Waldorf Quantum & Iridium

Is dit voor jullie interessant? kwam het tegen met lezen release notes update max.

• sfizz~ / mcs.sfizz~ / mc.sfizz~: new sampler objects integrating the open source sfizz sfz format sampler parser and synth. These objects make it easy to load and play a wealth of sample libraries or easily author your own with the straightforward sfz text file format that supports many advanced sampling features
voor mij is het abracadabra XD
Ik doe niet veel met samples, en voor de paar gekke experimentjes hier en daar heb ik die sample robot in een opwelling ooit eens gekocht (te duur voor wat ik ermee doe, maar ik heb m nu, dus dan experimenteer ik er ook mee :p ). Sforzando gebruik ik wel eens voor een experimentjke hier of daar met .sfz files... maar das ook maar heel af en toe op een regenachtige zondag middag.

en voor de paar gekke experimentjes hier en daar heb ik die sample robot in een opwelling ooit eens gekocht (te duur voor wat ik ermee doe, maar ik heb m nu, dus dan experimenteer ik er ook mee :p )
Ja die sample robot zou ik ook graag willen maar kan het mentaal niet verantwoorden om die uitgave te doen :r

Midi 2.0 lijkt naar Iridium/Quantum te komen:

Bron: NAMM nieuwsbrief van Waldorf
Sunday 28, 11:00: Waldorf Iridium & Quantum Updates with MIDI 2.0

Waldorf’s Rolf Wöhrmann will talk and demo the latest updates for the Quantum and Iridium instruments including the status of its MIDI 2.0 implementation.

Ik heb de afgelopen dagen weer een beetje gespeeld met de Live Granular optie.

Heb de verschillende synths die ik heb (vooral de low tech dingetjes als pocket analogue-nanoloop en pocket operator megaman) aan de quantum gehangen.
Het is echt wel grappig wat er dan uitkomt en wat je er dan mee kan. Ik vond het leuk om op de picket operator een crappy sequencje te maken en die vervolgens als bron voor live granular te gebruiken. Leuk effect. Helemaal als ik een beetje van het droge signaal mee-mixte, of een van de ander oscillators met een wavetable ofzo.
Wat effecten van de quantum erachter.. drive, of ringmod... allemaal supergrappig.
Het is allemaal wat losjes experimenteer werk geweest dus heb nog ff niks te delen.

Het Live granular lijkt wel een ondergeschoven kindje. De manual beschrijft het maar zeer beperkt en ook op youtube is er maar minimaal aandacht voor deze toch wel leuke functie.

Ik kwam er zelf ook pas heel laat achter dat het kon, en duurde nog langer voor ik begreep dat het leuk was :D

Hebben jullie er wel eens wat mee gedaan (van @flyweight weet ik dat ie dat wel eens gedaan heeft)?
Wat zijn jullie experimentjes en ervaringen?
Ik zoek naar inspiratie vokr nieuwe experimentjes ;)

Laatst gewijzigd:
Hebben jullie er wel eens wat mee gedaan

Nee, eigenlijk niet.
Dat heeft deels te maken met de angst dat ik iets heel moois maak dat daarna weer verloren gaat.
Verder is mijn Iridium op het moment nog een 'woonkamer instrument' en maakt het nog geen deel uit van mijn studio setup, wat het lastig maakt om er allerlei toeters en bellen aan te hangen.

Ik vind sowieso de beschrijvingen van de diverse modi soms nogal karig.
Van de kernel mode wordt je ook niet veel wijzer als je het alleen van de handleiding moet hebben.
Op Youtube is daar weliswaar wel het een en ander over te vinden, maar ik lees graag, dus daar ben ik nog niet echt aan toe gekomen.

Binnenkort ga ik mijn studio-inrichting weer eens herzien en krijgt de Iridium zijn vaste plek in mijn hok.
Hij zal daar ook als polytouch masterkeyboard dienst gaan doen temidden van de instrumenten die dat ondersteunen.
Ik kan mij zo voorstellen dat ik dan wat gemakkelijker die live granular functie eens aanzwengel.

Ah, ja ik snap je.
Mijn quantum hangt aan de PC en de DAW dus ik neem direct op als ik iets leuks vind.

Wbt de ketnel mode... daar kon ik ook niks mee toen ik de quantum net had. Maar ik wist ook niks van FM.
Ik heb later een OpSix gekocht en die was veel intuitoever voor FM en nu snap ik veel beter. En die kennis bleek overdraagbaar naar de waldorf quantum. Ik heb nu veel meer een idee van wat gaat werken of juist niet werken in kernel mode.

Maar het blijft wel menu-diven en echt iets waarvoor je even moet gaan zitten. De rest van de engines op de quantum bedient veel sneller als je die tijd/het geduld even niet hebt.

Ik heb later een OpSix gekocht en die was veel intuitoever voor FM en nu snap ik veel beter. En die kennis bleek overdraagbaar naar de waldorf quantum.

Dat komt goed uit!
Ik ben hier in afwachting van de Opsix module en ik hoopte al dat de opgedane kennis uitwisselbaar zou zijn.
Maar als ik het goed begrijp kan kernel vel verder gaan dan klassieke FM.
Nu kan de Opsix ook meer dan de DX-7 kon, dus er valt nog wel wat te ontdekken en leren vermoed ik.

Dat komt goed uit!
Ik ben hier in afwachting van de Opsix module en ik hoopte al dat de opgedane kennis uitwisselbaar zou zijn.
Maar als ik het goed begrijp kan kernel vel verder gaan dan klassieke FM.
Nu kan de Opsix ook meer dan de DX-7 kon, dus er valt nog wel wat te ontdekken en leren vermoed ik.
Zeker!
En de inderdaad, ook die opsix kan veel meer dan je in eerste instantie zou bedenken.

Ik raad de filmpjes van OscillatorSink op youtube aan. Heb ik veel van opgestoken.

In dat mailtje staat ook dat het tegen het einde van het jaar weer opstart (als ik het goed begrijp) met productie en dat ie misschien duurder word ivm nieuwe features.

Originele tekst:

"The next production batch is expected to start until the end of the year. This could also result in an increased price because we are planning to add new features".

In dat mailtje staat ook dat het tegen het einde van het jaar weer opstart (als ik het goed begrijp) met productie en dat ie misschien duurder word ivm nieuwe features.

Originele tekst:

"The next production batch is expected to start until the end of the year. This could also result in an increased price because we are planning to add new features".
Ha,Quantum 3 is in aantocht.

ik maakte uit de tekst op dat er een nieuwe batch komt met upgrade’s dus ik vermoed dat als respectabel bedrijf ook de huidige bezitters wellicht zich kunnen verheugen:)

Een scsi uitbreiding en een vga poort ;)

Oeioei. net nu ik net de Iridium een beetje onder de knie heb en al wel eens naar een Quantum heb geknipoogd
Must...
restrict...
myself..
De iridium 2 is in aantocht.😌

Ik ben deze week dieper in Iridium gedoken en ik moet toch wel zeggen dat ie naast mijn Virus toch wel de beste synth is die ik in mijn bezit heb.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Back