Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

Even gecheckt: ik heb de EIIIx CD volume 1, 2, 3, 4, 6 en 8.

Ik moet ze eens verkennen, in hoeverre er spul op staat dat niet in de E-synth ROM zit.

Ik dacht dat patches laden 1 per 1 moest vanaf CD, klopt dat?

Even gecheckt: ik heb de EIIIx CD volume 1, 2, 3, 4, 6 en 8.

Ik moet ze eens verkennen, in hoeverre er spul op staat dat niet in de E-synth ROM zit.

Ik dacht dat patches laden 1 per 1 moest vanaf CD, klopt dat?
Je kan een hele bank ineens laden, als er genoeg plaats is in het geheugen.
Anders inderdaad per preset.

"Classic" CD-Roms (vol.1 t.e.m. 8 = aka "EIIIX sound library") = in EIIIx format:
Vol.1 Emulator Standards = 170 MB, 44 banken, 1.283 presets
Vol.2 More Emulator Standards = 233 MB, 44 banken, 1.075 presets
Vol.3 Orchestral = 217 MB, 46 banken, 913 presets
Vol.4 Sound FX = 141 MB, 28 banken, 256 presets
Vol.5 World Instruments = 214 MB, 35 banken, 378 presets
Vol.6 World Percussion & Ensembles = 127 MB, 22 banken, 348 presets
Vol.7 Emu Classics = 238 MB, 9 banken, 758 presets
Vol.8 Vintage = 90 MB, 13 banken, 494 presets

Vol.9 Psychic Horns = 130 MB, 28 banken, 138 presets
Vol.10 Elements of Sound 1MB = 105 MB, 99 banken, 1.840 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.1
Vol.11 Elements of Sound 2MB = 132 MB, 94 banken, 1.589 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.2
Vol.12 Esi-32 150MB Production Soundset = 132 MB, 42 banken, 915 presets
Vol.13 Dance 2000 = 277 MB, 52 banken, 763 presets
Vol.14 Esi-32 General MIDI collection = 31,5 MB, 7 banken, 700 presets
Vol.15 Bass Collection Dan Dean = 389 MB, 63 banken, 573 presets
Vol.16 26 Drum Kits / percussion = 200 MB, 45 banken, 726 presets
Vol.17 Heavy Guitars = ?

"Producer" CD-Roms = in EIV format:
Vol.1 Producer Series 1 = 336 MB, 5 folders, 230 banken, 440 presets
Vol.2 Producer Series 2 = 303 MB, 5 folders, 168 banken, 166 presets
Vol.3 Hollywood Sound Effects = 616 MB, 7 folders, 94 banken, 689 presets
Vol.4 Denny Jaeger Private Collection
Vol.5 3D Audio Collection = 439 MB, 9 folders, 96 banken, 229 presets
Vol.6 Analogia Project
Vol.7 Old World Instruments
Vol.8 Platinum Phatt

"Formula 4000" CD-Roms = in Esi-4000/Esi-2000 format:
Vol.1 Hip-Hop Nation = 384 MB, 50 banken, 1.603 presets
Vol.2 Techno/Trance = 291 MB, 32 banken, 1.605 presets
Vol.3 Analog Odyssey = 185 MB, 21 banken, 1.363 presets
Vol.4 Earth Tones
Vol.5 Protozoa
Northstar:
Phase 2
Phase 3
Phase 4
Phase 5
THE WIZARD
THE WIZARD II

Kan ik die truc met virtuele eject ook doen met een esynth en scsi harde schijf? Ik heb ook 2 cdroms eraan hangen dus niet strikt noodzakelijk hoor.

Kan ik die truc met virtuele eject ook doen met een esynth en scsi harde schijf? Ik heb ook 2 cdroms eraan hangen dus niet strikt noodzakelijk hoor.
Ik vrees dat die trui enkel met CDs werkt.

o dit is leuk gevonden noel
5 of 6 CD wisselaar iemand?
Ik ben in dialoog met de ontwikkelaars van de firmware.
Ze gaan bekijken wat er mogelijk is, om (een deel van) de namen te tonen op de display van de sampler 8)

Wel, nu blijkt dat dit WEL kan :eureka:
Als je op de sampler de info van een CD vraagt ("Disk Drive" -> selecteer CD -> "Info"), dan verschijnt er een "Eject"-knop.
En jawel, als je op die "Eject" drukt, wisselt de schijf :mega:

Om een 'CD-wisselaar' te maken op de ZuluSCSI , volstaat het om meerdere .iso-bestanden (images van CDs) in een folder Cdx (x is SCSI-ID) te zetten.
Bij het aanzetten krijg je dan de eerste CD in de folder te zien.
Als je dan op "Eject", dan wisselt de schijf.

