Ik heb mijn Moog Muse drie weken in huis en ben er vooralsnog gematigd enthousiast over. Dat ligt niet aan het instrument maar aan mij, omdat ik verwend ben, hoewel ik wel voor de aanschaf heb moeten werken. Ik heb er een mooie prijs voor betaald, iets meer dan Recordcase in Duitsland zonder btw rekent, daarentegen in Nederland gekocht. Dat leek me verstandig gezien het verhaal van
@Tom 32. Zoals beloofd hierbij mijn indrukken tot nu toe:
Pluspunten ten opzichte van de Moog One:
- meer fm,
- aangename oversturing met een aparte schuifregelaar,
- extra lfo-golfvormen,
- sinus in de derde oscillator,
- akkoordgeheugen voor elke toets,
- vanuit de doos meteen op stemming,
- binauraal zonder stemmen op te offeren,
- de
diffusion delay is veelzijdig en houdt je stereobeeld intact, ook als die galm en
chorus simuleert,
- luidsprekervriendelijk uitgangsvolume,
- de arpeggiator en sequencer schijnen uitgebreider te zijn, maar ik gebruik zelden arpeggiators en interne stapsequencers,
Minpunten:
- monofone
aftertouch,
-
aftertouch is zonder de
slew-functie slecht te doseren,
- geen galm,
- geen
glissando (wel
portamento),
- wisselen tussen geheugenbanken werkt onhandig en traag,
- te weinig geheugenplaatsen,
- als je een menu inschakelt met het van de Moog One overgenomen drukknopje blijf je in het menu als je elders aan een knop draait. Je moet eerst drukken om uit het menu te gaan,
- sommige van die menu's zijn nog leeg in afwachting van de goedertierenheid van de ontwikkelaars wat die ons gunnen,
- geen opslagmogelijkheid op een usb-medium (en op de vraag of die komt, krijg ik geen antwoord),
- zonder papieren handleiding, alleen een snelstartgids en een kindertekening,
- het stroomverbruik is onbekend (zelfs Moog weet het niet).
Lezers die moeten of willen kiezen tussen de Muse en de PolyBrute 12 zou ik de laatste aanraden. Die
- kan minder qua fm,
- heeft geen bijzondere lfo-golfvormen (wel een polyfone
motion recorder)
- heeft geen gebalanceerde uitgangen,
- heeft geen akkoordgeheugen voor elke toets,
- is zwaarder en lomper,
- is duurder en
- kost je stemmen bij binauraal gebruik,
maar hij heeft op andere punten meer te bieden. Het geluid van de Muse, het belangrijkste, is in orde, naar mijn mening iets beter onder controle te houden dan dat van de PolyBrute 12, maar die hoeft bij lange na niet zo getemd te worden als de MatrixBrute. M.a.w. romige geluiden kan ik er eenvoudig op maken.