De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Nee, Armin heeft volgens mij een vrij genuanceerde mening waar ik weinig moeite mee heb. Dat muzikanten volgens hem vervangen moeten worden door AI zie ik ook nergens staan. Begrijpend lezen is best lastig

De gevolgen van zo'n standpunt vaststellen is blijkbaar nog lastiger. AI je missende kennis en vaardigheden laten invullen (ipv bv een mens vragen dat voor je te doen of om je eigen beperkingen heenwerken) is wmb geen positieve ontwikkeling.

Volgens die logica moet je ook je drumcomputers, synths, samplers en samples/presets/loops de deur uit doen en alles zelf inspelen met originele akoestische instrumenten. Tenslotte zijn die dingen allemaal ooit uitgevonden om in te vallen voor missende kennis, materialen en vaardigheden.

Maar goed, we draaien rondjes.

Laatst gewijzigd:
Ach, diegenen die het helemaal zelf kunnen vinden dat je geen gebruik moet maken van AI en voor diegenen die niet alles zelf kunnen kan AI op sommige momenten wel handig zijn.
Sommigen vinden dan dat je iemand moet inhuren als je track niet verder komt dan op je harde schijf of op het forum terwijl diegene z'n geld wel beter kan besteden voor het maandelijks rondkomen bijv.
Je huurt een professional in op het moment dat je ook in het profcircuit bezig bent en er geld verdient wordt en anders kan je beter je geld uitgeven aan andere dingen.

AI kan ook heel handig zijn om je track te beoordelen.
Ik moest hier aan denken:

IMG_7144.jpeg

Ik gebruik chatgpt soms om presets te maken voor mijn synths. Dan zoek ik een sound die ik zoek in een bepaald nummer. Dan upload ik de manual van de synth die ik gebruik. Het helpt mij soms op weg. En soms komen er wel leuke resultaten uit. Laatst manual van de elektron tonverk geüpload gaf die mij allemaal tips voor in de sequencer. Bijvoorbeeld om bepaalde noten iets meer delay of andere modulatie te geven. Gaf wel een leuk effect. Zelf niet aan gedacht. Of je krijgt een hele uitleg om een preset te maken. Soms leuke resultaten en ook weer leerzaam.

Ik moest hier aan denken:
Tjeetje goed voor iemands ego? Ik hoorde laatst dat AI is geprogrammeerd om vooral positieve feedback te geven (goed voor het verdienmodel). Ik vraag me af of je nog steeds heel mooie feedback krijgt als je muzikale rommel zou laten beoordelen

Daar is AI wel goed in :jou het gevoel geven dat je slimme vragen stelt en naar je mond praten .
toch 100 x liever AI dan de brainwash programma s van de TV

Aangezien zelfs een serie scheten al positieve feedback oplevert hoef je je dat niet af te vragen denk ik.
Ai gebruiken om je track te laten beoordelen gaat wat ver, je weet zelf wel wat goed is toch?
Jullie denken verder wat te bekrompen heb ik 't idee, ook scheten zijn geluid en kunnen in een compositie gebruikt worden.
Frank Zappa had 't wel kunnen waarderen denk ik, hier Zappa op jonge leeftijd met hoe je een fiets bespeelt;

Tjeetje goed voor iemands ego? Ik hoorde laatst dat AI is geprogrammeerd om vooral positieve feedback te geven (goed voor het verdienmodel). Ik vraag me af of je nog steeds heel mooie feedback krijgt als je muzikale rommel zou laten beoordelen
Gezien 'ie scheet geluiden mooie muziek vind denk ik toch niet..

Je kunt zo'n model natuurlijk gewoon naar je hand zetten, dat kan gewoon in de personalisation settings van je model, als je een model wil die nooit lief is, dan is dat 1 regel :D.

Er zitten hier best wel een aantal AI deskundigen op dit forum, maar ik zie toch maar weinig tips voorbij komen, het blijft allemaal een beetje hangen op het standaard Chatgpt antwoord model, maar er kan zoveel mee als er gewoon wat kennis gedeeld wordt.

