De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

comic sans
Times New Roman or GTFO amirite?!
smile-fake.gif

AI heeft inmiddels blijkbaar ook een enorme invloed op de prijs van RAM geheugen. Dat gaat nog fijn worden als je een nieuwe PC nodig hebt. Dit is de prijsontwikkeling van een willekeurige 32GB DDR5 module:

1765874747001.png

Rond de 130 Euro in september/oktober, nu bijna €500,-...

Wat hallucineren betreft, gisteren ChatGPT een slag in zijn gezicht gegeven. Mijn Audiophile USB interface was niet zichtbaar in Audacity. ChatGPT: jouw driver 5135 staat hier om bekend, die is te modern en onstabiel in XP. Ga naar 5069. Na lang zoeken vind ik een Delta_5069 driver. Is dit de goede, Chat? Ja hoor, de benaming is verwarrend maar M-Audio gebruikte toen de Delta naam voor een hele familie waaronder ook jouw interface.

OK, ik uninstall alles, installeer 5069, gaat niet want enkel voor Delta PCI kaarten. Waarop Chat: klopt, die driver is enkel voor Delta PCI kaarten. De beste keuze voor jou is terug gaan naar je vorige 5135 driver, dit is de beste en meest stabiele voor XP.

OELEWAPPER!!! ChatGPT heeft zo'n enorme bias om te zeggen wat hij denkt dat je wil horen, dat hij regelmatig inhoudelijk waardeloos wordt. Hallucineren, naar de mond praten, maar dan ook over feiten.

gister met weinig tijd wilde ik snel even weten of er vervelende verschillen zitten betreft .DAWproject import en export tussen Bitwig, Studio One en vooral hoever Cubase is met dit formaat. (Verhuizing terug naar Cubase in volle gang)
antwoord van ChatGPT: ja Bitwig 6 kan het, Studio One 5 kan het en Cubase 12 niet.
tabje maar weer gesloten.

Wat hallucineren betreft, gisteren ChatGPT een slag in zijn gezicht gegeven. Mijn Audiophile USB interface was niet zichtbaar in Audacity. ChatGPT: jouw driver 5135 staat hier om bekend, die is te modern en onstabiel in XP. Ga naar 5069. Na lang zoeken vind ik een Delta_5069 driver. Is dit de goede, Chat? Ja hoor, de benaming is verwarrend maar M-Audio gebruikte toen de Delta naam voor een hele familie waaronder ook jouw interface.

OK, ik uninstall alles, installeer 5069, gaat niet want enkel voor Delta PCI kaarten. Waarop Chat: klopt, die driver is enkel voor Delta PCI kaarten. De beste keuze voor jou is terug gaan naar je vorige 5135 driver, dit is de beste en meest stabiele voor XP.

OELEWAPPER!!! ChatGPT heeft zo'n enorme bias om te zeggen wat hij denkt dat je wil horen, dat hij regelmatig inhoudelijk waardeloos wordt. Hallucineren, naar de mond praten, maar dan ook over feiten.
Volgens mij wordt het bij dit soort dingen slechter ipv beter. Ik zie veel meer van dit soort fouten nu dan bij begin van ChatGPT.

De laatste dagen hallucineert gpt meer dan dat hij zinvol praat. Dat zal wel toeval zijn, want het model is bij mijn weten niet geupdatededed.

Tsja, het internet raakt vervuild met meligheid en onzin die niet als zodanig herkend wordt door de modellen. En als gevolg van het hallucineren wordt het alleen maar erger. Op naar het putje!

Volgens mij wordt het bij dit soort dingen slechter ipv beter. Ik zie veel meer van dit soort fouten nu dan bij begin van ChatGPT.
Ik maak het ook wel eens mee dat je een verkeerd antwoord krijgt. Wat dan wel grappig is als je zegt "Chat, dit antwoord is niet juist, want....." En dat krijg je als antwoord "Dat klopt, zal ik het juiste antwoord voor je gaan zoeken?" Man man man....hilarisch :D Aan de andere kant, ik krijg vaker wel dan niet het goede antwoord, dus het levert per saldo wel iets op. Maar je moet wel kritisch blijven op de antwoorden, maar het probleem is dat dat kennis vereist. En als je dus weinig of geen kennis hebt over een bepaald onderwerp, dan begeef je je op glad ijs. Ik ben benieuwd hoe de AI industrie zich hier gaat verbeteren. Wat sowieso een uitdaging blijft is de kwaliteit van de data die AI clients gebruiken, al dan niet aangeleerd, of real-time opgehaald uit bronnen waaronder het internet. Het is net als nepnieuws: als je niks weet over een bepaald onderwerp, kan een nieuwsbericht als betrouwbaar overkomen.

