Chaos in Faust

MIDI keyboard wordt door Windows 11 ineens niet meer herkend
van usb-poort gewisseld? Oudere midi hardware heeft misschien nog drivers die per usb-poort geinstalleerd moeten worden .. oid.

hoe geef ik die synth een fraaie GUI die behalve onder Linux ook op Windows
ReaImGui had je vast al gezien.

Ik zou doorgaan met Faust :geslaagd: maar als je nog uren in je dag over hebt ;) zou andersom ook nog kunnen misschien met Blue Cat's Angelscript plugin, en Yabridge.

van usb-poort gewisseld? Oudere midi hardware heeft misschien nog drivers die per usb-poort geinstalleerd moeten worden .. oid.

Heb er geen last meer van gehad.

ReaImGui had je vast al gezien.

Welke progjes kun je daarmee van een GUI voorzien?

Ik zou doorgaan met Faust :geslaagd: maar als je nog uren in je dag over hebt ;) zou andersom ook nog kunnen misschien met Blue Cat's Angelscript plugin, en Yabridge.

Angelscript lijkt mij weer een boel extra studie te vergen, maar de GUI's zien er fraai uit. En als ik het goed begrijp werkt Yabridge voor mijn doel precies verkeerd om. Linux is en blijft mijn hoofd-OS, en Windows doe ik er nu enkel bij om mijn werk ook voor gebruik onder Windows geschikt te kunnen maken. Als bridge zou ik daarvoor een pluginhost kunnen gebruiken die Linux LV2 plugins (compleet met GUI) omzet in Windows VST plugins. Ik heb Carla en Ildaeil geprobeerd die dat zouden moeten kunnen doen, maar dat werkte slechts deels.

Als bridge zou ik daarvoor een pluginhost kunnen gebruiken die Linux LV2 plugins (compleet met GUI) omzet in Windows VST plugins. Ik heb Carla en Ildaeil geprobeerd die dat zouden moeten kunnen doen, maar dat werkte slechts deels.

Inmiddels op een ander forum vernomen dat dit niet gaat. Een LV2 plugin moet eerst voor Windows gecompileerd worden voorat je 'm ook binnen Windows kunt gebruiken. Dat schiet ook niet op.

Een LV2 plugin moet eerst voor Windows gecompileerd worden
dat geldt overigens voor alle plugin formats: ze moeten voor het uitvoerende besturingssysteem gecompileerd zijn.
Sommige plugin-hosts kunnen wel 32/64 bit verschillen opvangen.

Het bijzondere van LinVst en dus Yabridge is dat hiermee voor Windows gecompileerde plugins toch uitgevoerd kunnen worden in een Linux plugin-host (incl GUI, oa mbv Wine/Proton).
Aan de windows kant is er WSL2 om voor Linux gecompileerde programmas te draaien, blijkbaar inmiddels ook met GUIs (WSLg). Misschien dat Carla daar native Linux plugins kan hosten?

Welke progjes kun je daarmee van een GUI voorzien?
Ik krijg de indruk dat Reapers eigen scripting frameworks (ReaScript, ReaImGui, JSFX) 'vanzelf' werken op alle besturingssystemen waar Reaper voor beschikbaar is.

Interessante materie, toevallig net aan het bekijken voor een SteamDeck 😅

Het bijzondere van LinVst en dus Yabridge is dat hiermee voor Windows gecompileerde plugins toch uitgevoerd kunnen worden in een Linux plugin-host (incl GUI, oa mbv Wine/Proton).

Daar gebruik ik Carla of NanoHost (met Wine) voor. Ik heb LinVst en Yabridge nooit goed aan de praat gekregen.

Aan de windows kant is er WSL2 om voor Linux gecompileerde programmas te draaien, blijkbaar inmiddels ook met GUIs (WSLg). Misschien dat Carla daar native Linux plugins kan hosten?

Dat heb ik pas geprobeerd en dat was geen succes: Audio op Windows11

Ik krijg de indruk dat Reapers eigen scripting frameworks (ReaScript, ReaImGui, JSFX) 'vanzelf' werken op alle besturingssystemen waar Reaper voor beschikbaar is.

