Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

OK de manual is handig. :)

-E-mu is ruim voorzien op een chain met een PC: hij heeft zelfs software die de PC master kan laten zijn én de E-mu tegelijk ook soort van master.
-termination aan E-mu zijde staat er ook in uitgelegd.

Die beantwoordt meteen ook een groot deel van mijn vragen hierboven. Nu de praktijk nog. Te beginnen met: SCSI kaart in der alte PC installeren. Oh en natuurlijk een klein detail ivm ergens een SCSI kabel tekort te hebben. Gek ook, er zijn maar tig soorten SCSI connectoren.

Ik vond het zelf praktischer (en makkelijker) om een USB-ZIP drive te gebruiken op de PC en een SCSI-ZIP drive voor de samplers :#

Dat wordt inderdaad een functionaliteit die ik ook wil. Usb zip en disks heb ik al, nu nog scsi zip.

Als pc in de chain dan niet zou lukken, is dat een goed plan b.

OK, mijn vragen (ik neem er morgen eventueel de 400p handleiding bij...):
-Is de E-Synth automatisch SCSI apparaat nul?
-Moet ik in de E-Synth iets instellen qua terminator?
-moet ik de andere apparaten gewoon instellen op 1, 2, 3 etc?
-moet er op het laatste apparaat een terminator, zoja best actief of passief?
-Maakt het uit welke SCSI connector van een torentje (ze hebben er steeds 2) ik als ingang of uitgang beschouw?

En dan gaan we echt geavanceerd:
-mijn studio PC is een ouder XP model. Ik heb nog een SCSI PCI kaart liggen. Daarmee zou ik met wat geluk de PC dus SCSI kunnen geven. Kan die dan ook mee in het SCSI treintje en kan ik dan makkelijk files van esynth of externe harde schijf naar PC en andersom sturen? Moet de PC dan ook een SCSI nummer krijgen, bv nummer 8 (laatste in rij) dan? En hoe zit het met terminators als je zo'n SCSI kaart gebruikt?
-nee, dat stel je in in de master, je kan zelf een ID (nr) kiezen - afhankelijk of je een SCSI dan wel IDE schijf/HD in je EMU hebt zitten, worden er wel 2 SCSI ID's gebruikt (1 voor de EMU zelf, 1 per SCSI HD in je EMU)
- ja, zolang ze niet conficteren met een nummer dat je reeds toegekend hebt aan een ander apparaat
- ja, maar dit kan in de software/toestel (meestal) ingesteld worden - soms heb je ook een knopje aan de buitenkant (vb. SCSI ZIP)
-nee

-welke XP versie ? afhankelijk van de versie (32/64bit) heb je welbepaalde kaart/drivers nodig - ja, die kan ook mee in het treintje - nee, niet makkelijk ; je hebt welbepaalde software nodig die de communicatie verzorgt (en dus nog draait op WXP) - ja, de PC (de SCSI kaart in de PC) krijgt ook een SCSI ID - termination kan je wederom via software aanzetten

First light!

Even een scsi cdrom op de emulator aangesloten en met succes een EIII-X cd ingelezen. Tenminste, 1 bank tegelijk. Ik heb me nog niet verdiept of je meerdere banks tegelijk in je ram kan hebben of niet.

Maar kan je met "merge" er dan wel extra banken aan toevoegen? Of moet ik steeds een custom bank saven als ik geluidenuit meerdere banks tegelijk wil gebruiken.

Het was laat gisteren, ik zag naast de loadknop een mergeknop maar geen tijd meer om die te gebruiken. Met 128mb ram past er wel wat meer in dan 1 bankje. *D

Maar kan je met "merge" er dan wel extra banken aan toevoegen? Of moet ik steeds een custom bank saven als ik geluidenuit meerdere banks tegelijk wil gebruiken.