Ik heb het nog maar met 2 .iso-bestanden getest, maar ik denk dat het minstens met 10 in 1 folder kan (misschien wel meer ?)
(Stel je voor: 7 'CD-wisselaars' met elk 10 [of meer?] CDs), op 1 SD-kaart van de ZuluSCSI. :P )

Enige probleem: Op de display van de sampler wijzigt de naam van de CD wijzigt niet, dus je moet zelf bijhouden welke geladen is.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat daar een oplossing voor gezocht wordt.
Een nieuwe test, met 12 CDs in 1 folder, toont aan dat MEER DAN 10 CDs in 1 folder ("CD-wisselaar") geen probleem is.
Wat de limit is, is (nog) niet duidelijk. Mogelijk 100 Cds (of 255 ?)
Maar in praktijk ga je geen 100 (of meer) CDs in 1 wisselaar zetten, anders moet je héél veel "Eject" drukken om de juiste te vinden ;)
Dan beter verdelen over meerdere CD-wisselaars.

Ik heb momenteel ongeveer 120 CDs (E-mu én AKAI), dus zal ik de ZuluSCSI waarschijnlijk configureren als 6 CD-wisselaars (met elk +/- 20 CDs), en 1 HD.
Voor 120 CDs is ongeveer 75GB aan opslag nodig (120 x 640MB), dus dat wordt een SD-kaartje van 128GB (€20?).

Nu nog zorgen dat de juiste naam van de CD op het display verschijnt, en dan kunnen we een 'CD-jukebox' voor ZuluSCSI bouwen :)

Een nieuwe test, met 12 CDs in 1 folder, toont aan dat MEER DAN 10 CDs in 1 folder ("CD-wisselaar") geen probleem is.
Verdere testen tonen dat:
- 34 CDs in 1 folder is geen probleem. Waarschijnlijk kunnen het er nog (veel) meer zijn. Dat wordt nog verder getest.
- 7 'CD-changers' kunnen onafhankelijk van elkaar werken. (Tot hiertoe getest met 4-5 CDs per folder)
- Dit alles werkt niet alleen met .iso-bestanden, maar ook als de CD bestaat uit een combinatie van .bin-bestand met .cue-bestand.

De logs tonen dat ZuluSCSI de naam van de CD (.iso-bestand) leest, wanneer er van CD gewisseld wordt.
Als de ontwikkelaars nu kunnen zorgen dat die naam aan de sampler doorgegeven wordt, dan zou dat geweldig zijn.

(Voor de avontuurlijken: ZuluSCSI houdt een log bij. Die staat op de SD-kaart als 'zuluscsi.log' [=tekstbestand]
Je kan de log ook 'live' volgen, als je je PC/Mac aan de USB-C van de ZuluSCSI hangt, en een 'seriële monitor' opstart [bv. SecureCRT] )

Ik heb zelf sample cd's voor mijn EMU E5000 Ultra gedownload van de volgende site:

Ik gebruik EMU EmulatorX3 om samples te importeren en te bewerken en exporteer de deze dan als complete bank naar mijn EMU E5000 Ultra met Zulu SCSI via USB-c kabel tussen computer en E5000 sampler.

Met emulatorX3 gaat het heel snel. Aan de hand van de embedded informatie van samples worden ze automatisch geplaatst en verwerkt tot preset. De presets kun je helemaal grafisch bewerken en daarna als bank via de USB-c direct op een sd kaart zetten (export functie). Emu x3 sampler werkt zowel stand-alone als vst en heeft dezelfde structuur als een EMU Ultra met os 4.7.
Een Yamaha A5000 heeft helaas een andere bestandstructuur.

Laatst gewijzigd:
Back