Piano Libraries favorieten

Zodra je aan die softe klank gewend raakt, moet je daarna echt ff schakelen bij het horen van meer reguliere piano klanken. :)

Ik zat onlangs nog ff te spelen met een Felt piano van Strezov Sampling, The Felt Seiler. Free edition.
Ook het proberen waard. Erg mooi op zich. Wel iets teveel hammer noises naar mijn smaak.
Ja klopt, felt achtige pianos hebben een totaal andere sound dan de normale piano's. Ze maken ook de hamers zachter door er met een naald in te prikken en zo meer zachtheid in de hamers te creeeren. Dat kun je dus ook in pianoteq modelleren, hoe hard het vilt op de hamer is en dat bepaald de helderheid van de sound. Is overigens in de praktijk lastiger dan het lijkt om dat goed te krijgen, maar goed na veel uren oefenen dan lukt het wel min of meer.

Ander truukje in deze sound is dat er een vilt layer is toegevoegd aan het celeste pedal. Default is die 1.0 dik, maar dan klinkt die als een echte felt piano (die inderdaad belachelijk veel hammer noise hebben, dat hebben al die felt pianos). Dus wat ik voor deze gedaan heb is het vilt tussen de hamer en de snaren een dikte van 0.05 te geven, dat haalt net die houten aanslag weg en daardoor krijg je die softe ronde tonen.

Ben nu bezig met het modelleren van de piano voor 1 van de songs die ik aan het oefenen ben: romantic flight van How to train your dragon. (vind dat een erg lastige song om te leren overigens). Die heeft een hele andere klank als soft piano's en dat is ook wel een leuke oefening om ook de wat heldere pianokant te verkennen hoe je dat naar je hand zet.

nou inmiddels geupgrade naar pianoteq pro versie, als je hier eenmaal aan gewend bent dan wil je toch wel steeds meer zelf kunnen instellen, de pro versie laat je echt alles instellen van een piano, vind je een resonantie van een specifieke noot niet mooi in het model, dan kun je die zo aanpassen, vindt je de sympathetic resonance niet mooi van bijvoorbeeld de octaven in een piano model, dan kun je dat in de pro versie zo aanpassen, daar hebben ze ook allerlei hulp functies voor.

Het is niet simpel te leren, je zult veel moeten lezen en experimenteren, maar op een gegeven moment dan valt dat kwartje wel en dan pas je zo aan wat je in je hoofd hebt. Ik vind het allemaal erg indrukwekkend.

Ik heb inmiddels pianoteq stampvol microfoon setup presets zitten, dus ook daar kan ik heel snel switchen in het geluid wat ik wil bereiken.

Eerlijk gezegd gebruik ik de laatste maanden alleen pianoteq nog maar, zo goed vind ik hem :)

pianoteqspectrum.JPG

tip voor de mensen die pianoteq hebben, er is een 8.2.2 update uit die onder andere de pedal noise fixt in de verschillende modellen, die was nogal overdreven hard aanwezig in 8.2.0. Ik zette dat zelf al terug in mijn eigen presets maar nu zit het helemaal goed in de factory presets, ook de hammer noise lijkt iets terug gebracht te zijn. Het klinkt allemaal nog weer beter dan het al was. Dus mocht je hem nog niet geinstalleerd hebben, je kunt hem uit je user area downloaden.

pianoteqChanges.JPG

Het is eindelijk zover, de bosendorfer 280vc (vienna concert) is toegevoegd als model aan pianoteq en nu te krijgen. Ik heb hem zelf al toegevoegd, maar in versie 8.3 zit die ook als demo, dus je kunt hem eerst uittesten mocht je ook zo’n bosendorfer sound willen hebben.

hieronder een aantal demo’s:

Nieuwe piano voor Steinberg Halion. Een hele oude uit 1860.
32 velocity layers is best veel.
Aparte klank, mooi in het laag en midden, maar in het hoog vind ik het niet zo mooi.

