Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MandEen tekst van dezelfde strekking is in het Engels inderdaad doorgaans korter. Met vormgeving loop ik daar met enige regelmaat tegenaan, dat de UK tekst perfect past en de Nederlandse versie ineens 1/3de langer is.

) aan 1 prompt gewerkt in plaats van hem gewoon even live neer te typen. Reden: ik had het gevoel dat het programma dat ik wou hebben door haar aard haalbaar was voor de gekozen AI tool, dus ik wou in 1 keer een prompt die alle nodige informatie bevat. Dat is dan niet alleen exact wat het programma moet doen tot in het laatste detail (in bewoordingen die de juiste terminologie gebruiken zodat exact gebeurt wat ik wil), maar ook een beschrijving van de programmeeromgeving, compileeromgeving, gebruiksomgeving, variatie in inputmateriaal, voorbeeldfiles van inputmateriaal, etc. Morgen het resultaat van onder tot boven gaan checken om te zien of het robuust is en doet wat het moet doen.En die kwasten verwachten dan ook nog eens dat je het aandachtig leest en met een serieuze reactie komt. En ik ga dat niet meer doen.
Ja eens. Ik gebruik Midjourney veel voor mijn werk en leun juist voor het schrijven van goede en effectieve prompts heel erg op theoretische kennis van bijvoorbeeld compositie, branding, kleur en fotografie. Op conceptueel en creatief niveau kun je nog steeds prima het verschil maken, want wat je niet in de AI-tool stopt komt er ook niet uit. De AI-tool kan vooral veel tijd besparen bij het visueel uitwerken (en ook dat is niet altijd makkelijk, bijvoorbeeld rondom infographics). En puur qua styling heb je veel baat bij historische kennis. Als je niet weet wie Anton Pieck, Miyazaki of Anton Corbijn is, kun je een AI-tool ook niet vragen om iets in die stijl te maken en eindig je vaak met generieke meuk.Ik heb het denk ik al eens eerder gezegd, maar ik vergelijk de huidige situatie met generatieve AI een beetje met de opkomst van WordArt en Photoshop in de 90s. Ineens dacht iedereen dat 'ie een vormgever was. De meest afschuwelijke logo's, comic sans bedrijfsnamen en lens flare galore. Je herkende meteen 'de bakker op de hoek' die zelf wat had lopen knutselen in plaats van een professionele vormgever in de arm te nemen.
....waarbij je vraagt of deze pagina kan worden herschreven.

Hahaha ja heel herkenbaarIk heb het denk ik al eens eerder gezegd, maar ik vergelijk de huidige situatie met generatieve AI een beetje met de opkomst van WordArt en Photoshop in de 90s. Ineens dacht iedereen dat 'ie een vormgever was. De meest afschuwelijke logo's, comic sans bedrijfsnamen en lens flare galore. Je herkende meteen 'de bakker op de hoek' die zelf wat had lopen knutselen in plaats van een professionele vormgever in de arm te nemen.
Is er nog iemand bezorgd om de invloeden van AI op de versnelling van klimaatverandering?
AI vergt enorme rekenkracht waarvoor ook enorme hoeveelheid energie voor nodig is en dat zal alleen nog maar toenemen.
Daar gaan we:
![]()
Energieverbruik datacenters stijgt explosief en zet stroomnet verder onder druk
Terwijl duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor toegang tot het stroomnet, gebruiken datacenters steeds meer elektriciteit. In 2030 verdubbelt het stroomverbruik door de sector mogelijk naar 10 procent van het Nederlandse totaal, of zelfs nog meer.www.nu.nl