Elektron Digitakt II

Ik heb hem van bij turnlab, goedkoper dan bij de gekende webwinkels. Ik heb de beginners video van deze man gekeken,geeft toch een goed inzicht in de werking;

Gisteren mijn Digitakt II ontvangen 8)
Mn eerste Elektron bak dus nog even uitvogelen hoe en wat.
Ik heb wel veel filmpjes gekeken vooraf (Cuckoo, EZBot en Dave Mech oa) en moet zeggen dat ik al vrij goed mijn weg kan vinden.

Ik heb m trouwens via Reverb bij Volt Music Store (Rotterdam) vandaan, net even wat goedkoper dan bij andere winkels.

Le cheat sheet voor Digitakt II is er! Pay what you want voor een pilsje, maar je kunt ok 0 invullen om ‘m gratis te downloaden :)

Enjoy!

2 vragen:

1. In iedere Sample track is er, buiten mixer level, ook nog een level onder SRC en een volume onder AMP die onafhankelijk van elkaar werken, waarvoor zou je die gebruiken?
2. Ik gebruik 2 MIDI tracks voor HW synths, bij het maken van een nieuwe, lege pattern zijn alle 16 tracks weer SMP tracks met de default samples (zoals verwacht) maar worden op de 2 eerdere MIDI tracks zowel de Sample als de HW synth tegelijk getriggered, is dat normaal?

Zeer vet apparaatje hoor :okdan:

2 vragen:

1. In iedere Sample track is er, buiten mixer level, ook nog een level onder SRC en een volume onder AMP die onafhankelijk van elkaar werken, waarvoor zou je die gebruiken?
2. Ik gebruik 2 MIDI tracks voor HW synths, bij het maken van een nieuwe, lege pattern zijn alle 16 tracks weer SMP tracks met de default samples (zoals verwacht) maar worden op de 2 eerdere MIDI tracks zowel de Sample als de HW synth tegelijk getriggered, is dat normaal?

Zeer vet apparaatje hoor :okdan:

1. Je kunt op verschillende momenten gain stagen in de Digitakt, er zit een overdrive ingebakken dus als je volume voor de overdrive en filter schuift heeft dat effect op de vervorming die daar plaatsvind. Na de overdrive kun je ook weer level bepalen en tot slot op het hele kanaal als een soort van fader. Je kunt dus op 3 plekken volume inregelen, is gewoon een handige utility zodat je niet in je uiteindelijke mix in ieder kanaal terug hoeft te gaan om de boel voor elkaar te krijgen qua level. Ik houd de eindfaders eigenlijk altijd onaangepast totdat mn patroontje klaar is.

2. Dat zou niet zo moeten zijn lijkt me, ik heb nog de MK1 dus wellicht heb ik dat mis en stuurt de MK2 ongeacht of het een MIDI track is of niet gewoon MIDI note data uit op ieder kanaal.

Ik zag net de email over de Syntakt OS Upgrade en heeelemaal onderaan staat:

Overbridge 2.13

You can use Syntakt OS 1.30 together with Overbridge. Please ensure you install the latest version of Overbridge - 2.13 - released today with both Syntakt OS 1.30 and Digitakt II functionality.

Spannend!

Kijk uit met updaten, als je overbridge naar de 2.13 update voordat je de laatste firmware op je DT(of alle andere Elektrons met OB) zet kan je ze niet meer connecten met usb. Is op Win en OSX, en bij alle Elektrons.

"To resolve this, simply switch the USB CONFIG setting on the device from Overbridge to USB-MIDI mode temporarily, and Transfer will detect the Elektron device. The new version of Overbridge includes an updated Windows driver that isn’t compatible with units still configured for the old driver. After updating the device OS, Transfer will recognize the device in Overbridge mode again.", aldus een officiële Zweed. Zal voor OSX idem zijn. Dus mocht je vastlopen, even naar usb-midi op de Elektron, en weer terug na updaten firmware. Rommelige update, maar als het gaat gaat het :)

"To resolve this, simply switch the USB CONFIG setting on the device from Overbridge to USB-MIDI mode temporarily, and Transfer will detect the Elektron device. The new version of Overbridge includes an updated Windows driver that isn’t compatible with units still configured for the old driver. After updating the device OS, Transfer will recognize the device in Overbridge mode again.", aldus een officiële Zweed. Zal voor OSX idem zijn. Dus mocht je vastlopen, even naar usb-midi op de Elektron, en weer terug na updaten firmware. Rommelige update, maar als het gaat gaat het :)
Heeft me gisteren een uur gekost om achter te komen, maar nu werkt het wel gelukkig

• Duimpje
Duimpjes: 154
firmware 1.03A is uit, bevat paar bugfixes die in 1.03 zaten.

List of changes from OS 1.03 to 1.03A​

Bug fixes​

Saving a sample could, in some circumstances, cause audio to stop working.

The input level was too loud when using Overbridge to send audio over USB through the FX.

Hè bah, lekker, beetje m.a.n.d.y.- body language Vibe! 👍

Kom er net achter dat je niet enkel in L of in R kan selecteren voor het samplen van een mono-signaal voor een ouderwetse monosample. Raar.

Kom er net achter dat je niet enkel in L of in R kan selecteren voor het samplen van een mono-signaal voor een ouderwetse monosample. Raar.
Oh, maar ik hoor net ook dat ze eraan werken (Ricky T/Elektron 3 maanden geleden op YouTube). Dus nevermind.

Een functionaliteit die me compleet ontgaan was, de digitakt2 kan werken als mixer voor 2 monosynths. Ik heb binnenkort een optreden in een café en zonder mixer is alles een pak mobieler. De interne Delay en reverb werken ook op de input kanalen, maar alleen als ik op play druk. De input instellingen zijn per kit, dus die kan je makkelijk als mute programeren als een van de synths niet in het pattern past.

Attachments

• received_957864966156985~2.jpeg
    received_957864966156985~2.jpeg
    144,1 KB · Bekeken: 78
hey hey, de legende die mzero heet heeft Elk-herd geüpdated en daarmee Digitakt II compatible gemaakt ! Beste project/pattern/sample manager voor DT. Je kunt bijvoorbeeld patterns importeren van verschillende projecten in 1 project met alle samples toewijzingen en sample locks intact.

hier vind je de GRATIS (!) tool: crunch/elk-herd

Je kunt een donatie achterlaten voor 'm. Hij maakt het volledig alleen. En hier een video om te laten zien wat het doet en hoe het werkt:

Back