Elta Music Solar 42

Slecht concept en interface.
Te veel knoppen, tunen etc.....
Ziet er voor vele wellicht heel aantrekkelijk uit maar ik zie alleen maar een onding.

Ik zie voor zoiets liever een kleine setup + mixer en wat fx.
Daar kun je vele male beter op jammen.
Of laat ik het zo zeggen die Elta Solar lijkt meer op een kleine setup allemaal in 1 kist gepropt.
Ik denk dat het maar net is wat je zoekt. Inmiddels heb ik aardig wat synths mogen betasten in mijn inmiddels vorderende jaren, en er is niets dat ik ooit onder handen heb gehad dat lijkt op de Solar 42 en de sounds die je eruit krijgt. Er zitten een aantal serieuze beperkingen op (met name het gebrek aan MIDI en stabiele tuning op de drone voices) maar er kunnen ook betoverende dingen uitkomen die je echt niet zomaar uit een andere synth of setup krijgt, mede ook door de unieke workflow (zoals dat je bij de drone voices afzonderlijk 5 oscillators hebt die je aan/uit kunt zetten en tov elkaar tunen etc. en die dan weer een gezamenlijke pitch / mod input hebben). Qua experimentele synths voor off-grid drones en soundscapes etc. zou ik niet gauw iets weten dat het beter zou doen. Al moet ik zeggen dat ik voor dronen weer terug ben gegaan naar de Lyra-8 omdat die net wat makkelijker in bedwang te houden is.

... de Lyra-8 omdat die net wat makkelijker in bedwang te houden is.

Die wilde ik eerst, omdat de Solar zo'n beetje buiten mn budget lag.

Maar ik hoor telkens het omgekeerde. Dat je met de Lyra 8 altijd alles moet opnemen, want je weet nooit wat je gaat maken. En het is nooit herproduceerbaar.
Oh bedoel met 'bedwang' puur het tunen ?

Ja, vooral dat je een tuning in kunt draaien en dat je vanaf dat moment redelijk voorspelbare dingen kunt maken. Maar het klopt dat je hier ook alles moet opnemen en dat reproduceren zeker niet gegarandeerd is. De Solar is overigens wel een stuk veelzijdiger qua klanken en modulatie enzo.

Ik ben benieuwd.
Anders kan die zo weer de verkoop in.

Maar ik denk wel dat ik me ga vermaken met dat ding.

Midi, geef ik (nog) niks om. Dat is vooralsnog allemaal abracadabra voor mij.
Wel een aantal keren wat geprobeerd. Maar vaak datgene wat ik wil, lukt me niet. Hoeveel websites en / of filmpjes ik ook bekijk 😄

Ik had het fijn gevonden om de voices afzonderlijk te kunnen triggeren vanaf een MIDI keyboard, maar dat is niet te doen. Je kunt in principe wel die 2 solo voices prima extern aansturen via CV/Gate, zoals met de ingebouwde sequencer. Op de drone voices is ook wel een en ander mogelijk, maar chromatisch spelen is niet echt te doen gezien de wispelturige tuning van die oscillators.

Als je de demo's hebt gezien dan weet je wat je er van kunt verwachten. Die vroege demo van Benn Jordan vond ik vrij goed en matchte ook redelijk met mijn eigen ervaringen. Het is een leuke en unieke synth. Of het ook langdurig interessant blijft is altijd de vraag, maar zoals je zegt - je kunt hem altijd nog verkopen. Ik heb zelf nooit spijt gehad van de koop, het enige jammere was dat mijn model veel problemen had waardoor ik hem een aantal keer terug heb moeten sturen (maar ook is het iedere keer gratis, snel en netjes opgelost).

Die wilde ik eerst, omdat de Solar zo'n beetje buiten mn budget lag.

Maar ik hoor telkens het omgekeerde. Dat je met de Lyra 8 altijd alles moet opnemen, want je weet nooit wat je gaat maken. En het is nooit herproduceerbaar.
Oh bedoel met 'bedwang' puur het tunen ?

Precies hetzelfde met de Solar.