Ik gebruik het zelf echt enorm veel omdat je op die manier heel veel informatie beschikbaar kan hebben via je eigen agents /gems, dus hieronder een paar voorbeelden van toepassingen zoals ik het hier gebruik

AI gebruiken kan op verschillende manieren maar de meeste toepassingen zijn vaak toch agents of gems, waarin je je eigen assistent bouwt die deskundig is op het gebied dat je nodig hebt. Een andere hele nog simpelere manier is er ook wel, bijvoorbeeld via notebookLM van google. Daarin zet je dan de linkjes naar youtube tutorials, of websites met de informatie die je wilt gebruiken, of je voegt de PDF manuals en boeken toe die je wilt gebruiken.

Zo heb ik een standaard mix en master assistent in notebookLM gebaseerd op de Izotope producten die me razendsnel kan helpen met bepaalde technieken, of als ik zin heb om me ergens in te verdiepen, via mindmaps me de juiste informatie kan laten bestuderen. Die heb ik gewoon gevuld met de informatie van de Learn sectie van de Izopope website en de handleidingen van de Izotope producten en enkele mixing en mastering PDF's. Super handig en gaat vele malen sneller dan proberen ergens die info op te zoeken of te vragen online.

Andere handige dingen die ik gebruik zijn een Gem (Maestro) die ik gemaakt heb en die mijn persoonlijke piano leraar is op basis van het materiaal dat ik bestudeer van de pianowithjonny website. Die leraar stelt weekschema's voor mij op, daarnaast geeft die aan waar ik me op moet concentreren op mijn speellevel (dingen zoals bijvorbeeld legato stukken in de song of het dynamische spel). Ook kan die Gem song analyses voor mij doen en daar de song progressies en opbouw van weergeven, en ik gebruik het ook voor het maken van de suno prompts om exact de percussie en drumloops te kunnen genereren zoals ik ze wil gebruiken (mijn eigen sample library zeg maar die dynamisch op basis van analyses de juiste suno prompt maakt).

Dit zijn bijvoorbeeld dingen die mijn Maestro Gem kan:
  • De "Nulmeting": Zodra je de Gem hebt aangemaakt, typ je als eerste bericht: "Hoi Maestro, ik wil graag beginnen. Ik ben een [jouw niveau] en kan [aantal] minuten per dag oefenen. Mijn doelen zijn [bijv. popliedjes leren spelen/klassieke etudes/improvisatie]."
  • Uploaden: Als je bladmuziek hebt als PDF of foto, kun je die uploaden en vragen: "Maestro, wat zijn de lastigste secties in dit stuk en hoe moet ik die aanpakken?"
  • Feedback: Hoe meer details je geeft over wat er fout gaat (bijv. "mijn linkerhand verkrampt bij de octaven"), hoe beter de "Maestro" je kan corrigeren.

Ander voorbeeld is bijvoorbeeld een koppeling met Spotify, je kunt gewoon tegen je assistent praten en die maakt de playlists op basis van je wensen dan voor je direct in spotify (is 1 voorbeeld, er kan natuurlijk veel meer)

Echt, als je je er eenmaal in verdiept hebt kun je er super veel mee en heb je eigenlijk altijd een enorme hoeveelheid deskundigen tot je beschikking in je studio. Het is echt veel meer dan de zoveelste oma die met 1 prompt een nummer uit suno of aimusicgen.ai maakt en dan denkt dat ze een artiest is.

Ik kwam een leuke tutorial tegen waarin iemand een Gem maakt voor zijn eigen plugins en laat zien hoe simpel je dat kunt doen en hoe handig dit kan zijn als je bezig bent met produceren.
Misschien leuk om eens te kijken hoe dit nu in de praktijk werkt voor muzikanten:

Laatst gewijzigd:
Het heeft voor mij toch enkele tech problemen opgelost die nergens zijn beschreven en ook manieren van werken aangebracht waar ik zelf niet aan had gedacht .
(wie hangt er nu een muis aan zijn gsm om een probleem op te lossen )

Het kost mij meestal minder tijd iets in een manual op te zoeken dan een prompt te verzinnen, hangt natuurlijk ook een beetje af van de complexiteit van het vraagstuk. Synths/gear zijn over het algemeen relatief simpel. Merk wel dat als ik een vraag over bijvoorbeeld AfterFX ("Hoe doet ik X of Y") er meestal wel een goed of op zijn minst bruikbaar antwoord komt uit Gemini/Google.

Laatst gewijzigd:
Back