De grote Gitaar in combinatie met Synthesizers thread.

Ja de Volca Modulars kunnen gemakkelijk organische sounds maken ala Cello, electric gitaar, fluit.... De wavefolder en LPG dragen daar goed aan bij.
Er zijn zat synths die organisch kunnen klinken. MS20. Model D, Pro One, Matrixbrute...ook de DX7 etc etc.
Maar daar moet je wel voor werken en is het ook nog eens moeilijk om die goed met akkoestische instrumenten of electro akkoestische instrumenten te combineren.

Welke heb je gekocht? Ik heb een paar jaar terug de JTV-69S James Tyler Sunburst gekocht, alle andere electrische gitaren weggedaan. Nog steeds erg tevreden over, fijn dat hij zonder modeling ook als een goeie Strat klinkt. En de combo Variax met mijn Line 6 M9 pedaal geeft echt ongelofelijk veel mogelijkheden in 1 gitaar en 1 pedaal.
Ik was deze week bij oud-medebandlid, die had zijn 1e generatie Variax ook nog. We waren destijds denk ik 1 van de eerste die de Pod ook live gebruikten. N.a.v. een review in de SOS hebben we bij de lokale muziekwinkel de 1e Pod laten importeren. De technische in de zalen moesten toendertijd wel even wennen aan onze setup, "hoezo hebben jullie geen gitaarversterker?"... Later hebben we ook de basspod nog erbij genomen, echt een Line 6 promotieteam!
Hey, ja Variax.. Ik was eerst skeptisch.. ik ken Line 6 als merk al jaren.. (Via Ron Huisen).. Toch wel een zeer innoverend merk ja!! Wat ik minder vond aan de Variax is de accuduur (speel draadloos). En ze zijn er eigenlijk ook mee gestopt.. tenminste.. het model wat ik ooit wilde (JTV59) was er 'n paar jaar terug ineens niet meer. Wilde een bredere hals dan de standaard Variax en die nu nog gemaakt wordt.. en de Gibson look.. Lijkt enigszins nog een beetje op een akoestische.. *D
Ik heb al 'n paar jaar Variax in mijn zoekfunctie op MP dus.. en kwam 'n keer een zwarte JTV59 tegen.. net te lang gewacht.. ineens gereserveerd.. Maar paar weekjes terug werd er toch wederom een zwarte 59 aangeboden, als nieuw.. Meteen gekocht.. :D Ik heb er nu een paar keer mee gespeeld en vind het echt wonderlijk. Heb vaak een opstelling waar ik dicht bij mijn 18" subs sta.. met de akoestische was het altijd ellende en moest ik alles weer omlaag schroeven qua volume als ik mijn gitaar omhing.. dat is nu met de Variax dus voorbij :)

Ik ben nu een jaar of twee met gitaar bezig maar ik vind het integreren met synths/electronica nog best lastig vaak.

gitaar, die moet je door een stel pendalen janken en dan door een oude fender op breakup. niks is geiler natuurlijk
en dat neem je op
en dat duw je in een track met ook synths
basgitaartje ook heel vaak sowieso
soms ook akoestisch, hoewel ik dat t liefst gewoon solo speel voor dat moment
snaar achtige sounds in synth domein is vooral lekker met resonators en physical modelling
van een talkbox gaat je gebit rammelen, wel vet op ms20

Ik speel ook vanaf m'n veertiende al ofzo.. zo gaan die dingen als je grote broer er 1 heeft.. Zelf momenteel niet zoveel met FX bezig.. meer speelstijlen enzo. Oh.. en net 'n Variax gekocht.. maar puur omdat ik het feedbacken van mijn akoestische zat was bij optredens. Geen spijt van deze gok, klinkt echt geweldig! :) Wel wil ik nog zo'n Line 6 Helix ding kopen 'n keer.. maar voor nu voeg ik een reverbje toe en spelen maar..

Ik vond dit hieronder vroeger geweldig.. Had ook een live opname ervan.. was nog beter.. Het was anders dan het gemiddelde gitaar geluid.. Naast overdrive ringmodulators misschien? Duidelijk veel tape effects.. En de drumcomputer niet te vergeten.. 8) Bandje kwam uit Tilburg als ik het goed heb..

De sound hierboven hadden ze in 1983..

Vond net ook nog een live opname uit '84

Vet, een van mijn favo NL bands!

Vet, een van mijn favo NL bands!
Ja.. zo te gek dat er een en ander op YT is gezet. Ik heb ooit bij een optreden na afloop nog even met Tom America kunnen praten.. ze hadden toen een van de gitaren ingeruild voor de Kawai K4.. en de vele effecten waren niet meer.. Het was een beetje uit nood vertelde Tom, omdat het allemaal stuk of aan vervanging toe was.
Maar super aardige gasten.. heb zelfs nog 'n bandje toegestuurd gekregen met daarop de eerdere albums... helemaal grijs gedraaid!

Alles wat ik met snaren of stem doe heeft afwisselende resultaten. Goed of slecht. En het is daarom niet life te herhalen. IVB met mislukking of falen. M.a.w. Afgaan `als een gieter`
Terwijl ik toetsen met zelfvertrouwen kan presenteren.
Voor wat bijzonder afwisseling had ik dan nog steeds de :
Omnichord en de
Roland CP-40 Pitch to MIDI Converter 1990
Niet erg aan te raden maar toch niet zo erg om weer onmiddellijk weer weg te doen.
Die Roland kan dan weer monofone piepjes achter elkaar omzetten in midi waar weer van alles achter te hangen is.

