Yamaha PM-1000 project

Ik heb een beetje te haastig gereageerd op een moment dat ik de deur uit moest. Mijn enthousiasme nam even de overhand, omdat het project er erg goed uitziet.

Het klopt dat de input een rotary potmeter is en dat daar niets aan veranderd hoeft te worden. Alleen op de plekken waar de switches zitten, zijn bij mij ook ronde gaten in het frontpaneel, en deze wil ik vervangen door rotary potmeters. Op de eerste foto in de openingspost had ik dat verkeerd gezien. Mijn frontpaneel is niet echt handig ontworpen , ik heb dat niet zelf gedaan. Mijn oorspronkelijke idee was om de originele knoppen te hergebruiken, maar die vallen in het paneel. Ik kan hier eventueel nog van afwijken. Het omzetten van de switches naar rotary potmeters is even puzzelen, maar dat moet wel lukken. Dit project ligt al een aantal jaren op de plank en is bijna af.

Ik heb de strips wel geüpgraded en getest met een externe voeding. Ook heb ik snel wat XLR aansluitingen gesoldeerd om te horen hoe het klinkt. De PM1000 wordt vaak de “poor man’s Neve” genoemd, maar het is echt een toffe channelstrip die kleur geeft aan je opnames al is hij niet helemaal te vergelijken met een Neve. Ik heb verschillende akoestische opnames gemaakt (KM184 > PM1000 > DAW), en dat voegt echt een mooie kleur toe. Daarnaast heb ik er ook een paar synths doorheen gehaald (Moog, Roland, Korg) (PM1000 > DAW). Dat was erg leuk, al had ik niet per se het gevoel dat het nodig was op sommige momenten. Toch voegde het iets toe, vooral dankzij de EQ, waarmee je net dat extra stukje sound shaping kunt doen. Een digitale synth, zoals een JV of een modernere Korg, klinkt ook tof door de PM1000 – het maakt je sound net wat voller. De grootste verrassing was toen ik een plugin door de PM1000 haalde. Wow… Dat randje dat je soms mist in een plugin? Dat krijg je er dubbel en dwars voor terug!

Al met al is het een superleuke channelstrip, maar in mijn ogen vooral geschikt voor individuele opnames. Op de master zou ik hem zelf nooit gebruiken. De transformers zijn daar net niet goed genoeg voor en de EQ is wat beperkt.

Ja dat lijkt me ook.
Niet echt voor mastering maar meer als mic pre.
Kwa opzet is het net een neve 1273.
Of je zet heb op een bus voor de kleuring.

Nevish is een soort synoniem aan doffe, warme sound.
Mijn sony MX-P42's klinken ook Nevish.

Wat ik begrepen heb is dat de PM1000 channels een discrete opamp hebben die niet heel goed is.
Simpel en ook niet een losse pcb.
En zou je de kwaliteit willen opbeuren dan is een goede optie een andere descrete opamp.

En nog wat op gearslutz.

Met de condensator upgrade is het een toffe channelstrip. Om nou een andere input transformer er in te zetten word gewoon een dure hobby en ik weet niet als ik het waard vind met de pre amp die kits die er tegenwoordig te koop zijn (500 serie).

Maar ieder zijn ding en ik vind de case van de topic starter erg tof, gaat echt wel wat toevoegen bij je opnames.

Dit is de voeding die ik heb gebruikt:

ah tof, ik de d-la2a van hem.

ik bedoelde niet om de tranformers te upgraden.
dacht juist dat die wel tof zijn.
maar de op-amps, die zijn wat meh heb ik begrepen.

Ik heb het frontpaneel zelf ontworpen, het was sowieso al de bedoeling om alles open source te maken zodra we "ons" project hebben afgerond. Mogelijk loont het om een nieuw frontpaneel te laten maken, zodat jet de filter switches niet hoeft te vervangen?

Wat ik begrepen heb is dat de PM1000 channels een discrete opamp hebben die niet heel goed is.
Simpel en ook niet een losse pcb.
En zou je de kwaliteit willen opbeuren dan is een goede optie een andere descrete opamp.

En nog wat op gearslutz.
In dat artikel op GroupDIY vind ik nergens iets over dat de PM-1000 een matige opamp zou hebben, en dat die te upgraden is. Sterker nog, er wordt juist gezegd dat de andere PM-serie tafels dat hebben en dat het bij de PM-1000 juist op een andere manier wordt gedaan.

