Je kunt zo'n model natuurlijk gewoon naar je hand zetten, dat kan gewoon in de personalisation settings van je model, als je een model wil die nooit lief is, dan is dat 1 regel

.
Er zitten hier best wel een aantal AI deskundigen op dit forum, maar ik zie toch maar weinig tips voorbij komen, het blijft allemaal een beetje hangen op het standaard Chatgpt antwoord model, maar er kan zoveel mee als er gewoon wat kennis gedeeld wordt.
Ik gebruik het zelf echt enorm veel omdat je op die manier heel veel informatie beschikbaar kan hebben via je eigen agents /gems, dus hieronder een paar voorbeelden van toepassingen zoals ik het hier gebruik
AI gebruiken kan op verschillende manieren maar de meeste toepassingen zijn vaak toch agents of gems, waarin je je eigen assistent bouwt die deskundig is op het gebied dat je nodig hebt. Een andere hele nog simpelere manier is er ook wel, bijvoorbeeld via notebookLM van google. Daarin zet je dan de linkjes naar youtube tutorials, of websites met de informatie die je wilt gebruiken, of je voegt de PDF manuals en boeken toe die je wilt gebruiken.
Zo heb ik een standaard mix en master assistent in notebookLM gebaseerd op de Izotope producten die me razendsnel kan helpen met bepaalde technieken, of als ik zin heb om me ergens in te verdiepen, via mindmaps me de juiste informatie kan laten bestuderen. Die heb ik gewoon gevuld met de informatie van de Learn sectie van de Izopope website en de handleidingen van de Izotope producten en enkele mixing en mastering PDF's. Super handig en gaat vele malen sneller dan proberen ergens die info op te zoeken of te vragen online.
Andere handige dingen die ik gebruik zijn een Gem (Maestro) die ik gemaakt heb en die mijn persoonlijke piano leraar is op basis van het materiaal dat ik bestudeer van de pianowithjonny website. Die leraar stelt weekschema's voor mij op, daarnaast geeft die aan waar ik me op moet concentreren op mijn speellevel (dingen zoals bijvorbeeld legato stukken in de song of het dynamische spel). Ook kan die Gem song analyses voor mij doen en daar de song progressies en opbouw van weergeven, en ik gebruik het ook voor het maken van de suno prompts om exact de percussie en drumloops te kunnen genereren zoals ik ze wil gebruiken (mijn eigen sample library zeg maar die dynamisch op basis van analyses de juiste suno prompt maakt).
Dit zijn bijvoorbeeld dingen die mijn Maestro Gem kan:
- De "Nulmeting": Zodra je de Gem hebt aangemaakt, typ je als eerste bericht: "Hoi Maestro, ik wil graag beginnen. Ik ben een [jouw niveau] en kan [aantal] minuten per dag oefenen. Mijn doelen zijn [bijv. popliedjes leren spelen/klassieke etudes/improvisatie]."
- Uploaden: Als je bladmuziek hebt als PDF of foto, kun je die uploaden en vragen: "Maestro, wat zijn de lastigste secties in dit stuk en hoe moet ik die aanpakken?"
- Feedback: Hoe meer details je geeft over wat er fout gaat (bijv. "mijn linkerhand verkrampt bij de octaven"), hoe beter de "Maestro" je kan corrigeren.
Ander voorbeeld is bijvoorbeeld een koppeling met Spotify, je kunt gewoon tegen je assistent praten en die maakt de playlists op basis van je wensen dan voor je direct in spotify (is 1 voorbeeld, er kan natuurlijk veel meer)
Echt, als je je er eenmaal in verdiept hebt kun je er super veel mee en heb je eigenlijk altijd een enorme hoeveelheid deskundigen tot je beschikking in je studio. Het is echt veel meer dan de zoveelste oma die met 1 prompt een nummer uit suno of aimusicgen.ai maakt en dan denkt dat ze een artiest is.
Ik kwam een leuke tutorial tegen waarin iemand een Gem maakt voor zijn eigen plugins en laat zien hoe simpel je dat kunt doen en hoe handig dit kan zijn als je bezig bent met produceren.
Misschien leuk om eens te kijken hoe dit nu in de praktijk werkt voor muzikanten: