, ik heb ervaring met AKG en BeyerDynamic. En ooit eens een goedkopere Sennheiser gehad, maar dat was meer een DJ dan studiokoptelefoon. Momenteel gebruik ik vooral de BeyerDynamic DT-770 Pro.

Laatst gewijzigd:

deze kerel kan zich goed uitdrukken waarom ie zegt wat ie zegt.

@Nap nu je lekker aan de mooie Neumann zit, heb jij hún hoofdtelefoons getest?
Ik heb ze weleens kort getest bij Bax. Niet ideaal om te testen want het is niet luisteren naar tracks die je goed kent. Had toen niet direct idee dat het een upgrade zou zijn van de audeze lcd1 die ik toen had.

Ik vind cheapaudio man wel geinig. Zo ben ik aan de doukaudio t8 pro’s gekomen. Upgrade met sparko’s opamp is wel echt pro sound. Maar ja das dan een onderdeel die duurder is dan t8 maar samen zit je rond de 240,- voor hele goede set. Tubes kun je ook upgraden bijvoorbeeld van Apos

Ik heb wel eens zitten denken om een amp/DAX achtig iets te kopen voor m’n Focal Clear Pro. Maar nadat ik er eentje heb getest (Schiit Magni), en geen verschil hoorde met m’n Mac mini jack en U-PHORIA UMC202HD soundcard, heb ik hem terug gestuurd. Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar wat zo’n ding zou (moeten) kunnen en wat er veranderd aan het geluid van je headphone.

In mijn experimenten met opams lijkt mij daar het meeste verschil mee te bereiken en ik vond sparko’s echt een wereld van verschil. Zover ik filmpjes van schiitt heb gezien kun je die ook upgraden toch?

Maar in studio afluisteren zou ik nooit met aparte pre-amp doen. Gewoon met m’n geluidskaart hoofdtelefoon output. Maar ik heb ook nooit een hoofdtelefoon gehoord die beter klinkt dan m’n studio ruimtes.

Ik gebruik een Neve RNHP precision headphone amplifier. Deze heb ik ooit eens gekocht op aanraden van een semi-audiofiele forumgenoot en bevalt erg goed. De prijs is wel meer dan belachelijk. Maar goed, ik heb hem al heel lang en zal hem waarschijnlijk ook nooit wegdoen dus op zich prima.

Die RNHP staat bruut gecloned op AliExpress trouwens:D

Maar die gebruik je neem ik aan puur voor luister plezier of ook mastering?

Zit aan de DAW, dus in principe gebruik ik hem voor alles. Ik kocht hem ooit omdat de Motu Ultralite die ik toen gebruikte niet genoeg vermogen leverde voor hoge impedantie headphones. AliExpress clones interesseren me niet en komen er hier niet in, zeker niet voor kritieke onderdelen in mijn audiopad. Ik kocht de Neve in 2017 zie ik, dus dat is al best respectabel.

Ik gebruik een Neve RNHP precision headphone amplifier. Deze heb ik ooit eens gekocht op aanraden van een semi-audiofiele forumgenoot en bevalt erg goed. De prijs is wel meer dan belachelijk. Maar goed, ik heb hem al heel lang en zal hem waarschijnlijk ook nooit wegdoen dus op zich prima.

Als je jouw headphone inplugt in je Apple en in de Neve, wat is dan het hoorbare verschil dat je waarneemt?

Laatst gewijzigd:
Als je jouw headphone inplugt in je Apple en in de Neve, wat is dan het hoorbare verschil dat je waarneemt?
Meer detail en definitie en vooral beter laag. Het is altijd beetje lastig beschrijven zonder dat het een soort wijnproeverij wordt, maar direct uit de Mac Studio klinkt het metaliger/ingeblikter terwijl het op de Neve allemaal opener is met meer ademruimte. If that makes sense.

Meer detail en definitie en vooral beter laag.

Dat hoorde ik gisteren met die dure koptelefoons ook. Bij die duurste was het laag echt beter, dieper en met meer definitie. Heb blind 10 keer gewisseld tussen beide koptelefoons en er was echt een hoorbaar verschil. Die was mij niet 700 euro meer waard, maar hij klonk wel beter 😄

Maar wat was de bron? als je zeg maar in de winkel gaat luisteren en je pluged het in je eigen gear dan veranderd er wel wat.
Ik ben geen expert met hoofdtelefoons maar met de aanschaf van mijn SSL12 heb ik wel een goed instelbare hooftelefoon bron en mooie frequentie responce gratis mee gekregen. Je zou eigenlijk als je weet van jezelf dat je graag met hoofdtelefoon werkt eerst je bron kunnen checken.