Nog een leuke toepassing van ChatGPT.

Ik was net een nieuw nummer aan het DIY-masteren. Als laatste heb ik YouLean Loudness Meter in mijn Chain en ik vind al die cijfertjes maar lastig. Dus maakte ik een screenshot, plakte die in ChatGPT en vroeg hoe ik dit moest interpreteren.

Chattie kwam met goede tips. De ceiling in de Maximizer verlagen, de buscompressor voor de maximizer lager instellen en nog wat suggesties voor LUFS. Echt handig en hoorbaar beter dan daarvoor. Hoewel ik niet pretendeer nu een masteraar te zijn.

Nog een leuke toepassing van ChatGPT.

Ik was net een nieuw nummer aan het DIY-masteren. Als laatste heb ik YouLean Loudness Meter in mijn Chain en ik vind al die cijfertjes maar lastig. Dus maakte ik een screenshot, plakte die in ChatGPT en vroeg hoe ik dit moest interpreteren.

Chattie kwam met goede tips. De ceiling in de Maximizer verlagen, de buscompressor voor de maximizer lager instellen en nog wat suggesties voor LUFS. Echt handig en hoorbaar beter dan daarvoor. Hoewel ik niet pretendeer nu een masteraar te zijn.
Ja ik vind hier ook wel iets van. Hoe kan het dat je na al die jaren dit soort basics zelf nog steeds niet hoort / ziet? Ik vind het tenenkrommend dat mensen niet gewoon luisteren en leren ipv blind YT tutorials over te nemen en zichzelf nooit te challengen. Iedereen weet toch inmiddels dat een mixbus compressor met -1dB -2dB op 2:1 ratio hard zat werkt? En dat je een limiter niet met -5 -8 dB reductie erop plakt?

Iedereen weet toch inmiddels dat een mixbus compressor met -1dB -2dB op 2:1 ratio hard zat werkt?

Lijkt me een leuke voor de grote SF Quiz 2026! 😄

Maar, omdat misschien iedereen op een andere manier met muziek bezig is? Jij technisch met meters en mixingtools. Ik door vooral muziek te maken en op mijn oren te vertrouwen. Zie ik vervolgens zo'n plugin met allemaal meters, dan is mijn eerste reactie: wegwezen! Maar ik vind het ook wel leuk om te begrijpen wat ze nu precies zeggen.

Dus ja: ik hoor wat ik zelf mooi vind. En nee, ik weet niet wat nog acceptabel is of voor bijvoorbeeld Beatport nog wordt gevonden. Zo'n plugin geeft daar houvast bij. Als je weet hoe hij werkt en daar helpt ChatGPT mij dus bij.

Ik doe overigens de mastering in principe nooit zelf. Ik mix zo goed mogelijk op -6 dB en dan mag iemand anders hem afmaken. Dit was een experimentje met de nieuwe Ozone.

Laatst gewijzigd:
Daar gaat het niet om, want je zegt nu 2 verschillende dingen - eerst zeg je dat je niet luistert (en ook niet met settings experimenteert) en verbaasd bent dat Chat je zo veel verbeterd. Daarna zeg je dat je wel luistert en juist niet naar meters kijkt. Welke is het nu? Ik kijk trouwens zelden naar meters, alleen om te kijken hoeveel lucht bik nog heb in de track. Maar -6dB betekent bijv. niks als je daarvoor je sporen al hebt platgewalst. Daarom stel ik voor voor '26 minder tutorials en chatGPT en meer gewoon doen.

Daar gaat het niet om, want je zegt nu 2 verschillende dingen - eerst zeg je dat je niet luistert (en ook niet met settings experimenteert) en verbaasd bent dat Chat je zo veel verbeterd.

Dit was naar aanleiding van een masteringtutorial. Tijdens het musiceren mix en engineer ik zo weinig mogelijk. Ik maak gewoon lekker muziek, puur op gevoel en met zo weinig mogelijk compressie. Daar houd ik niet van en ik automatiseer liever het volume. Dit was een experiment met Ozone om hem harder te krijgen, en daarbij speelde ik met alle knoppen en schuiven. Maar zonder theoretische achtergrond dus ik deed maar wat. Uiteraard hoor ik verschil, maar ik weet niet wat goed of fout is. En ik houd van onderbouwing, dus daarom schakelde ik wat extra hulp in van AI.

Eens met je opmerking over minder tutorials. Dat is altijd een valkuil. Maar nog steeds heb je wel iets van een kader nodig. Als je niet weet wat goed is (of wat je goed vindt), doe je anders ook maar wat.

Laatst gewijzigd:
Back