Welke 808 clone komt het dichtst in de buurt van het origineel qua klank?

Als je een nog dikkere kick wilt hebben als de originele 808, dan moet je de Boss DR-55 proberen.
Daar kan je met een hele simpele mod (1 pot meter) de kick langer maken, tot volledige zelf oscillatie met extra vervorming.

En de TR-606 is ook niet slecht.

Maar wil je nieuw, dan zijn de nieuwe roland kastjes prima (tr6s tr8 enz.)
De Behringer klinkt ook echt goed.
Er is dus heel veel keuze.
Voor een dikkere kick zou je moeten gaan voor een een Pearl SY-1

@MstrFX Zelf gebruik ik de 8raw8 regelmatig. Erg bevredigende kloon, zowel wat betreft klank, bouwkwaliteit als gebruikservaring. Deze heb ik gekocht na kort de Behringer 808 kloon gebruikt te hebben. Die was zo teleurstellend (imho) dat ik de 8raw8 besteld heb.

heb ze zo’n beetje allemaal gehoord die hier voorbij komen in deze draad. Maar geen overtuigende gehoord. ALS ik er 1 moet noemen dan de re808 van dinsync.

Ik heb de RE alsook de yocto. Beide zelfgemaakt. Voor mij zijn ze evenwaardig, met lichte voorkeur voor de yocto. Kan ook weinig anders, onderdelen quasi hetzelfde

Wat is het grootste verschil dan in jouw geval?

Verschil tussen mijn Yocto en 808 is er zeker ook, maar als ik bvb vergelijk met de Yocto van een vriend dan klinkt deze ook anders..
Er zit gewoon zodanig veel tolerantie op de onderdelen dat ze allemaal heel uniek klinken.
Ik heb bvb veel "geluk" met mijn yocto dat de kick langer en dikker klinkt dan op mijn RE-808, maar de yocto van een vriend heeft dat dan weer niet.

Destijds mijn yocto "getuned" op basis van opnames van een vriend zn 808. maar dat gaat dan eerder over cowbell enzo

De tuning heb ik ook redelijk gelijk gekregen (de yocto gestemd naar de 808)

Mijn yocto klinkt sterieler, minder swingend, mist eigenlijk de Mojo die de 808 zo vet maakt.

Ik faciliteer vrijdag avond altijd jam avonden. Voor daar is ie prima de yocto.

(edit) ook als je 10 originele 808s naast elkaar zet zit er verschil tussen, dus heel belangrijk is het niet allemaal, cook kitchen verhaal)

Elektrovolt heeft gelijk, het is de discriminerende factor van geluiden die de andere geluiden zachter doet klinken en daarmee het geluid ook doet veranderen. Bij Behringer is het zelfs tegenovergestelde en klinken sommige sound in een keer plots heel hard dynamisch irritant dus. De klanken zelf zijn echt wel oké bij de Behringer..

Als ze dus niet dat discriminerende effect hebben zijn ze allemaal gewoon een kloon

Van alle clones vind ik de 8raw8 (wat een kutnaam) toch echt het meest overtuigen. Sowieso klinkt iedere 808 anders, maar een 808 moet het naar mijn idee vooral hebben van de balans en samenspel van de verschillende klanken. De Behringer RD8 mist daar toch echt iets.
Wat betreft die '808 swing', dat is overtrokken. Ik heb eens een test gedaan met de trigger pulsen direct vanuit de sequencer en daar is bij mijn 808 weinig bijzonders aan te zien, en al helemaal geen swing.
Er zit altijd een lichte variatie in het tempo mede doordat er een potmeter in het sequencer clock circuit zit.
Elektrovolt heeft gelijk, het is de discriminerende factor van geluiden die de andere geluiden zachter doet klinken en daarmee het geluid ook doet veranderen. Bij Behringer is het zelfs tegenovergestelde en klinken sommige sound in een keer plots heel hard dynamisch irritant dus. De klanken zelf zijn echt wel oké bij de Behringer..

Als ze dus niet dat discriminerende effect hebben zijn ze allemaal gewoon een kloon

Wat bedoelen jullie precies hiermee?

Kunnen jullie wat geluidsfiles posten?

:okdan:

De dikste kick ter wereld komt uit de Perkons HD-01 of Sonic Academy Kick 2 :D
Ik geef de voorkeur aan de AlphaBase, maar is voor velen toch te lastig om goed te programmeren.
De Perkons is heel beperkt, maar daardoor wel veel makkelijker te gebruiken.

Samen met de TR-606 en Forat 9000 zijn deze 4 bij elkaar mijn ideale drumbak.

(De SY-1 heb ik nooit gehoord)

Mijn analoge favo's zijn wel de 808, 606, CR78.

Wat ik zelf gehoord heb van de OG TR808 vs de Yocto 808 dan klinkt de OG toch wat beter.

Maar goed prijs ed.. en de Yocto klinkt gewoon dik en goed en ben er blij mee.

Wat bedoelen jullie precies hiermee?

Kunnen jullie wat geluidsfiles posten?

:okdan:
Het is lastig uit te leggen zo, en heb nu geen rd8. Maar toen ik een rd8 synchroon had lopen met mijn 808 was er wel duidelijk een verschik, de rd8 klonk 'irritant' naar mijn idee.
Ik zou eens een rd8 moeten aanschaffen puur voor de vergelijking.

Zou dit in principe niet op te lossen moeten zijn door aparte kanalen op te nemen en dan dmv sidechain compressie te ducken? Dan moet je wel eerst goed kunnen analyseren welke geluiden in de 808 dominant zijn en welke geluiden zachter worden.

Back