Meer detail en definitie en vooral beter laag. Het is altijd beetje lastig beschrijven zonder dat het een soort wijnproeverij wordt, maar direct uit de Mac Studio klinkt het metaliger/ingeblikter terwijl het op de Neve allemaal opener is met meer ademruimte. If that makes sense.
Dat hoorde ik gisteren met die dure koptelefoons ook. Bij die duurste was het laag echt beter, dieper en met meer definitie. Heb blind 10 keer gewisseld tussen beide koptelefoons en er was echt een hoorbaar verschil. Die was mij niet 700 euro meer waard, maar hij klonk wel beter 😄
Mijn ervaring in al die jaren is dat van redelijk naar een goed geluid betaalbaar is maar wil je daarna nog stappen maken dan lopen de bedragen al snel behoorlijk op.
Voor mezelf heb ik besloten niet meer van die grote bedragen uit te geven en er is nog een belangrijk verschil; t/m de jaren 70/80 werden er zo nu en dan behoorlijke stappen gemaakt in de ontwikkeling van apparatuur maar tegenwoordig hoeft het echt niet meer 5 maandsalarissen te kosten als je een beetje lekker wil luisteren, goede techniek is ook goedkoper geworden zo bij elkaar.

Het hoeft niet per se duur te zijn, ik denk dat een Behringer headphone amp ook al stukken beter klinkt dan je koptelefoon direct in je computer prikken.

Ik heb een Topping L50 headphone amp, zie metingen waar ik mijn koop op gebaseerd heb:

Ik kocht een Sennheisser HD650 300 ohm en wilde eens kijken of het iets was met een goeie amp en voor die prijs knal je harder dan de koptelefoon aankan, iets wat bij al mijn andere headphone outputs eerder tot oversturing en dus verkleuring leidt. Daarna over gegaan naar BeyerDynamic DT1990 pro 250 ohm (net ietsje meer definitie dan de hd650) en in combi met een passieve filter al enkele jaren zeeeeeeeeeer tevreden.

Voor 150-170 euro heb je met die Topping L50 echt een goeie gebalanceerde headphone amp incl pass-through doorschakeling voor je studio monitors, gewoon ideaal. Nee, ik ben niet gesponsoord, was dat maar zo :D

Laatst gewijzigd:
In de categorie Sennheisser zou ik ook de 490 Pro overwegen, ik ken de 660 niet maar ik vond de bass helderheid op de 490 pro echt indrukwekkend. En komt met 2 soorten oorpads, 1 voor tracking en 1 voor mixing als ik het goed heb.

Is noodzaak van amp ook niet erg afhankelijk van ohm koptelefoon (en uiteraard power van de interface). Ik heb MacBook M1 Pro daar is de headphone out vrij goed van volgens mij. Het is mij in ieder geval nooit echt opgevallen (ook niet speciaal op gelet) of er verschil zit in die tegenover Apollo twin x of x8 g2 interfaces. Mijn koptelefoon heeft wel maar 18 ohm nodig

Even de wet van ohm

Weerstand of impedantie R (ohm) stroomsterkte I (Ampere) en Spanning V(olt) (elders U) in gedachte, zou ik denken dat een impedantie van 16 ohm meer stroom trekt dan een impedantie (weerstand) van 600 ohm. Dus hoe lager de ohms hoe harder de boel ervoor aan de tand gevoeld wordt. Hoe hoger de weerstand/impedantie/ohm hoe kleiner t gaatje waar de stroom door kan. Als je een mensenmassa door een gang jaagt met veel obstakels (weerstand) is de stroom laag. Als je een berg synths op t einde vd tunnel legt zonder obstakels is de stroom enorm 😎

Mijn hoofdtelefoon heeft maar 16 ohm nodig is dus een zin zoals: mijn aardappelen hebben maar 5 kg nodig.

1756765029000.jpeg

Laatst gewijzigd:
Back