Anyway, we gaan alle elco's sowieso vervangen, en voor de sommige tantalums en film caps heb ik ook vervangers gekocht om de frequentie respons aan te passen. Overige componenten staan niet op de nominatie om te vervangen.

Nee de opamp is niet modulair in de PM1000.
Maar er zit wel een discrete opamp op het board en die is wat ik er van begrepen heb niet zo.
de rest heb ik op gearlsutz gelezen.
Kan natuurlijk onwaar zijn maar leek er niet op want was toch wel iemand die er verstand van had.

De descrete opamp upgrade lijkt me daarom wel een goed zeker als je hem voor mastering wil gebruiken.

Ik heb een partlist geupload voor de condensatoren. vervang ook de Tantalen en waar nodig de film condensatoren voor de upgrade.

Over de opamps kan je uren over discuseren, ik denk dat je gewoon moet luisteren wat de channelstrip kan en waar jij hem voor je zelf kan toepassen in je muziek.

Attachments

• PM1000RackBomFinal excel.xlsx
    9,8 KB · Bekeken: 103
Anyway, we gaan alle elco's sowieso vervangen, en voor de sommige tantalums en film caps heb ik ook vervangers gekocht om de frequentie respons aan te passen. Overige componenten staan niet op de nominatie om te vervangen.

Waarom niet alle tantalums vervangen? En heb je exact dezelfde waardes aangehouden?

Leuk! Dit soort draadjes vind ik interessanter dan de SF contest tegenwoordig :) bedankt voor het delen 🎉

Waarom wel tantalums vervangen? Ze verslijten niet, zoals elco's uit die periode dat wel doen. En mocht er eens eentje kapot gaan, dan is de kans laag dat er iets omheen kapot gaat vanwege de kortsluiting.

Waardes van te vervangen condensatoren in 95% van de gevallen gelijk aan wat ze waren, ze hebben immers dezelfde functie. In een paar gevallen geeft een andere waarde een iets wenselijkere karakteristiek, daar heb ik een lijstje van; originele waarde en karakteristiek en de vervangende waarde en beoogde wijziging. Is niet mijn eigen wijsheid hoor, ik ben maar een prutser die te veel tijd met Google doorbrengt en dan in een konijnenhol van mogelijke modificaties valt.

Het is een keuze die je zelf moet maken maar ik zou de tantalums wel vervangen. Er zijn hier zoveel discussies over op het internet maar uit mijn ervaring heb ik in de loop de jaren altijd veel problemen gehad met verouderde tantalums en met name in effect apparatuur.

Als ik nu kijk hoeveel tentalen er in een PM1000 channelstrip zitten en de kosten er naast zet zou ik het risico niet nemen om ze niet te vervangen. Overigens voor de upgrade moet je wel sommige tantalen vervangen, die 2 of 3 meer is de tijd niet en houd er rekening mee dat deze PM1000 ondertussen ook al bijna 50 jaar oud zijn.

@InAsynth zelf ben ik pas een jaartje bezig met electronica en componenten. Vraagje, niet elke tantalum is hetzelfde toch? Kristallisatie vorming alsmede doping en solid en fluïde dialectrisch?

@NorthernLightX ik vroeg ernaar omdat je juist sommige wel had vervangen vandaar. Ik oordeel trouwens niet hè, ik probeer in de buurt van begrijpen te komen en te leren via dit. Dank Synth vrinden

Het is een keuze die je zelf moet maken maar ik zou de tantalums wel vervangen. Er zijn hier zoveel discussies over op het internet maar uit mijn ervaring heb ik in de loop de jaren altijd veel problemen gehad met verouderde tantalums en met name in effect apparatuur.

Als ik nu kijk hoeveel tentalen er in een PM1000 channelstrip zitten en de kosten er naast zet zou ik het risico niet nemen om ze niet te vervangen. Overigens voor de upgrade moet je wel sommige tantalen vervangen, die 2 of 3 meer is de tijd niet en houd er rekening mee dat deze PM1000 ondertussen ook al bijna 50 jaar oud zijn.
Je hebt gelijk, als ik mijn lijstje bekijk van de geplande modificties dan is er eigenlijk maar 1 tantalum die niet op de nominatie staat om vervangen te worden (C1). C16 en C17 worden alleen vervangen als we de High Pass frequenties willen aanpassen, we hebben nog niet besloten of dat een wenselijke modificatie is. Ik heb C1 op de nominatie gezet om ook te vervangen als we toch de andere tantalums gaan doen, dank voor het inzicht.

