lastige tijd om synths te verkopen? recessie?

Diezelfde verkoper heeft ook een digitone voor €390 te koop staan. Too good to be true lijkt me idd

Edit.. €360 zelfs

200 euro spul verkoopt altijd vlot. 2000 euro spul vraagt geduld
Een TR 909 voor 2000 euro ben je binnen dag kwijt :verkoght:

Probeer Reverb ?
voor wat duurdere spullen zeker aan te raden, ondanks de vrij hoge provisie, ik zit wel met gezeik om mijn geld te krijgen van reverb nadat een verkoop is gedaan, weigering van acceptatie van mijn id en hulp van reverb schiet niet op

Ik krijg het niet voor elkaar om synths te verkopen.
Na de komende resessie probeer ik opnieuw.

Ik merk ook dat er minder reacties zijn en de prijs lager moet zijn dan een jaar geleden.
Mensen die op MP een natte scheet in je chat laten en vervolgens niets laten horen zijn er teveel. Ik ben geen robot!

Ik vind het zelf niet erg dat de gekte er een beetje af lijkt te zijn. Hopelijk zorgt dat voor een markt waar experimenteren niet gepaard gaat met opbieden en hoge bedragen.

Sinds de eerste stappen hier op SF ca. 20 jaar geleden, veel ervaring vwekregen zowel als koper en verkoper;
NL, EU en ook daar buiten; Markplaats, Reverb, E-bay, Kleinanzeigen, etc.

Qua verkopen is mijn eigen ervaring dat in de afgelopen vijf jaar zaken in NL iha slechts (zeer) langzaam verkocht raken, of überhaupt niet; zeker als het >1K ligt
Krijg wel regelmatig reacties, maar 90% van m'n communicatie via MP is ruis en leidt uiteindelijk tot niets. Biedingen onder of op de helft v/d vraagprijs etc. Reageeer ik ook niet op.
Op Reverb gaat het sneller, hoewel sinds ca. anderhalf jaar toch wel trager dan voorheen.
Reverb werkt voor mij nog steeds best goed, maar vereist enig huiswerk vooraf:
- Goede, zorgvuldige gedetailleerde foto's & beschrijvingen maken. Youtube clip embedden waarin de goede (klank)eigenschappen van een synth zonder commentaar gedemonstreerd worden.
- Een ter zake doende beschrijving opstelllen, specifiek van wat jij te koop zet, dus geen copy-paste van een website of quotes als "de kennner weet genoeg".
- Specificeer uitgevoerd onderhoud (batterijen, elko's, pots, display, etc.)
- Vermelden als er verpakkingen, handleidingen of accessoires bijzitten. Is voor sommige kopers erg belangrijk.
Succesvol verkopen is zowel aan deterministische als stochastische factoren onderhevig;
Mbt het laatste; NL is gewoon een hele kleine markt; beperkte vraag / aanbod; dat maakt prijzen volatiel.
De ANWB kan een vrij precieze schatting van de waarde van een gebruikte auto afgeven omdat er voldoende transactie-gegevens zijn voor bijna elk model.
Voor synths is dat lastiger, hoewel er wel bronnen voor beschikbaar zijn, maar wel bijna allemaal buiten NL

Als belangstellend kandidaat-koper verbaas ik me soms over de vorm en inhoud van sommige advertenties hier en op MP.
- 85-90% v/d nieuwprijs vragen voor iets dat nog steeds in productie/leverbaar is, lijkt mij meestal niet heel aantrekkelijk.
- Slechte, onscherpe foto's, onduidelijke, incomplete beschrijvingen incl. spel- en andere taalfouten.
- Inzetten van argumenten als 'zeldzaam' of 'vintage'. Sommige zaken zijn zeldzaam omdat ze bij de introductie al direct mislukt bleken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op bovenstaande. JP-8, 303, 909 etc verkopen altijd wel, maar in NL kunnen maar een beperkt aantal mensen dat ook betalen.
Herinner me een JP-8 op MP vorig jaar met een tekst die suggereerde dat het abstractievermogen v/d verkoper niet heel hoog was.
Persoonlijk zou ik in ider geval grote aarzelingen hebben iets van zo iemand te kopen.

Samenvattend:
Duitsland biedt mij als koper een markt met veel aanbod tegen redelijke prijzen.
Mensen die zaken van me kochten zaten meestal in Oost- of Zuid-Europa. (Euro's die in Frankfurt bijgedrukt worden belanden ook met name daar)

Ik merk ook dat er minder reacties zijn en de prijs lager moet zijn dan een jaar geleden.
Mensen die op MP een natte scheet in je chat laten en vervolgens niets laten horen zijn er teveel. Ik ben geen robot!

Ik vind het zelf niet erg dat de gekte er een beetje af lijkt te zijn. Hopelijk zorgt dat voor een markt waar experimenteren niet gepaard gaat met opbieden en hoge bedragen.

