Vintage prijzen aan het zakken of stijgen?

Een tabel met hoe lang iets te koop staat voordat verkocht wordt lijkt me ook interessant..

Een tabel met hoe lang iets te koop staat voordat verkocht wordt lijkt me ook interessant..

Zou ChatGPT dat in de gaten houden?
Die schraapt dagelijks het hele internet af naar info en die zegt dat de trend van prijzen stijgende is.

Ik zie toch ook met enige regelmaat vintage spul dat stukken goedkoper is geworden tov de jaren na corona. Moet wel zeggen dat ik alleen het forum en marktplaats in de gaten hou en geen reverb, das volgens mij meer voor wie NU iets wilt hebben en dan is de prijs daar ook naar.

En serieus, worden topic titels nu afhankelijk van de jaren? De titel slaat toch op het moment van starten en niet ‘een samenvatting van wat er de afgelopen 80 pagina’s bediscussieerd is’?

worden topic titels nu afhankelijk van de jaren? De titel slaat toch op het moment van starten en niet ‘een samenvatting van wat er de afgelopen 80 pagina’s bediscussieerd is’?

Daar gaan de mods over maar ik was al tevreden geweest met slechts een toevoeging van een vraagteken in de topic titel.

Het woord 'inflatie' is volgens mij ook nog niet gevallen wat ook een reden is voor hogere prijzen op den duur.

@Toon Ik snap je redenering maar als er al sprake was van een daling in prijzen door corona destijds, is (was) dat waarschijnlijk tijdelijk.
Vandaar dat ik de topic naam nu beter vind.

Als ik op Reverb kijk is de vraagprijs van een 808 in goede staat nu gemiddeld 6k (prijzen van rond 7k en 8k zijn er ook bij)

Dan zijn er bij die 7 die nu in de EU te koop staan bij die enorm gezakt zijn in prijs :D. Volg jij prijzen al jaren? Ik denk het niet. Ben je een paar dagen naar Reverb en eBay aan het kijken? Die prijzen zijn hoger. Kijk lokaal , vergelijk, zeker niet te snel iets kopen. Juno 106 is aan het zakken ... zakken :D.

Zou ChatGPT dat in de gaten houden?
Die schraapt dagelijks het hele internet af naar info en die zegt dat de trend van prijzen stijgende is.
Dat is maar de vraag. Kan ook zijn dat hij onder andere deze draad napraat. ChatGPT en zijn broertjes zijn geen orakels maar papegaaien.

Ter illustratie, ik vroeg ChatGPT juist waarom vintage synths steeds goedkoper worden:

ChatGPT:
Kort gezegd: de markt is verzadigd en de alternatieven zijn beter en goedkoper geworden. Een paar hoofdfactoren:

1. Veel meer aanbod dan vroeger

Veel mensen die in de jaren ’10 massaal vintage synths verzamelden, verkopen nu weer. Daardoor ontstaat een overvloed aan gear die vroeger zeldzamer leek.

2. Moderne heruitgaven klinken goed genoeg

Bedrijven zoals Korg, Roland, Behringer en Sequential brengen betaalbare(re) reissues en klonen uit. Voor veel muzikanten is een goed klinkende replica voldoende — dus minder vraag naar het dure origineel.

3. Veranderende hype-cycli

De grote “vintage buzz” van het afgelopen decennium is aan het afkoelen. Mensen kijken weer meer naar hybride synths, modulair of software-instrumenten.

4. Onderhoudskosten beginnen door te wegen

Analoge klassiekers worden ouder en duurder om te onderhouden. Kopers kiezen sneller voor nieuw spul zonder gedoe.

5. Economische druk

Hogere kosten van leven → minder impulsieve gear-aankopen → prijzen zakken om verkoop te stimuleren.

Als je wilt, kan ik specifieker ingaan op bepaalde modellen (bijv. Juno’s, MS-20’s, FM-synths, romplers, enz.).

Ik vroeg: Hoe die [sic] je deze trends terug in de markt?