Dit is trouwens mijn lijstje:
FunctionTypeFootprint in mmSchematicSuggested modificationCommentPhase 1 (clean up)Phase 2 (recap)Phase 3 (improve low-end response)Phase 4 (filter mods)
C1InputTantalum
6​
0,47uF/353,3uF/35Fault in schematic; usually done in factoryKeep(Replace with 3,3uF tantalum)
C2PreampElectrolytic
7,5​
47uF/50Replace
C3PreampCeramic
6​
47pFKeep
C4PreampElectrolytic
6​
47uF/3547uF/50Part consistencyReplace
C5PreampElectrolytic
6​
100uF/6,3Replace
C6PreampElectrolytic
7,5​
47uF/50Replace
C7PreampElectrolytic
6​
33uF/25Replace
C8PreampElectrolytic
5​
10uF/35Replace
C9PreampTantalum
6​
0,47uF/253,3uF/35For low-end responseKeepReplace with 3,3uF tantalum
C10EQElectrolytic
4​
33uF/25Replace
C11EQElectrolytic
4​
33uF/25Replace
C12Mid EQFilm
6​
150nF220nFModify response from 1000Hz to 800HzKeepReplace
C13Mid EQFilm
6​
68nF100nFModify response from 2000Hz to 1600HzKeepReplace
C14Mid EQFilm
6​
33nF47nFModify response from 4000Hz to 3200HzKeepReplace
C15High EQFilm
6​
47nF39nFModify response from 10KHz to 12KHzKeepReplace
C16High PassTantalum
6​
1uF/35680nF FilmModify response from 55,6Hz to 67,4HzKeepReplace with film
C17High PassTantalum
6​
0,47uF/35220nF FilmModify response from 98,1Hz to 143,4 HzKeepReplace with film
C18FaderTantalum
6​
0,47uF/353,3uF/35For low-end responseKeepReplace with 3,3uF tantalum
C19FaderCeramic
6​
47pFKeep
C20FaderElectrolytic
6​
47uF/50Replace
C21FaderElectrolytic
6​
47uF/3547uF/50Part consistencyReplace
C22FaderElectrolytic
6​
100uF/6,3Replace
C23FaderElectrolytic
6​
33uF/25Replace
C24FaderElectrolytic
7,5​
47uF/50Replace
C25Echo SendTantalum
6​
0,47uF/35Remove - not neededRemove
C26Echo SendCeramic
6​
100pFRemove - not neededRemove
C27Echo SendElectrolytic
4​
3,3uF/25Remove - not neededRemove
C28Echo SendElectrolytic
6​
4,7uF/25Remove - not neededRemove
C29Echo SendElectrolytic
4​
4,7uF/35Remove - not neededRemove
C30Echo SendElectrolytic
6​
47uF/50Remove - not neededRemove
C31Echo SendTantalum
6​
0,47uF/35Remove - not neededRemove
C32Echo SendCeramic
6​
100pFRemove - not neededRemove
C33Echo SendElectrolytic
4​
3,3uF/25Remove - not neededRemove
C34Echo SendElectrolytic
6​
4,7uF/25Remove - not neededRemove
C35Echo SendElectrolytic
4​
4,7uF/35Remove - not neededRemove
C36Echo SendElectrolytic
6​
47uF/50Remove - not neededRemove
C37OutputElectrolytic
4​
33uF/25220uF/25For low-end responseReplace with 220uF/25
C00PSUElectrolytic
6​
47uF/5047uF/63Increase marginReplace

"Remove - not needed" ben wel benieuwd wat dan de functie van die caps is.
Staat toch in de 2e kolom? Dat is voor de oude echo send. Leuk op een mengtafel, niet in een channel strip.

Ah ok.
Een insert is dan wel weer handing in een pre.
Maar goed eruit dan maar :)

Waarom wil je de mids van 1k naar 800 doen?
Een switch met 3 waardes is dan wellicht iets.

800, 1k, 1500

Want een fixed band mid is erg beperkt.

Misschien moet je je eerst even een beetje inlezen want je vraagt naar een bekende weg, het is gewoon te lezen in dezelfde post en ook eerder in de conversatie. Mid is standaard schakelbaar 1000/2000/4000 en is eventueel te modificeren naar 800/1600/3200 (of andere waardes, maar deze worden gesuggereerd).

Back