Er is geen patch opslag en/of MIDI. Vooral het ontbreken van MIDI vond ik wel een ding.

Onwijs vet apparaat voor wat het is, maar ik had zo’n voorgevoel dat het binnen de kortste keren stof staat te happen.

Nou, hij is binnen hoor !

20260112_153052.jpg

Wat een pracht apparaat. Wat een beest !
Nu nog het beest temmen..
Maar al wel veel plezier met het uitvogelen en bespelen.
Want ja, ben de eeuwige noob he, heb nog geen idee wat ik aan het doen ben haha

Eerste wat me wel opvalt is dat de panning knoppen reversed zijn ? Draaj naar rechts en het geluid gaat naar links. Draai naar links en het geluid gaat naar rechts.
Misschien user error haha Maar de kabels zitten iig wel goed om.

Sommige draaiknoppen zijn inderdaad reversed, dat is ook zo bij sommige oscillators.

Pro tip:
Je kunt de effecten van de cartridges stapelen. Het is dus niet zo dat je alleen de effecten kan gebruiken van de cartridge die er op dat moment in zit.

1. Doe er een cartridge in, bv een bitcrusher
2. Haal de cartridge er uit en doe er bv een reverb in. Je hoort nu de reverb over de bitcrusher heen

Als je alle effecten uit het geheugen wilt halen, haal je de cartridge er uit en gebruik je de effect schakelaar / switch terwijl er geen cartridge in zit. Nu zijn er geen toegepaste effecten meer.

Weet er iemand of er patchsheets zijn voor de Solar 42? dus al gepatch sounds die je als voorbeeld kan gebruiken. ik ben een beginneling op het gebied van patchen.

Weet er iemand of er patchsheets zijn voor de Solar 42? dus al gepatch sounds die je als voorbeeld kan gebruiken. ik ben een beginneling op het gebied van patchen.

Dit is voor mij ook het eerste apparaat dat kan patchen. Ben hier ook wel benieuwd naar.
Maar voorlopig even het apparaat zo gebruiken, voordat ik met die kabeltjes begin denk ik.

Ben eigenlijk ook nog niet bezig met de cartridges, maar Solemn, wel bedankt voor de mooie tip !

Even over dat patchen.

Als tip las ik op Reddit om stacked patch kabels erbij te halen.
Wat vinden jullie ? Heeft dat inderdaad toegevoegde waarde ?
Ik haal ze zo (als ik ze kan vinden), geen probleem. Maar als het een beetje onzinnig is ...

(Let dus wel, ik heb totaal 'nog' geen verstand van patchen, dus ik heb geen idee. Vandaar de vraag naar jullie).

Verder al wel erg veel plezier aan het apparaat:)
Zit dus ook te denken om er een houten standaard bij te halen bij Etsy (of misschien zelf maken).
En een officiële stofkap.
Denk wel dat dit een blijvertje is :)

Ja, het kan zin hebben als je een signaal ((bijvoorbeeld pitch uit je sequencer of een LFO) naar meerdere bestemmingen tegelijk wilt sturen. Anders heb je multi's nodig en die zitten niet op de Solar.

Wie heeft hier de Solar op de officiële stand gehad ? @Nap jij misschien ?
Was dat een beetje stevig ?

Vandaag een aantal laptop stands bij de Ikea gekocht. Maar de Solar glijd nogal heen en weer op die dingen.
Ben benieuwd of de officiële stand het waard is.
Zit ook te denken aan de stofkap. Maar die is best prijzig voor 90 euro, niet ?

Wie heeft hier de Solar op de officiële stand gehad ? @Nap jij misschien ?
Was dat een beetje stevig ?

Vandaag een aantal laptop stands bij de Ikea gekocht. Maar de Solar glijd nogal heen en weer op die dingen.
Ben benieuwd of de officiële stand het waard is.
Zit ook te denken aan de stofkap. Maar die is best prijzig voor 90 euro, niet ?
De officiele stand is van stevig materiaal maar er zitten geen rubberen voetjes onder - ik raad aan om die er apart bij te kopen en eronder te plakken.

Back