ChatGPT:
Je ziet deze trends op een aantal heel concrete manieren terug in de tweedehandsmarkt, zowel op Reverb, Marktplaats als gear-fora:

1. Meer aanbod → langere verkooptijden
  • Synths die vroeger binnen een dag weg waren (bijv. Juno-106, SH-101) blijven nu weken of maanden online staan.
  • Veel identieke listings naast elkaar — kopers hebben keuze, verkopers moeten zakken.
2. Daling van prijzen bij specifieke klassiekers

Je ziet duidelijke prijsdruk bij een paar categorieën:
• Poly-analoge synths uit de jaren ’80
  • Juno 106, JX-3P, Polysix…
  • Reden: veel moderne alternatieven (Deepmind, JU-06A, TAL-software).
• Analoge monosynths
  • SH-101, MS-20, Pro-One
  • Door klonen en reissues zijn de originele minder “heilig”.
• Digitale ’90s romplers
  • JV-1080, M1, D-50
  • Waren ooit “cult”, maar nu massaal beschikbaar en goedkoop te vervangen door software.

3. Prijsverschillen tussen ‘museum-staat’ en ‘werkend’ worden groter
  • Kopers willen niet meer betalen voor “moet nog geserviced worden”.
  • Een perfecte, gereviseerde synth verkoopt nog goed;
  • Alles met issues moet fors omlaag om iemand te vinden.
4. Budget- en mid-range nieuwe synths drukken de vintage prijzen

Voorbeelden van effecten in de markt:
  • De komst van betaalbare analoge polys (Minilogue, Prologue, Take 5) → minder vraag naar vintage midrange polys.
  • Behringer-klonen → originele monosynths verliezen hun prijsstatus.
  • Software (U-He, TAL, Arturia) → veel mensen stappen helemaal over op ITB)

5. Verkopers worden realistischer (einde hype-tax)

• De “vintage = automatisch duur” mentaliteit is aan het verdwijnen.
  • Je ziet veel listings die na een maand al met €100–€300 verlaagd worden.
  • Mensen prijzen meteen lager om sneller af te zijn.

6. Verschil tussen ‘iconische’ en ‘gewoon oude’ synths wordt duidelijker
  • Echte iconen houden (redelijk) stand: Prophet-5, Jupiter-8, Minimoog.
  • Maar alles daaronder zakt als een steen.
  • Markt maakt een onderscheid tussen “mythisch” en “nostalgisch maar vervangbaar.”

Ik herhaal nog maar eens: chatbots zijn géén bron.

Laatst gewijzigd:
Dikke fee er af en nog dat onderhandel ruimte en de verkoper wil vast 5k voor n mooie via reverb…

Techs zijn ook niet gratis. Beetje zoals met oldtimers: je betaalt de stalling, verzekering en de laswerken ook en die verhaal je maar zelden bij verkoop ookal kocht je voor minder

@Nap dat is wel een sturende vraag.
As je ChatGPT vraagt: 'Dalen of stijgen de prijzen van vintage electronische muziek apparatuur?'
krijg je dit antwoord:

'De prijzen van vintage elektronische muziekapparatuur stijgen op sommige fronten, maar het is niet uniform — het hangt af van welk type gear, hoe zeldzaam het is, en wat de markttrends zijn'

Of een vraag sturend is of niet verandert de feiten niet. Juist dat je een tegenovergesteld antwoord krijgt, geeft aan dat ChatGPT niet denkt, maar gewoon een antwoord geeft dat volgens zijn statistieken het meest plausibel klinkt bij die vraag.

Als ik jouw vraag zonder sturing (maar in dezelfde sessie) stel, krijg ik dit:

Vraag: Dalen of stijgen de prijzen van vintage electronische muziek apparatuur?

Antwoord:
Goede vraag. Het korte antwoord: het hangt af — sommige vintage elektronische muziekinstrumenten (zoals synths) zien prijsdalingen, terwijl andere klassiekers nog steeds in waarde stijgen. Hieronder wat nuance + voorbeelden.

Wat zeggen de marktindicatoren nu?

✅ Trendmatige signalen van daling
  1. Minder vraag naar vintage/second-hand gear
    • Op Reddit melden gebruikers dat de tweedehandsmarkt vertraagt en dat bepaalde vintage stukken moeilijker verkopen.
      “Definitely seeing a slowdown … prices are definitely falling …”
    • Ook voor modulaire instrumenten zien sommigen verminderde interesse.
  2. Sterke concurrentie van reissues & klonen
    • Behringer verlaagt steeds vaker de prijzen van moderne synths/clones.
    • De beschikbaarheid van goedkopere alternatieven drukt de vraag naar vintage modellen.
  3. Minder hype rond sommige “nostalgische” modellen
    • Er zijn geluiden dat de piek van de vintage-synth-hype voorbij is, en dat mensen realistischer worden over wat ze willen kopen en gebruiken.