Ik zie veel reclame voor deze, iemand al geprobeerd? In de video's klinkt hij wel mooi:

Die bosendorfer pianoteq is insane, wat een verschillende type sounds met dat bosendorfer karakter zitten er in dit model, is direct mijn favoriete model geworden en verslaat de bechstein die ik nu het meest gebruikte.

Mijn favoriete speler op youtube heeft hem nu ook geprobeerd en die video is zeer de moeite waard als je die bosendorfer in verschillende stijlen wilt horen.

Ik zie veel reclame voor deze, iemand al geprobeerd? In de video's klinkt hij wel mooi:

Thans in de bonus (€41 ipv €59) dus maar even opgepikt.

Hmm, valt helaas wat tegen, al moet ik er nog wat dieper induiken. Vooralsnog vind ik Noire een stuk beter klinken.

de Modartt summersale is begonnen, de perfecte tijd dus om pianoteq of 1 van de pianoteq modellen aan te schaffen. Op praktisch alles krijg je 20 procent korting daar nu.

Ik heb ook even een voorbeeldje opgenomen van 1 van mijn new age sounds in pianoteq, ik ben een enorme fan van Soft Grands en Felt pianos en heb inmiddels de nodige 'midnight, soft, intimate en close' pianos geprogrammeerd in pianoteq.

In dit voorbeeld hoor je 1 van mijn presets die in dit geval gemaakt is met het NY Steinway Model D, ik heb dit model flink aangepakt, en dingen veranderd als de hardheid van de hamers, de resonance spectrum frequencies, de val snelheid van de hamers, de microfoon posities met veel aandacht voor phase correlation. Daarnaast heb ik de drie EQ's zo geprogrammeerd dat de nord soft grand sound (had ik geanalyseerd via audiolens) en daarna het EQ pallet in Pianoteq geprogrammeerd zodat het meer naar die soft sound toegetrokken wordt.

Als laatste een Pro-R2 reverb model gebaseerd op de Large & Near Impulse Response van de Bricasti M7 en ik had min of meer mijn favoriete soft grand in pianoteq zitten met een sound tussen een gewone piano en een felt piano.

Dan klinkt die zo:

Ik vind dit echt een heel mooi preset! Heb je echt heel mooi gemaakt (en gespeeld ook!). Het is dat ik momenteel niet zoveel tijd heb om aan nieuwe sounds te sleutelen, anders had ik Pianoteq nu gelijk gekocht ;-)

Die bosendorfer pianoteq is insane, wat een verschillende type sounds met dat bosendorfer karakter zitten er in dit model, is direct mijn favoriete model geworden en verslaat de bechstein die ik nu het meest gebruikte.

Mijn favoriete speler op youtube heeft hem nu ook geprobeerd en die video is zeer de moeite waard als je die bosendorfer in verschillende stijlen wilt horen.

Deze klinkt inderdaad bijzonder goed.
Het is al weel heel wat jaren geleden dat ik regelmatig op Bosendorfer (en Steinway) speelde.
Dus in hoeverre het geluid echt authentiek is durf ik niet te zeggen.
Wat ik mij wel afvraag in hoeverre de touche van de klavieren nagebootst (kunnen) worden.
Een vleugel klavier speelt heel anders dan een pianoklavier. Het mechaniek reageerd veel directer waardoor een vleugel veel 'strenger' is.
Dat wil zeggen zelfs het kleinste foutje in aanslag wordt direct opgemerkt.

Wat mij uit deze video niet geheel duidelijk wordt is in hoeverre het una corda effect van het linker pedaal wordt nagebootst.
Bij het indrukken van het una corda pedaal wordt het mechaniek een klein stukje verschoven waardoor de hamers niet alle snaren raken.
Behalve een lichte reductie in volume geeft het ook een andere intonatie omdat de vrije snaar wel mee resoneert.

