Elta Music Solar 42

Dit vind ik nog steeds een heel erg intrigerend instrument.
Het is dat de ruimte mij ontbreekt.......

Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben met die cartridge loading in de N, maar dat werkte in het origineel wel vrij maf. Snapte eigenlijk nooit precies hoe het werkte, ik drukte maar wat knopjes tot er gebeurde wat ik zocht. Belangrijkste verschil tussen de originele en de F zat in de filtersectie met een drive en multimode filter, dat was wel een mooie upgrade. En ik baalde daar ook van, want ik had juist gekloot met mijn filters in het origineel (2x teruggestuurd). Blijft een bijzonder en uniek instrument. Moet wel zeggen dat ik de Solar-42 geen moment gemist heb sinds de verkoop, het is toch wel een beetje een one trick pony en het integreert buitengewoon matig met andere gear (geen MIDI, constant tunen).

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben met die cartridge loading in de N, maar dat werkte in het origineel wel vrij maf. Snapte eigenlijk nooit precies hoe het werkte, ik drukte maar wat knopjes tot er gebeurde wat ik zocht. Belangrijkste verschil tussen de originele en de F zat in de filtersectie met een drive en multimode filter, dat was wel een mooie upgrade. En ik baalde daar ook van, want ik had juist gekloot met mijn filters in het origineel (2x teruggestuurd). Blijft een bijzonder en uniek instrument. Moet wel zeggen dat ik de Solar-42 geen moment gemist heb sinds de verkoop, het is toch wel een beetje een one trick pony en het integreert buitengewoon matig met andere gear (geen MIDI, constant tunen).
Hoevaak is constant tunen?

Het is een feature, het komt best veel terug in de reviews. Ik had een mk 1. Misschien is het verbeterd, dat weet ik niet. Voor zover ik weet zijn die oscillatoren hetzelfde gebleven gedurende de revisies.

Hallo, Solar 42 liefhebbers / eigenaren.

Ik sta op het punt er eentje nieuw aan te schaffen. Want een tweedehandsje hier scoren is (net) niet gelukt.
En ik ben wat dat betreft gigantisch impulsief haha.

Mag ik vragen waar / hoe jullie hem hebben aangeschaft ?

Als je hem bij Elta zelf aanschaft komen er nog bij de 1900 nog allerlei kosten bij op dacht ik. Taxes en import kosten ?
Is het dan net zo verstandig hem gewoon bij Volt Music Store Amsterdam te kopen voor 2150 ?

Dit is al sinds dat ie aangekondigd was een soort grail instrument voor mij.

Let op dat je de "N" pakt, dat is de laatste revisie. Met de eerste revisie had ik best veel problemen (beide filter boards moesten vervangen worden), al zijn die in "F" revisie al opgelost geloof ik.

Ik geloof ook dat als je een BTW nummer invoert (ik pak nog weleens een willekeurige winkel in Groningen ofzo) bij Elta je de BTW niet hoeft te betalen, al is dit technisch gezien wel belastingontduiking/fraude.

Thanx !
Jazeker :)
Ik denk dat nieuw alleen de N nog maar beschikbaar is.

Blijkbaar stonden er op Kleinanzeigende (de duitse 'marktplaats') een aantal F'jes. En een Solar 50.

Hoe ik het begrijp heeft Elta zelf ook bijna alle N units op.
Ben wel benieuwd wat ze met de volgende batch doen.
Nieuw nummer + nieuwe aanpassingen ?

Ik vond de Solar wel tof maar het is wel redelijk one trick pony, je tunet je de rambam en integratie met andere gear is vrij minimaal.

Jongens, het is geen 'talk me out of it' vraag wat ik had he 😅

We zien wel.

Heb trouwens net maar een mailtje naar Elta gestuurd, met een vraag over de totale kosten.
Kreeg haast direct een mail terug van the man himself, Arseniy Tokarev.

Maar had nog wat opvolg vragen, en wacht nu op antwoord.

Doe zo wel even verslag .. als ik nog weer antwoord terug krijg 😅

Ja, Elta is zo ongeveer een one man band (volgens mij leent hij productiecapaciteit in bij Erica maar doet hij de rest zelf), alle contact die ik had verliep ook via Arseniy. Heb hem in 2024 ook ontmoet tijdens SuperBooth en nog een of andere akelige zware Letlandse likeur met hem gedronken om 10:00 in de ochtend :D Aardige gast wel, en erg behulpzaam.

Leuk. Ik heb de mijne een tijd geleden verkocht maar heeeeel soms mis ik hem wel een klein beetje. Het is wel een unieke synth.

Slecht concept en interface.
Te veel knoppen, tunen etc.....
Ziet er voor vele wellicht heel aantrekkelijk uit maar ik zie alleen maar een onding.

Ik zie voor zoiets liever een kleine setup + mixer en wat fx.
Daar kun je vele male beter op jammen.
Of laat ik het zo zeggen die Elta Solar lijkt meer op een kleine setup allemaal in 1 kist gepropt.

Back