21-03-2023 docu Hans Zimmer NPO2

Bedankt voor de tip, ze hadden de docu onlangs op Canvas (VRT) ook uitgezonden, maar was opname vegeten

Was vorige jaar bij hen in de Dome (London). Mooie show! Als ik er aan denk ga ik die docu bekijken. Interessante man met een studio waar ik wel een weekje in zou willen kamperen.

Edit… lees nu dat het gisteravond was

Ja erg toffe docu.
Ook nog een paar dingen opgepikt.

"if you don't got a melody you have nothing to hold on to"

Dit is eigenlijk ook mijn motto.
Denk dat dat de essentie van creatief zijn is.
"live is nothing without playfulness and with playfulness you can achieve more"

Was vorige jaar bij hen in de Dome (London). Mooie show! Als ik er aan denk ga ik die docu bekijken. Interessante man met een studio waar ik wel een weekje in zou willen kamperen.

Zou is het prijskaartje en setup willen weten van zijn modular synth die in studio staat. :-)

tof ga ik zekers terug kijken.

"if you don't got a melody you have nothing to hold on to"
Mee eens, een tijdje terug hadden we het op het forum er al over dat zoveel popmuziek tegenwoordig meer beatgeoriënteerd is itt tot vroeger waar vaak de melodie met lyrics belangrijk was.
Waarschijnlijk omdat tegenwoordig met een daw en een beat er iets in elkaar wordt gezet terwijl wat decennia terug had je geen daw en waren het professionele muzikanten die platen maakten, uitzonderingen daargelaten.
Wat dat betreft is muziek echt veranderd de laatste paar decennia en natuurlijk wordt er nog steeds melodie georiënteerde muziek gemaakt maar vroeger domineerde dat de hitparade terwijl tegenwoordig muziek met beats het goed doet.

Laatst gewijzigd:
Mee eens, een tijdje terug hadden we het op het forum er al over dat zoveel popmuziek tegenwoordig meer beatgeoriënteerd is itt tot vroeger waar vaak de melodie met lyrics belangrijk was.
Waarschijnlijk omdat tegenwoordig met een daw en een beat er iets in elkaar wordt gezet terwijl wat decennia terug had je geen daw en waren het professionele muzikanten die platen maakten, uitzonderingen daargelaten.
Wat dat betreft is muziek echt veranderd de laatste paar decennia en natuurlijk wordt er nog steeds melodie georiënteerde muziek gemaakt maar vroeger domineerde dat de hitparade terwijl tegenwoordig muziek met beats het goed doet.

Wat losse opmerkingen/geneuzel:

Idd meer beat, soms t/m onder het radiojournaal aan toe. Why?/wonderlijk!/so-be(at)-it... ;)

Stromingen komen en gaan. In 70s soundtracks is op gegeven moment de introductie van de synthesizer ook onmiskenbaar. Dus benieuwd naar wat na de huidige 'beats' de volgende 'wending' wordt, want ook die zal opgevolgd gaan worden.

Persoonlijk geen HZ fan, maar wie boeit dat, alles subjectief. Uiteraard heeft die man z'n kwaliteiten.
Onder vrienden/mede-soundtrack-liefhebbers gebuiken we bij HZ overigens niet de term soundtracks, maar saustracks. :D De redenen laten zich raden. Nogmaals, niks meer dan subjectief dit.

Ik ben geen grote fan van de door hem gescorede films die ik heb gezien; mijn favoriet is The Prince of Egypt. Maar hij heeft het duidelijk al lang goed naar zijn zin.

Dank voor de head’s up. Even teruggekeken op uitzending gemist!

Ik heb 'm ook terug gekeken op uitzending gemist en leuk om te zien hoe hij ooit begon en hoe hij verder is gegroeid.
Toch moet ik zeggen dat als ik dan weer zo'n stukje van Disney zie en hoor hoe bombastisch het allemaal klinkt dan vind ik het wel een beetje too much, soms lijkt het wel erg te gaan om effektbejag.
Maar ik herinner me ook wel die natuurdocu's van de BBC en daar zaten best mooie stukken bij die heel goed de beelden aanvulden.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met effectbejag, maar zoals ik die term interpreteer is dat precies wat hij doet en nastreeft. In filmmuziek gaat het niet om de mooiste muziek, maar het effect dat de muziek heeft en bijdraagt aan de film. Hij weet dat echt erg goed te doen. Ja het ligt er allemaal dik bovenop en zit soms tegen het kitsch aan (of erover heen), maar het werkt wel.

Ik kan 't op zich wel waarderen wat hij doet. En toegegeven, de Gladiator muziek wist me wel te raken. Pirates... blijft ook leuk.
Maar bij dingen als Inception en The Dark Knight begin ik af te haken. De muziek past overigens wel bij de films: opgeblazen en pompeus.
Grootse lege gebaren, dynamiek eruit geperst.
(Sowieso vreselijk overgewaardeerd al die films van Christopher Nolan....)

Ik kan 't op zich wel waarderen wat hij doet. En toegegeven, de Gladiator muziek wist me wel te raken. Pirates... blijft ook leuk.
Maar bij dingen als Inception en The Dark Knight begin ik af te haken. De muziek past overigens wel bij de films: opgeblazen en pompeus.
Grootse lege gebaren, dynamiek eruit geperst.
(Sowieso vreselijk overgewaardeerd al die films van Christopher Nolan....)
Met Nolan heb ik soort haat/liefde verhouding, helft van zijn films snap ik gewoon niet :-)

Ik ben meer een fan van Ennio Morricone en Vangelis omdat ik hun filmmuziek zonder de films kan beluisteren. Maar Hans Zimmer heeft zijn sporen verdiend. Ik heb de documentaire gisteren gekeken op NPO Start. Zijn bijdrage aan Video killed the radiostar kwam er niet in voor. Na afloop concludeerde ik dat je om het ver te schoppen naast talent ook het geluk moet hebben de juiste mensen te ontmoeten en daarmee een klik te hebben. De bijdrage van zijn moeder mag ook niet worden onderschat. Al met al leuk om te zien.

Back