Ikzelf ben de laatste jaren helemaal weg van de ehx superego plus , en dan met de send- return mogelijkheden.
De superego pakt een klein stukje van het input geluid [ synth , gitaar , stem neusfluit, of helemaal wat anders , en maakt dat "oneindig" met een regelbare attack en decay.
De send en return op dat ding maakt hem echt stukken veelzijdiger.
Zet er een externe synth sectie op van een synthmodule of zo , en je hebt een eigen guitar synthesizer.
Ook kan daar weer een guitarsynth pedaal zoals de boss syb of de ehx9 serie tussen voor mooie vreemde geluiden [ zie ook de vid]

Ik ga al een tijdje mee in gitaarland, en wat ik vooral heel tof vind aan deze tijd is het enorme arsenaal aan microcomputer-pedaaltjes.
Red Panda, Cooper FX, Drolo, Strymon, Chase Bliss en dat soort dingen.
Met o.a. grain-, pitchshifting- en synth-algoritmes komt gitaar spelen klankwise wel lekker in de buurt van synth-land.

En ja, de Korg MS20 (X911) of andere old school analoge bakken vind ik ook leuk.

Amp sims zijn ook supermooi geworden.
Maar ik ben te kortzichtig/vooringenomen om dat echt tof te vinden want ik wil ook gewoon veel watt en vind vintage spul tof.
Dus daar ben ik (nog? .. nah...flikker maar op :p ) niet zo in thuis.
Maar demo's die ik voorbij hoor komen: top hoor.

ja ik ben ook nooit echt fan van amp models geweest. maar als het aardig klinkt en super draagbaar is dan heeft het wel nut.
krijg best een leuke sound uit de Yamaha THR30 met 2 uafx pedaaltjes. allemaal models van tape delays, spring reverb, bbd, en Fender Twin amps etc.
Echte amps hebben voor mij meer diepte en dynamiek. de models van bv de delays vallen soms door de mand maar het klinkt wel rete goed en is super draagbaar.

Ik heb nog geen granular pedaal gevonden dat goed klinkt behalve de EHX Freeze.
Heb de Microcosm en EHX Alter ego geprobeerd maar kon niet met de sound gellen.
De Alter Ego aliased te veel en de Microcosm kan soms wel leuk klinken maar over het algemeen is het een oncontroleerbare brei. Dan werkt de Mutable Instrument Beads een stuk beter.
Tapijten maken met ebow en delay en reverb is voor mij net wat mooier.
Gister bij een jam gedaan samen met een violist. dat was erg kicke...

Ik was een aantal dagen geleden bij een concert van Ben Howard en kwam daar achter dat ik op gitaar haperende granular sound in een band setting niets vind toevoegen en dat het zelfs te dominant plek in de mix opneemt.
Geweldig concert btw.

Kwa gitaar met synth combineren zijn er heel veel mogelijkheden. Akkoestisch is wel moeilijker omdat je bij electrisch meer tone controlle hebt

Arpeggios uit een synth die dan de akkoord progressie doen en dan bv finger picken op de sigaar werkt vaak wel.

Ik vind granular pedaaltjes van:

Red panda
Pladask
Drolo
CooperFX (=gestopt, deze werkt nu bij Chase Bliss).
Hexe (revolver)

Heel mooi.
Ik ken niet alles door eigen gebruik. Dat is dan op basis van demo's van anderen.

De grote Gitaar in combinatie met Synthesizers thread​

Gitaren!
Ik heb ooit eens een keer een tweedehands (20 gulden/euro)akoestische gitaar gekocht maar vindt de handeling van toetsen naar snaren iets te groot...
ook had ik geen tijd/geld om 2 instrumenten te bespelen.

Toch vindt ik het een geweldig geluid en heb een aantal gitaar plug-ins in mijn VST instrumentarium zitten
die ook echt naar een akoestische/elektrisch gitaar klinkt. :okdan: :okdan:

Wat een output die MXR!! Misschien heeft fjoesz wel een beetje gelijk dat je tanden lostrillen en je vullingen eruit geblazen worden?? :D Ach.. Herman B. zong ook over z'n 'plastic teeth'.. en gebruikte nauwelijks Talkbox.. de combi zal gewoon nog minder gezond zijn..

Wel uber vet die MXR..

Ja echt vet. Volgens mij is 2pac 'California' ook een talkbox
Veel vetter dan een vocoder naar mijn mening.

Wat ik alleen niet snap is hoe je de talkbox kan mixen met het gewone droge signaal.
Dat lijkt me een stuk vetter als je bv funky gitaar riffs speelt of met een synth.

Je moet toch zoiezo een mic hebben om het talkbox signaal weer op te vangen?

Edit: ff de handleiding gelezen en idd. Je hebt altijd een mic nodig.
Als je dus droog en talkbox wil mixen kan dat met 2 amps nodig.
1 map gitaar andere talkbox mic

Kan dus prima met de MXR

Laatst gewijzigd:
Ja echt vet. Volgens mij is 2pac 'California' ook een talkbox
Veel vetter dan een vocoder naar mijn mening.

Wat ik alleen niet snap is hoe je de talkbox kan mixen met het gewone droge signaal.
Dat lijkt me een stuk vetter als je bv funky gitaar riffs speelt of met een synth.

Je moet toch zoiezo een mic hebben om het talkbox signaal weer op te vangen?

Edit: ff de handleiding gelezen en idd. Je hebt altijd een mic nodig.
Als je dus droog en talkbox wil mixen kan dat met 2 amps nodig.
1 map gitaar andere talkbox mic

Kan dus prima met de MXR

Roger Zapp deed die solo volgens mij.. en met z'n DX100.. mede daardoor is dat ding een soort verzamel object geworden ofzo..

(Maar het is idd een mic die het geluid oppikt..)
Ah.. je had het al gelezen..

Back