❗ Tegelijk: sommige vintage klassiekers blijven duur of stijgen

Specifieke iconische modellen (zoals bepaalde Roland Juno’s) worden nog steeds als “blue-chip” beschouwd en kunnen in waarde blijven of zelfs stijgen.
  • Volgens oudere data zijn sommige Moog-synths in het verleden zelfs fors in prijs gestegen.
  • De markt is zeer gefragmenteerd: zeldzame, in hoogstaande conditie modellen behouden vaak hun waarde beter.

📦 Voorbeeld van een type instrument

Neem de Yamaha CS‑5: een vintage monofone synth — de vraag en prijs kunnen sterk afhangen van de staat, of hij nog werkt, en hoe “gezocht” dit specifieke model is.

Conclusie (in een zin)

De prijzen van vintage elektronische muziekapparatuur dalen gemiddeld doordat de markt verzadigt en moderne alternatieven goedkoper zijn, maar voor iconische of zeldzame synths geldt dat de waarde vaak stabiel blijft of zelfs kan stijgen.

---

Dit is een van de grootste problemen van LLMs en precies waarom ze niet te vertrouwen zijn voor onderzoek.

@Nap het samengevatte antwoord dat je bij jouw antwoord krijgt:
'Het korte antwoord: het hangt af — sommige vintage elektronische muziekinstrumenten (zoals synths) zien prijsdalingen, terwijl andere klassiekers nog steeds in waarde stijgen'

Is al genoeg reden om een vraagteken achter deze topic titel te zetten wat de mods hebben gedaan. Lijkt mij de juiste keuze.
Niets wijst er op dat de prijzen van vintage gear alleen maar dalen wat deze topic titel suggereerde

Oh, ik heb verder geen paard in deze race hoor want vintage boeit me niets. Als ik afga op wat ik zelf zie lijkt me dat er al jaren sprake is van een stijgende trend met af en toe eens een dipje/correctie, en ik zie dat ook niet zo gauw veranderen.

Ik wil meer waarschuwen dat antwoorden van ChatGPT weinig gewicht in de schaal leggen, zeker bij zo'n specifiek en weinig gedocumenteerd onderwerp als dit. Dan lult 'ie maar wat afhankelijk van wat je hem voert. Goede kans dat de informatie die je terugkrijgt afkomstig is van trainingsdata die gescraped is van fora als dit, Gearspace, Elektronauts etc. Het is het nieuwe "dat hep gestaan op Facebook".

Laatst gewijzigd:
@Nap ja ben ik met je eens wat ChatGPT betreft. Maar ik laat me niet leiden door AI antwoorden.

Eerst komt mijn gezonde verstand en die zegt mij dat het logischer zou zijn dat vraag en aanbod leidend is in een markt.
Dan kan je redeneren dat op den duur het 'vintage' aanbod zal slinken en de prijzen dus grosso modo zullen blijven stijgen.
Dan speelt inflatie nog een rol waardoor prijzen alleen maar hoger zullen worden.
Dan nog terugkijkend zie je ook dat de prijzen steeds hoger werden in een steady stijgende lijn waarbij Corona misschien de boel wat terugschopte.

En dan dat rijtje waar ChatGPT mee komt is ook best plausibel ookal moet je het niet lettelijk nemen.
(Increased Demand for Analog and Vintage Sounds, Rarity and Condition, Collector Interest, Influence of Modern Reproductions, Specifically Hot Models)

En zelf heb ik er ook geen belang mee om prijzen op te drijven omdat ik ook wel eens gear koop en ik geen handelaar ben.
Ik stoorde mij enkel aan de topic titel en dat is nu aangepast dus wat mij betreft klaar

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
een yamaha cs 5 is echt al maanden te koop voor 550 euro - dat is vergelijkbaar met een ms10 en die scoor je niet voor 750 in mooie staat vrees ik. Vreemd toch... voor de CS15 willen sommigen +1000 euro wat me moeilijk lijkt momenteel...
moraal: koop eens n cs 5 - ik kocht recent een cs15d en die wacht op n project - heerlijk ding

@Nap ja ben ik met je eens wat ChatGPT betreft. Maar ik laat me niet leiden door AI antwoorden.

