Waarom toch een €25000 mic kopen.

het is allemaal perceptie? tja das 99% in het leven zo.
natuurlijk is het belangrijk hoe de muziekant zich voelt.
Leuk als ik de lekkerste koffie van de wereld in een lelijke plastic beker serveer dan beinvloed dat de smaak.
maar das niet de enige reden.
Als enigineer kies je de juiste mics om hoe hij klinkt en niet om hoe duur hij is.

De muziekant weet zelf wel hoe hij/zij moet spelen.
De engineer moet zorgen dat de techniek niet in de weg.
Onzin, belangrijk is wat er geprint word en van welke kwaliteit.

Wat er uiteindelijk uit de speakers komt das belangrijk.

Of dat met een goedkope mic is gedaan of niet is niet belangrijk.
De engineer kiest de juiste mic voor de juiste situatie.
Wellicht heeft een instrument een bepaalde nuance die je alleen met een duurdere mic vangt.
Wellicht heb je in de andere situatie juist een crappy mic nodig die lekker kleurt wat goed past.
Wat die kost is niet belangrijk.

Psychologie tja.... is ook belangrijk hoe het er in de studio uitziet.
De decoratie etc..

Heeft verder niets met techniek te maken en techniek is ook belangrijk.
Hoe de studio er uit ziet ook.
Hoe duur een mic is niet.

Als recordingengineer moet je er voor zorgen dat de muzikant een zo goed mogelijke prestatie kan leveren.

Daar is psychologie nu juist zo belangrijk.

Al het andere is vele malen minder belangrijk.
de psychologie zit m veel meer in de omgang uiteraard. als jij een hork bent gaat die dure mic je echt niet helpen. vrij kunnen performen gaat over je op je gemak voelen, veilig. niet over spullen

En waarom zou je naar een dure studio gaan als je zelf de exact zelfde spullen hebt als die studio.
Dan kan je het zelf ook.
Perceptie is belangrijk.
dan kan je t dus niet zelf ook. de spullen kunnen zelf niks

Volgens mij zouden mijn vocals enorm opknappen als ik een Norah Jones koop. Wakosta?
Zonder topproducers, topmics, -compressors, en andere gear blijft er van Norah Jones alleen een goede zangeres over. Mijn verkopen zouden ook enorm opknappen van haar uiterlijk.

de psychologie zit m veel meer in de omgang uiteraard. als jij een hork bent gaat die dure mic je echt niet helpen. vrij kunnen performen gaat over je op je gemak voelen, veilig. niet over spullen
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Alleen deze draad gaat over de psychologie van dure spullen.

Wat dat specifieke geval betreft vechten wij nog steeds met audio opnemen via smartphone. Zelfs met een Rode micje eraan blijft het resultaat bedroevend.

Wat dat specifieke geval betreft vechten wij nog steeds met audio opnemen via smartphone. Zelfs met een Rode micje eraan blijft het resultaat bedroevend.
En tegelijkertijd haalt menige smartphone-opname de eindmix omdat er toevallig met de smartphone op de juiste plek op het juiste moment een winnende take of improvisatie werd opgenomen.

Zoals bijvoorbeeld de met iPhone opgenomen piano / akkoordenprogressie in deze track

Bij mij zijn de opnames meestal veel te stil, veel te hoge ruisverhouding, en ze lijken de aanwezige akoestiek 100x te overdrijven.

Het ligt vast aan mij maar ik heb er eigenlijk zelf nog nooit een aanhoorbare opname mee kunnen maken. En dan leg ik de lat voor aanhoorbaarheid LAAG. Ik ken echter plenty Youtubers die op zich niks met de audiowereld te maken hebben, die enkel met smartphone (Iphone in hun geval, Samsung bij mij) hun video's opnemen en heel nette audio hebben.

Ik heb Koala op mijn telefoon staan waarmee ik in het wild dingen opneem/sample met de ingebouwde mic, maar die resultaten zijn vaak heel bruikbaar. Afgelopen Superbooth geluiden opgenomen van de metro in Berlijn, daar wil ik nog iets mee gaan doen. Net als met een camera geldt 'de beste gear is die je bij je hebt'.

Back