Moog Muse

Dat is een leuke verlaging.
Bij de winkel waar ik hem heb aangeshaft is hij inmiddels ook € 200, in prijs gezakt.

Ben wel benieuwd wat firmware 1.4 heeft gebracht, kan en wil iemand daar iets over kwijt?

Op papier heel wat, maar helaas kan ik nog geen ervaringen delen.
Mijn Muse is ruim een maand geleden retour gegaan naar de dealer voor reparatie.
Ik had de nieuwe firmware wel geïnstalleerd, maar helaas geen tijd meer om daar uitgebreid mee aan de slag te gaan.

Hij wordt hier wel gemist, dus ik hoop dat ik hem snel weer kan ophalen.

Nou al stuk?

Niet echt vermoed ik.
De aftertouch reageerde niet en ik denk dat dat al speelt vanaf het begin.
Aangezien ik weinig tot niets met de aftertouch heb gedaan viel dat niet meteen op.

Ik heb afgelopen week bij Volt eindelijk eens de Muse kunnen betasten. Mooi ding wel, klinkt goed. De Messenger is ook heel schattig.

Dat is een leuke verlaging.
Bij de winkel waar ik hem heb aangeshaft is hij inmiddels ook € 200, in prijs gezakt.

Op papier heel wat, maar helaas kan ik nog geen ervaringen delen.
Mijn Muse is ruim een maand geleden retour gegaan naar de dealer voor reparatie.
Ik had de nieuwe firmware wel geïnstalleerd, maar helaas geen tijd meer om daar uitgebreid mee aan de slag te gaan.

Hij wordt hier wel gemist, dus ik hoop dat ik hem snel weer kan ophalen.
Ai, dat is minder. Hopelijk snel weer retour!

De release notes van 1.4 zagen er veelbelovend uit.

Mijn eerste aankopen waren
Roland Jupiter 8
Korg oasys
Roland JD-800
Dat was nog in de vorige eeuw.🤝

gewoon asovette synth

Yep, dat vind ik dus ook.
Ik was al uiterst tevreden met de Muse zonder de nieuwigheden van 1.4.
Elke keer weer een feestje om er tijd mee door te brengen.

Ik heb een tijdje moeten wachten op levering en in die tijd las ik veel klachten over vooral de tuning, dus ik was een beetje huiverig toen hij daadwerkelijk kwam.
Eén keer een complete tuning routine gedaan en sindsdien een paar keer een quick tune, maar geen echte problemen op dat vlak.

Er zit voor mij ook veel meer 'diepte' in dan je op het eerste gezicht zou vermoeden, dus uitgekeken raak ik niet snel vermoed ik.
Het is voor mij nog steeds de droomsynth die ik hoopte dat het zou zijn.

Dat is een mooie prijs! Daar verdient die winkel nauwelijks aan. Ik heb hem besteld bij een andere winkel, een Nederlandse. Ik laat hier te zijner tijd wel weten hoe het instrument en de nieuwe firmware bevallen.

1) Brengt die nieuwe firmware verbetering op het vlak van velocity- en aftertouch response?

2) Ik heb de firmware 1.4.0 proberen downloaden, maar die site van moog is echt een ramp. Geprobeerd met diverse browsers en dat soort toestanden, krijg gewoon altijd foutmeldingen. Heeft er iemand de firmware liggen en kan me die even emailen? Dat zou tof zijn, bedankt!

3) Hoe is het verlopen met die reparatie van die aftertouch?

3) Hoe is het verlopen met die reparatie van die aftertouch?

Ik heb hem vijf weken geleden naar de winkel gebracht en hij wordt echt gemist.
ToneControl houdt me goed op de hoogte en ik weet inmiddels dat hij onder garantie gerepareerd wordt, maar dat het blijkbaar wachten is op onderdelen.
Gelukkig heb ik met een nieuw (en voor mij complexe) mixer en een aantal muzikale ideeën genoeg te doen, maar ik wacht wel op het verlossende mailtje dat ik hem kan komen halen.

Ofwel, wat was er stuk?

In eerste instantie was er blijkbaar echt iets kapot en moesten ze op onderdelen wachten waardoor het langer duurde.
Of het nu te lang ging duren of dat hij 'beyond repair' is weet ik niet, maar ben blij met m'n nieuwe.