Deze klinkt inderdaad bijzonder goed.
Het is al weel heel wat jaren geleden dat ik regelmatig op Bosendorfer (en Steinway) speelde.
Dus in hoeverre het geluid echt authentiek is durf ik niet te zeggen.
Wat ik mij wel afvraag in hoeverre de touche van de klavieren nagebootst (kunnen) worden.
Een vleugel klavier speelt heel anders dan een pianoklavier. Het mechaniek reageerd veel directer waardoor een vleugel veel 'strenger' is.
Dat wil zeggen zelfs het kleinste foutje in aanslag wordt direct opgemerkt.

Wat mij uit deze video niet geheel duidelijk wordt is in hoeverre het una corda effect van het linker pedaal wordt nagebootst.
Bij het indrukken van het una corda pedaal wordt het mechaniek een klein stukje verschoven waardoor de hamers niet alle snaren raken.
Behalve een lichte reductie in volume geeft het ook een andere intonatie omdat de vrije snaar wel mee resoneert.
wat betreft je vraag over de touche, wat ze doen is de toon berekenen op basis van je aanslag, strike point, hardheid van de hamers en de snelheid van de hamers, de sympathetic resonance wordt berekend op basis van het ingestelde model. In de standard versie kun je die op hoofdlijnen instellen, in de pro versie zelfs per noot. Het pianoklavier dat je gebruikt moet je eenmalig calibreren, daar hebben ze een ingebouwde calibratie methode voor en dan wordt het keyboard profiel voor je gegenereerd (deze kun je ook opslaan en zo voor verschillende klavieren in je studio makkelijk wisselen mocht je dat willen), of dit overeenkomt met de ervaring van het spelen op een vleugel zou ik niet weten, ik heb alleen les gehad op upright piano's.

Una Corda zit er uiteraard in, en afhankelijk van het model dat je laad heb je ook andere pedal functies tot je beschikking, bijvoorbeeld de Steingraeber heeft een techniek die heet Mozart Rail, die zit op de echte vleugels en als je die gebruikt dan wordt het klavier iets verlaagd waardoor de aanslagtijd korter wordt en daardoor je snellere actie en minder harde geluiden krijgt, het is een erg mooi soft effect wat alleen de steingraeber heeft (zoek maar eens op youtube op mozart rail waarin dit op de vleugels zelf gedemonstreerd wordt. Ook heb je bijvoorbeeld de Celeste pedals die het vilt ertussen kunnen zetten en je kunt zelfs de dikte van het vilt en de positie instellen.

Het is echt belachelijk wat je in de standard versie (maar nog veel meer in de pro versie) kunt instellen. De meeste modellen zijn ook gecertificeerd door de merken zelf. Dus het komt allemaal erg goed overeen, zoals bijvoorbeeld het resonantie gedrag van de snaren op het board of de plaatsing van je microfoons (en type microfoons).

• Duimpje
Duimpjes: HJB
de Modartt summersale is begonnen, de perfecte tijd dus om pianoteq of 1 van de pianoteq modellen aan te schaffen. Op praktisch alles krijg je 20 procent korting daar nu.

Dit had ik niet willen lezen. Ik wil de upgrade in november, Black Friday, aanschaffen.

Dit had ik niet willen lezen. Ik wil de upgrade pas in november, Black Friday, aanschaffen.
De Bosendorfer klinkt erg mooi.

Is de Black Friday korting normaal ook maar 20%? Beetje karig wel.
dat wisselt nogal bij modarrt, die zijn niet zo van de stunt aanbiedingen, in 2023 was de black friday deal 30 procent op de piano packs. Ze hadden toen ook korting op de Pro versie (niet op de stage en standard versie).

In deze deal hebben ze 20 procent korting op de standard versie, dat scheelt je dan 54 euro, ik verwacht niet dat die deal ook in de black friday deal zit.

Dus mocht je het overwegen, dan is denk ik de standard versie nu wel het moment om goedkoper te krijgen. Wat betreft de piano models, daar kun je wel van uitgaan dat die op 30 procent korting komen in de black friday deal.

Bij de standard versie mag je 3 piano models vrij uitzoeken.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Hmm, met 3 gratis models is dat wel verleidelijk op zich. Ik neem het nog even in beraad.

Back