Mogelijk dat ik daar weer naar terugkeer, als de andere opties falen...

Begrijp ik dat nu goed dat je bij exporteren via de Command Line van een Faust progje als JSFX de MIDI-aanstuurbaarheid wel deels kunt behouden (wat bij exporteren via de online Faust IDE niet lukt)?

Onderstaande JSFX-progje lijkt het (als simpele monophonische synth?) bij aansturing door mijn MIDI-keyboardje binnen Reaper te doen:

Code:
desc:MIDI Synth

@block
while (midirecv(offset,msg1,msg23) ?
 (

status = msg1&240; // get the status, i.e. e.g. 8*19 for note off, 9*19 for note on

(status == 8*16 || status == 9*16) ?
    (

note = msg23&127; // extract the note# (ranging from 0-127)
      vol = ((msg23/256)&127) / 127; // extract velocity (ranging from 0 - 127) and divide through 127 to give it a range from 0-1

freq = 440 * 2^((note-69)/12); // convert from MIDI note to frequency
      waveSpeed = (2*$pi*freq)/srate; // calculate waveSpeed
      wavePos = 0; // reset wavePos
      status == 8*16 ? vol = 0; // mute sine wave on note off

):(

midisend(offset,msg1,msg23); // pass other MIDI events

);

);
);

@sample
spl0 += sin(wavePos)*vol;
spl1 += sin(wavePos)*vol;
(wavePos += waveSpeed) >= 2*$pi ? wavePos -= 2*$pi;

Bron: 1st Ever Jesusonic Tutorial - CockosWiki

Eens zien of ik daar mijn ChaosSynth aan vast kan knopen.

Laatst gewijzigd:
Het is me gelukt om (gedeeltelijke) MIDI support aan de geëxporteerde JSFX-versie van mijn Faust chaos-synth toe te voegen, maar Reaper (en mijn computer) lijken het nu niet meer te kunnen bijbenen. Het JSFX progje reageert nu op mijn aangesloten MIDI-keyboard maar dat gaat gepaard met veel gekraak en gehaper. Mijn vermoeden is dat JSFX als programmeertaal te traag is voor dat soort werk. Of ik heb bij het aanpassen van het JSFX bestand fouten gemaakt...

Zie de bijlage voor wie het kan en wil uitproberen:

Attachments

• deze.jsfx.zip
    17,8 KB · Bekeken: 142
Vreemd!! Op mijn Windows laptop werkt de JSFX plugin aangestuurd vanuit mijn MIDI keyboard in Reaper zonder storingen, maar alleen uit het linker speakertje. :?

Beide speakertjes werken weer, en het klinkt op mijn Windows laptop in Reaper nu heel behoorlijk. Maar nog wel monofonisch. Ik denk dat ik mijn hoofd nu eerst een paar dagen rust gun...

Twee dingen die ik kan bedenken:

1. Een mislukte update van een audio driver, daar kreeg ik namelijk een melding van.
2. Als oplossing heb ik de externe speakertjes (die ik i.p.v. een koptelefoon gebruik) eerst uit de laptop getrokken; toen de laptop uitgeschakeld; daarna de laptop weer ingeschakeld; en daarna de speakertjes weer aangesloten.

Vaak weet je het niet waarom iets het wel of niet doet. Geen mens kan de moderne besturingssystemen meer tot in detail doorzien.

Nu even iets verschrikkelijks:

Zo klinkt het als ik een MIDI bestandje via mijn Faust ChaosSynth afspeel...

Vraag: is dat erg? Is daar nog iets aan te doen? Of is het beter mijn synthje specifiek te gebruiken voor "dark ambient" soundscapes, waar het progje duidelijk beter in is.

Nog weer wat verder aan mijn Faust progje gesleuteld, zo nu is een afgespeeld MIDI-melodietje in ieder geval herkenbaar:

Veel beter zal het ook niet worden. In het spelen van klassieke melodieën ligt de kracht van mijn chaotische Faust synthje ook niet.

Back