Overigens alle lof voor ToneControl.
Die hadden geen invloed op de duur, maar zaten er wel bovenop en waren transparant over de actuele stand van zaken.
Net op het moment dat ik dacht:"ik zal ze eens vragen hoe het er voor staat" kreeg ik weer een update van ze.

Het voelt na zo'n lange ook weer helemaal als een nieuw instrument nu, dus elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen. ;)

Ik heb mijn Moog Muse drie weken in huis en ben er vooralsnog gematigd enthousiast over. Dat ligt niet aan het instrument maar aan mij, omdat ik verwend ben, hoewel ik wel voor de aanschaf heb moeten werken. Ik heb er een mooie prijs voor betaald, iets meer dan Recordcase in Duitsland zonder btw rekent, daarentegen in Nederland gekocht. Dat leek me verstandig gezien het verhaal van @Tom 32. Zoals beloofd hierbij mijn indrukken tot nu toe:
Pluspunten ten opzichte van de Moog One:
- meer fm,
- aangename oversturing met een aparte schuifregelaar,
- extra lfo-golfvormen,
- sinus in de derde oscillator,
- akkoordgeheugen voor elke toets,
- vanuit de doos meteen op stemming,
- binauraal zonder stemmen op te offeren,
- de diffusion delay is veelzijdig en houdt je stereobeeld intact, ook als die galm en chorus simuleert,
- luidsprekervriendelijk uitgangsvolume,
- de arpeggiator en sequencer schijnen uitgebreider te zijn, maar ik gebruik zelden arpeggiators en interne stapsequencers,
Minpunten:
- monofone aftertouch,
- aftertouch is zonder de slew-functie slecht te doseren,
- geen galm,
- geen glissando (wel portamento),
- wisselen tussen geheugenbanken werkt onhandig en traag,
- te weinig geheugenplaatsen,
- als je een menu inschakelt met het van de Moog One overgenomen drukknopje blijf je in het menu als je elders aan een knop draait. Je moet eerst drukken om uit het menu te gaan,
- sommige van die menu's zijn nog leeg in afwachting van de goedertierenheid van de ontwikkelaars wat die ons gunnen,
- geen opslagmogelijkheid op een usb-medium (en op de vraag of die komt, krijg ik geen antwoord),
- zonder papieren handleiding, alleen een snelstartgids en een kindertekening,
- het stroomverbruik is onbekend (zelfs Moog weet het niet).

Lezers die moeten of willen kiezen tussen de Muse en de PolyBrute 12 zou ik de laatste aanraden. Die
- kan minder qua fm,
- heeft geen bijzondere lfo-golfvormen (wel een polyfone motion recorder)
- heeft geen gebalanceerde uitgangen,
- heeft geen akkoordgeheugen voor elke toets,
- is zwaarder en lomper,
- is duurder en
- kost je stemmen bij binauraal gebruik,
maar hij heeft op andere punten meer te bieden. Het geluid van de Muse, het belangrijkste, is in orde, naar mijn mening iets beter onder controle te houden dan dat van de PolyBrute 12, maar die hoeft bij lange na niet zo getemd te worden als de MatrixBrute. M.a.w. romige geluiden kan ik er eenvoudig op maken.

Ik heb de PolyBrute 12 indertijd ook goed bekeken om een keuze te kunnen maken en mijn eerste conclusie was dat ze allebei bestaansrecht zouden hebben in mijn studio. Helaas heb ik daar de ruimte niet voor en ook qua budget zou het een uitdaging worden dus er moest worden gekozen.

Ik denk dat als de keuze op de MatrixBuite was gevallen ik mij daar ook uitstekend mee zou hebben vermaakt, maar met alles wat ik van de twee hoorde gaf de klank de doorslag.
De sterke punten van de PolyBrute zit hem voor een groot deel in de expressie mogelijkheden van het instrument en hoewel ik die best indrukwekkend vind is dat geen heel zwaar wegend punt.
Dat blijkt ook wel, want het kostte mij een paar maanden om er achter te komen dat de channel aftertouch van de Muse niet werkte.

sommige van die menu's zijn nog leeg in afwachting van de goedertierenheid van de ontwikkelaars wat die ons gunnen,

Waarschijnlijk ten overvloede, maar met firmware 1.4 is er veel functionaliteit bijgekomen.
Hoe dat in de praktijk werkt weet ik nog niet, want toen ging hij retour, maar daar hoop ik de komende periode achter te komen. ;)

Back