Eerst komt mijn gezonde verstand en die zegt mij dat het logischer zou zijn dat vraag en aanbod leidend is in een markt.
Dan kan je redeneren dat op den duur het 'vintage' aanbod zal slinken en de prijzen dus grosso modo zullen blijven stijgen.
Dan speelt inflatie nog een rol waardoor prijzen alleen maar hoger zullen worden.
Dan nog terugkijkend zie je ook dat de prijzen steeds hoger werden in een steady stijgende lijn waarbij Corona misschien de boel wat terugschopte.

Corona heeft alles echt opgedreven en daar is die markt nog altijd van aan het herstellen. Een Jupiter 8 kostte 5 jaar geleden 25K nu nog steeds. In 2005 was ie 3000€ zal die in 2045 200000 zijn ? Is het een investering als je die dingen nu nog moet gaan aankopen? De afgelopen 5 jaar alleszins niet. Gaan die nog lichtjes stijgen ... waarschijnlijk maar als je zeker winst wil gaan maken kan je beter staatsbonnen kopen denk ik

En dan dat rijtje waar ChatGPT mee komt is ook best plausibel ookal moet je het niet lettelijk nemen.
(Increased Demand for Analog and Vintage Sounds, Rarity and Condition, Collector Interest, Influence of Modern Reproductions, Specifically Hot Models)

Die ChatGpt is toch wel ergens een leidraad hoor. Die Polysix en Jx3p zijn zeker overgewaardeerd geweest. Met die Blinding Lights van The Weeknd moest iedereen plots een Juno 106 hebben , daar moeten ze nu weer vanaf. Het gerucht kwam dat er een nieuwe Oberheim kwam en die vintage Obie Poly prijzen knalden de hoogte in. Nu zitten die weer eventjes in dalende lijn. PPG net hetzelfde . De Sh101 hype is ook over en ja zo zal het altijd wel iets zijn ...

En zelf heb ik er ook geen belang mee om prijzen op te drijven omdat ik ook wel eens gear koop en ik geen handelaar ben.
Ik stoorde mij enkel aan de topic titel en dat is nu aangepast dus wat mij betreft klaar

Ik ging net eens kijken op de Reverb feedback pagina van Turnlab. Daar staan het afgelopen jaar amper vintage (poly)synths tussen die ze verkocht hebben. Weet niet of het representief is maar verschiet daar niet van.

Hard stijgen de prijzen momenteel dus niet meer, sommigen dalen zelfs of blijven redelijk hetzelfde. Wat de toekomst gaat brengen zal wat afwachten zijn. De jeugd is alleszins niet meer met muziek bezig? Wel? Je moet kopers hebben ook .

. Een Jupiter 8 kostte 5 jaar geleden 25K nu nog steeds.
je schrijft veel maar ik heb de indruk dat t een mening is.

Annonces des 12 derniers mois :
  • 2 annonces de vente : 16500 €
2 jup 8's dus in Frankrijk, en ik heb er één gezien voor 17k vraagprijs deze maand.

toen de nieuwe OB kwam zakte de oude. Ik kon m vinden voor 12k - of was t minder, ben t vergeten. Maar het was véél minder dan mijn vriend die een heeft dacht.

Tariffs en Rusland maken de mensen bang. Mij niet, ik leef nu, kopen dus voordat de drone valt

Poly-analoge synths uit de jaren `80 , onzin want midi was altijd al digitaal.
Dat is gewoon ijlen van GTP . Want dat kan niet. Of wel :
contradictio in terminis , tegenstrijdig in zichzelf.
Als dat zo zou zijn zou je op z`n minst nog wat aliassing-rafeligheden horen.
Ik had de Poly800. De digitale techniek was toen al zo verfijnd dat het geen verschil meer uit maakte.
Anders hadden ze die toen nooit kunnen verkopen.

Laatst gewijzigd:
Een juno 6(0) heeft geen midi. Polysix en poly 61 ook niet

Back