Het was laat gisteren, ik zag naast de loadknop een mergeknop maar geen tijd meer om die te gebruiken. Met 128mb ram past er wel wat meer in dan 1 bankje. *D

Mergen kan zolang je RAM niet volledig vol is. Vroeger werkte ik op deze mergemanier om een track te beginnen maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik dan té dikwijls ongebruikte sounds in RAM had zitten en het eigenlijk inefficiënt is qua diskruimte (veel banken met grote hoeveelheden dubbele patches). Sinds enkele jaren begin ik telkens met een volledig leeg geheugen, laad één patch op uit een bank waarvan ik zeker ben dat ik deze ga gebruiken. Daarna zoek ik uit dezelfde of andere banken andere patches die ik ook zeker ga gebruiken. Als ik enkele patches bij elkaar heb, schrijf ik deze weg als een nieuwe bank. Gedurende het project laad ik zo nog meerdere patches uit verschillende banken op en save de aangevulde verzameling weg naar die nieuwe bank.

Het voordeel dat ik daarvan ondervindt, is dat de bank enkel geluiden bevat die ik nodig heb en ze compacter is. Misschien is dit ook wel een te overwegen werkwijze voor jou? Maar werkt mergen beter voor jou dan is dat ook prima natuurlijk.

OK dan doet merge wat ik hoopte. En dan komen er mooie tijden aan.

Ik ben ook wel van plan om per project een bank te saven met de gebruikte patches, zodat je meteen die bank kan laden en al het nodige hebben.

Momenteel wordt bij booten trouwens al de eerste 64MB van mijn RAM volgeladen uit het ROM van de emulator (E-synth, speciaal gevalletje). Ik kan dat desgewenst uitzetten als ik veeeeeel andere patches in RAM wil hebben.

Ok mergen is gelukt.

Ik heb 2 cd rom drives aan de praat gekregen. Een derde luistert ook wel naar eject, maar zegt 0 banks...

Ik heb nog geen harde schijven aan de praat gekregen. Enkele werden niet herkend. Enkele wel, maar gewoon format gaf "scsi device not responding". LL format lijkt die nu wel te doen, maar 4gb dus geduld gok ik? Er is geen % indicator.

Algemeen heb ik het idee dat ik nog veel settings fout doe, eerder dan dat al die toestellen stuk zouden zijn.

Aha, na LL format heb ik toegang tot een harde schijf. Nu een heel grote (18gb, zal wel op 9 afgekapt worden door emu) een LL format aan het geven.

Dan die nukkige cdrom nog. Misschien toch niet compatibel met emu (emu zou nogal kieskeurig zijn). Eventueel eens 1 van de eerder werkende in deze scsi toren stoppen.

In ieder geval, vooruitgang. En achreruitgang: ik vind mijn MO drive niet meer.

Ik vind het leuk om, tot een zeker punt, "period correct" te werken. En het biedt mogelijkheden als ik bv oude gefevensdragers wil uitpluizen die ik ergens op de kop getikt heb. Zoals nu de mystery S750 MO disk.

Period correct kan inderdaad leuk zijn, maar dat gedoe met trage, oude en onberekenbare gegevensdragers en obscure bestandsformaten... Dat vond ik destijds al een hel. :D

Dan kan je inderdaad beter de moderne tijd omhelzen en jezelf helemaal onderdompelen in updates, driver conflicten, ASIO4ALLBUTU, cpu overload en mysterieuze tikjes in het geluid. :D

Ik begrijp je hoor, en ik ben ook niet fanatiek. Mihjn Atari heeft ook een gotek, optische muis en lcd. En als de scsi schijven gaan klieren komt er ook een scsi2sd denk ik.

updates, driver conflicten, ASIO4ALLBUTU, cpu overload en mysterieuze tikjes in het geluid. :D
Geen last van hier. Maar ik vind het grappig te constateren dat mijn frustraties van vroeger de hobby van nu is :D paar jaar geleden zat ik weer even in een 80s/90s vibe en ben toen ook aan de slag geweest met scsi2sd en floppy emulators enzo en het is leuk als je het aan de gang krijgt uiteindelijk maar was ook vrij snel weer genezen.

Back