Schakelende voeding iets grotere capaciteit?

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ik ben bezig met mijn Korg Z1 en wil de voeding recappen.
Dat is een schakelende voeding.
De main cap is daar 120uF 400v alleen heeft mijn electro boer alleen 150uF 400v.

Deze zit direct achter de bridge rectifier.
Kan ik daar gewoon 150uF gebruiken?

1699346271493.png

Met name in een geschakelde voeding als deze is die condensator die jij wil vervangen van cruciaal belang voor de goede werking van het circuit. Dat gaat een stuk dieper dan bij een conventionele analoge voeding.

Een grotere capaciteit voor C8 betekend sowieso grotere schakelstromen en dus meer hitte. Tevens kan de karakteristiek van de ripple en de harmonischen niet ten goede veranderen veranderen.

Naast de capaciteit is ook de ESR waarde van de condensator van groots belang. Dus, voor vervanging zou je eerst de condensator moeten meten op capaciteit en de ESR waarde of de datasheet van de originele condesator vinden. Dan kan je een juiste keuze maken. Meestal is zo’n condensator een LOW ESR type. De waarde van 120 UF is met een tolerantie van +/- 20% = 96 … 144 UF. Daar is het circuit op ontworpen.

Ga je daar een 150 UF inzetten, die ook 20% tolerantie heeft, dan zit je in het bereik van 120 ...180 UF. Je voelt waarschijnlijk al wel aankomen dat de condensator van 150 UF die ij er in zou zetten wel eens buiten het bereik van het ontwerp kan liggen.

Bij een SMPS (geschakelde voeding) is dit van belang. En dan is ook nog de ESR van groot belang.

Het wil niet zeggen dat het niet zou kunnen maar, je bent gewaarschuwd ;-)

Attachments

• 1699362293100.png
    1699362293100.png
    68,1 KB · Bekeken: 99
Die cap zou je kunnen proberen. Ik zou zeker een 100UF proberen maar tegelijkertijd een 150UF meebestellen als een 120UF niet beschikbaar is. Het kan ook dat een niet in het bijzonder LOW ESR (Low impedance) van nu veel lager is dan bij de originele cap in de Z1 en dat dat ook een probleem kan zijn. Een cap van nu met standard impedance kan een equivalent zijn voor de Low ESR van toen zoals in de Z1. Een componenttester zou van pas komen waar de capaciteit en de ESR van het origineel gemeten zou kunnen worden.

Super. de 100uF 400V zit erop en de Z1 werkt prima.
Er ware ook nog 3 andere caps 100uF 10V die low ESR zijn die heb ik laten zitten en koop daar dan ook low ESR caps voor.

Wat ik nu heb geleerd is dus op de cap lezen welke serie het is en er de datasheet bij te pakken.

Super bedankt.

Back