Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

(De floppy-drive werkt wel, want ik kan bank saven en laden)
Maar op andere forums lees ik dat het misschien een 'timing' probleem met de floppy-drive kan zijn...

Ik heb de E5000 nog maar 1 week, en ik weet niet of dit de originele floppy drive is. De floppies heb ik op eBay gekocht. De verkoper lijkt mij heel betrouwbaar.

De huidig EOS versie is v4.01
De boot is v0.8 Ultra

Dit zijn de floppies die ik gebruik

1763376180370.jpeg

Dan is de vraag of op die eerste flashprep of flashprepultra (ultra prep) staat, voor zover ik EMU begrijp (niet ver).

Het label zegt flash-prep, maar hoe letterlijk dat te nemen is...

Aangezien er “Flashprep for 4.70” opstaat, ga ik er vanuit dat het voor de ultra is, want 4.70 werkt alleen op de ultra.
Mogelijk is het probleem, dat de bootloader v0.8 Ultra is ?

1763376773263.jpeg

(Heb je voor ZuluSCSI v4.70/v4.61 nodig, of kan dat ook met v4.01?)

ik vind het heel vreemd dat er op die floppies `for 4.70` staat want je hebt nog maar 4.01
ik denk idd dat je eerst de boatloader moet laden/upgraden, dan pas de firmware/software

ik vind het heel vreemd dat er op die floppies `for 4.70` staat want je hebt nog maar 4.01
ik denk idd dat je eerst de boatloader moet laden/upgraden, dan pas de firmware/software
Verschillende bronnen vermelden dat het vanuit 4.01 nodig is om eerst naar 4.10 te upgraden (om de bootloader aan te passen ?)
Ik heb nu een floppy besteld voor die upgrade naar 4.10.
Vanuit 4.10 zou het ook mogelijk moeten zijn om via midi (met Emutools) te upgraden naar 4.70.

Bij de aankoop van een ZuluSCSI (Pico Slim), was de verkoper zo vriendelijk om de floppies voor de upgrade mee te sturen.
(Hij had ook het SD-kaartje van de ZuluSCSI vol met E4B-banken gezet :mega:).

De upgrade verliep deze keer zonder problemen (nam amper 5 minuten in beslag)
Mijn E5000 Ultra draait nu op v4.70 :):):)

Die ZuluSCSI is geweldig !

Op het 64GB SD-kaartje had de verkoper 4 'harde schijven' (10GB elk) gezet (waarvan dus 2 gevuld met E4B-banken).
Omdat er geen zekerheid was, dat de upgrade naar v4.70 zou lukken, zijn die schijven als EOS geformatteerd, en dus niet leesbaar op mijn Mac.
Maar ondertussen heb ik geleerd hoe je op de SD-kaart zelf een 'harde schijf' kan aanmaken, en die heb ik FAT geformatteerd.
Via die schijf (15GB) kan ik nu vlot bestanden (E4B, maar ook WAV) uitwisselen met de E5000 Ultra.
De verschillende schijven werden door de E5000 allemaal als 'ZuluSCSI' getoond, maar ondertussen heb ik ook gevonden hoe dat kan aangepast worden :)

Het enige wat mij nog niet gelukt is, is om de via de USB-C aansluiting de SD-kaart aan te spreken.
Heeft iemand daar ervaring mee ?

Die ZuluSCSI is geweldig !
Het enige wat mij nog niet gelukt is, is om de via de USB-C aansluiting de SD-kaart aan te spreken.
Het is me eindelijk gelukt om de SD-kaart, terwijl die nog in de ZuluSCSI steekt, te benaderen via USB-C. :)

Hoe?
Door een tekstbestand 'zuluscsi.ini' op de SD-kaart te zetten, met daarin de tekst:
[SCSI]
EnableUSBMassStorage = 1
Voor het overdragen van grote bestand, is het waarschijnlijk nog steeds beter om de SD-kaart rechtstreeks in de Mac te steken.
De overdrachtsnelheid via USB-C is niet bijster hoog.

Mijn ZuluSCSI geeft problemen.
Bij het hernoemen van een folder, kreeg ik plots “Disk full” (!?!)

Ik heb het SD-kaartje opnieuw geformateerd (exFAT), en de backup er terug opgezet.
Maar de E5000 ziet nu maar 1 “drive”, en geen folders/banks/… :(

Enig idee wat er kan aan gedaan worden ?

Moet dat exfat zijn? Lijkt me wat modern. Maar ik heb er verder in de emulator geen ervaring mee.
Het is de ZuluSCSI die exFAT nodig heeft, anders kan je er geen bestanden van meer dan 4GB op zetten.
Ik heb advies gekregen om de SD-kaart te formatteren met een tool

Veel succes ermee!

Ik besef net dat ik elke mogelijke en onmogelijke gegevensdrager aan mijn Emulator gekoppeld heb (MO-Disc, anyone?) maar geen SD. :stupid:D

Back