Hier is een veels te lang lijstje van synths en grooveboxes die ik heb gehad. Soms lang, soms zeeeeer snel weer doorverkocht:
Akai MPC 500 en 2500
Analog Solutions Leipzig-S
Arturia Microbrute
Arturia Minibrute
Behringer Cat
Behringer Deepmind 6
Behringer K2
Behringer Model D
Behringer Neutron
Behringer Odyssey
Behringer Pro-1
Creamware Minimax ASB en Plugiator
Dave Smith Mopho desktop en keyboard
Dreadbox Erebus v2
IK Uno synth
IK Uno synth pro keyboard
Korg Electribe
Korg Microkorg XL+ (drie keer…)
Korg Microsampler
Korg Minikorg 700
Korg Minilogue
Korg Monologue
Korg Monotribe met midi
Korg Volca Bass
Korg Volca Sample
Modal Cobalt-8
Moog Little Phatty
Moog Minitaur
Nord Lead 3
Novation K-station
Roland A-01
Roland Gaia SH-01
Roland JD-xi
Roland JX-03
Roland JP-08
Roland mc-101
Roland SE-02
Roland SH-01a / S1
Roland SH-4d
Roland SH-1000
Roland system-1
Roland system-1m (drie keer…)
Studio Electronics Boomstar 5089
Studio Electronics SE-1x
Studiologic Sledge
Vermona mono lancet
Waldorf Blofeld
Yamaha Reface CS
Eurorack: Super 37 keyboard met Model D, Doepfer SEM filter en Roland system-100 110.
Plus nog aardig wat piano’s, orgels, workstations, melodica’s, etc.
Waarom hou je synths en doe je ze weg?
Er is zoveel keus in synths, dat als ze niet “perfect” zijn, ze wat mij betreft de deur uitkunnen. Denk aan gebrekkige user interfaces (jd-xi is zo complex qua patch-opbouw, de Modal synth oogt hands-on maar is het niet, zelfde voor die Nord Lead met leds voor de belangrijkste settings maar veel verborgen parameters, MPCs vond ik ook wel leuk, maar werd knettergek van die filestructuur, SE-02 waar ik nooit zag waar de knoppen stonden…). Of soms heb ik een duurdere synth en kom ik erachter dat ik dezelfde sounds uit iets goedkopers kan halen (Analogue Solutions en Studio Electronics synths zijn hierom weer verkocht voor budget, al zijn de synths op zichzelf fantastisch). De Behringer synths zijn ook erg goed, maar al die rack units ogen zo vergelijkbaar, dat ik toch geen behoefte heb aan meer dan 1 zo’n synth. Andere synths klinken fantastisch maar haal ik altijd dezelfde geluiden uit (Behringer Odyssey, Minibrute of JP-08 bijv), dat ligt volledig aan mij, maar ze worden dan toch wat saai. Little Phatty vond ik… vet, maar duurde te lang voordat ie in tune kwam. Roland sh-1000 was fantastisch, met een unieke sound, maar ik was te bang dat ie kapot ging en niet kon repareren. Soms is de sound net-niet (sh-4d, jx-03, Gaia).
Sommige synths hadden op zich kunnen blijven, maar soms maak je domme keuzes. (Vermona)
Op het moment heb ik al een tijdje de volgende synths:
-Uno synth pro keyboard. Ik vind de hardware erg fijn. Goede keys, goed gewicht. Perfect voor gigs. Niet erg hands-on, maar die matrix-menu’s zijn beter dan andere menu’s met schermpjes en shift-keys etc. En de sound is fantastisch. Voor mijn gevoel kan ik hier ieder vintage geluid uithalen dat nodig is en vervolgens opslaan.
-Minikorg 700. Vintage is gewoon anders qua experience en sound, en vooral die vroegere synths (pre 80s) hebben veel van die magie. Aan de ene kant zeer beperkt in mogelijkheden, maar aan de andere kant veel sounds uit te halen en gewoon erg lekker om muziek op te spelen.
-“Mini-modulaire” Super 37 met Model D en SEM en Roland filters. Eigenlijk is dit alles wat ik nodig heb van een monosynth, maar kreeg het qua UI en sound niet voor elkaar zonder het zelf modulair samen te stellen.
Misschien nog een keertje een VA polysynth of groovebox weer terug, al gebruik ik tegenwoordig weer vaak Garageband voor iOS met audio units en het is eigenlijk gewoon fantastisch.