Ik maak me eerlijk gezegd ook wel eens schuldig aan het wel interesse tonen en dan afhaken. Maargoed, aan de andere kant, als ik uit belangstelling even vraag of nog iets beschikbaar is, of een bod doe, dan is dan geen definiteve koop met verplichtingen.

De reden is dat in de prijscategorie dat ik dingen zoek (lees betaalbaar) vaak veel aanbod is van hetzelfde, maar ook van andere dingen in die prijscategorie. Dus dan wacht ik ook vaak dat ik een goede deal kan krijgen, ik hoef niet een bodemprijs van verkopers, maar 25 euro verschil op iets van 200 is toch 12,5%. Of 19” fx waar het verschil tussen 150 en 100 wel relatief veel is opeens.

Even los van de bedragen is mijn punt hier dat er gewoon heeeel veel alternatieven zijn voor spullen. Zeker nu, wat ik al eerder hier zei, met al de impuls aankoop goodies van behringer en (nu ook) Roland.

Overigens is betrouwbaarheid en communicatie met een verkoper mij wel iets extra’s waard. Dat lijkt me trouwens ook een reden dat duur spul hier misschien lastiger verkocht raakt. Nederland is klein genoeg om dingen op te kunnen halen, maar cash zoveel meeslepen is ook weer iets. In andere landen heb je die keuze bij voorbaat niet en zijn mensen al gewend grote betalingen te doen via veilige platforms. MP is dat ook niet, ik echt nevernooit 5k voor een 909 oid zomaar even naar iemand overmaken zonder enige vorm van garanties.

Meesal doen ze een bod en dan vraag ik (als de prijs fair is)zogezegd een paar dagen bedenktijd, en zeg ik, je kunt nu de item krijgen voor zoveel(dan vraag ik iets meer)en velen gaan daar op in.En hebben ze het risico niet dat het weg is.

Tja afhaken is begrijpelijk: als er morgen iets anders te koop is dat sneller goedkoper of nog hoger op de wish list staat, heeft de kandidaat geen interesse meer. Daarom: snel reageren en direct beschikbaar hebben is verkopen.

Ik maak me eerlijk gezegd ook wel eens schuldig aan het wel interesse tonen en dan afhaken. Maargoed, aan de andere kant, als ik uit belangstelling even vraag of nog iets beschikbaar is, of een bod doe, dan is dan geen definiteve koop met verplichtingen.
Interesse tonen is vrijblijvend. Bij een bod is dat m.i. anders op een publieke plaats omdat dit ook invloed heeft op andere kandidaten. Natuurlijk is je bod niet tot in de eeuwigheid bindend, maar als het bod binnen de 48 uur wordt toegezegd vind ik dat je er dan wel mee door moet gaan. Anders weerhoudt jouw bod er mogelijk anderen van om te bieden en eindigt de verkoper met niks. Ik heb al vaak genoeg een rijtje bieders af moeten gaan die allemaal afhaakten maar daardoor wel anderen wegjoegen "omdat er al hoog geboden was". Niet fijn.

Dat gezegd zijnde, zonet een synth in 10 uur tijd verkocht voor de vraagprijs. :)

Interesse tonen is vrijblijvend. Bij een bod is dat m.i. anders op een publieke plaats omdat dit ook invloed heeft op andere kandidaten. Natuurlijk is je bod niet tot in de eeuwigheid bindend, maar als het bod binnen de 48 uur wordt toegezegd vind ik dat je er dan wel mee door moet gaan. Anders weerhoudt jouw bod er mogelijk anderen van om te bieden en eindigt de verkoper met niks. Ik heb al vaak genoeg een rijtje bieders af moeten gaan die allemaal afhaakten maar daardoor wel anderen wegjoegen "omdat er al hoog geboden was". Niet fijn.

Dat gezegd zijnde, zonet een synth in 10 uur tijd verkocht voor de vraagprijs. :)

Wel mee eens hoor, maar als ik op MP bied is het meer zodat ik het zelf niet vergeet, en dan biedt ik de 'bodem' prijs, soms krijg ik dan wel geirriteerde berichtjes van verkopers, maar aan de andere kant, het kan andere kopers ook bewegen om actie te ondernemen.

Dat hoog bied gedoe kan je weer zien op een oberheim dx, vriendjes duwen de prijs omhoog (je ziet dat aan hoe de getallen ophoog gaan) en zelfs voor t hoge bod is ie niet verkocht, ah nee, t is een vriendje.
Ik speel dan al eens mee een spelletje en bied 300 euro onder de hoogste prijs om te zien wat er gebeurd... Want ik ben geen vriendje :D

Ik zet biedingen altijd uit. In mijn ervaring schiet dat niet op en als iemand al een fatsoenlijk bod uitbrengt waar je mee akkoord gaat, hoor je vaak niets meer. Via PB heb je meteen echt contact en is de deal meestal sneller beklonken.

No-shows heb ik gelukkig zelden gehad. Van de honderden transacties letterlijk op de vingers van 1 hand te tellen.

Back