Zo, de Satellite gisteren gehaald in Driebergen en gisteravond natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd. Inderdaad ziet hij er vrijwel nieuw uit, op een kleine beschadiging in het houtwerk na (je kunt niet alles hebben). De Moog ging vergezeld van wel 2 originele handleidingen en een klein boekje getiteld "Registration Guide", of te wel voorbeelden van "presets". Doet nu allemaal erg knullig aan maar daarom juist zo leuk.
Je kunt natuurlijk van zo'n beestje geen wonderen verwachten maar wat er uit te halen valt viel mij in ieder geval niet tegen. Goede basgeluiden a la Minimoog kun je gevoegelijk vergeten, maar leadsounds haal je er wel met gemak uit en ze hebben nog karakter ook. Modulatie is er in de vorm van tremolo en vibrato, de golfvorm daarvan is in te stellen alsmede de diepte en snelheid van die modulatie. Die snelheid is overigens redelijk hoog dus "psychedelische" geluiden zijn ook nog mogelijk.
Verder kun je bij sommige geluiden de "contour" of te wel de envelope over het (helaas zeer milde) filter constant laten herhalen met een in te stellen rate, en dat is een leuk extra. Daarnaast kun je met een combinatie van twee octaaf-schakelaars het bereik van het keyboard instellen en kun je de glide en sustain naar smaak aanpassen. Okee, het is allemaal erg simpel, maar gecombineerd met een leuke "tape"-delay (ik heb de Satellite grotendeels beluisterd met een Akai Headrush 2) begint het allemaal echt te leven, en ben ik echt een hele poos zoet geweest met deze bak!
Het filter beschikt nog over een emphasis-schuifje (resonance) maar de werking hiervan is niet altijd even goed te horen. Wat dat betreft is het filter leuk maar ietwat zwak uitgevoerd.
Grootste tegenvaller: ik kwam er thuis achter dat er helemaal geen CV/gate opzit, of welke interface dan ook. Wil ik hem gaan gebruiken in mijn tracks dan zal ik wat ik live speel gewoon moeten samplen dus......nou ja, met mijn gevoel van timing verhoogt dat weer het organische karakter van mijn probeersels!
Overigens heb ik voor E 25,- extra nog twee (gitaar)pedaaltjes op de kop weten te tikken bij die man. Het gaat om een Dyna Comp MXR en een Ibanez AD-80 analoge delay......met name die laatste kon nog wel eens erg leuk zijn, maar ik heb ze beiden nog niet geprobeerd.
Hoe dan ook, voor E 75,- in totaal geen slechte koop lijkt me zo, dus ik ben wel tevreden!
Erwin