Omdat ik enerzijds wist dat je zó het zwarte gat of het konijnenhol van modular in gezogen kon worden, maar anderzijds totaal nog geen idee had wat je met modular kon, ben ik heel voorzichtig begonnen.
In aanvulling op mijn traditionele synths, wilde ik vooral veel randomizers en vreemde FX toevoegen aan de setup, dus ik begon met een Eurorack Rack:
- Jak Plugg Typhoon
- Music Thing Modular Turing Machine (DIY)
- ST Modular LFOR
- ST Modular stereo output module
Daar kwam iets later nog een Doepfer Wasp-filter bij en een Jackomix om van 6.3mm naar 3.5mm pluggen te gaan, maar dat was 't wel zo'n beetje.
Ik deed er uiteindelijk niet zo veel mee, want tja... wat dan?
Goed, er kwam nog een Calsynth Clipping Cat bij, meer omdat ik die knipperende oogjes zo leuk vond dan omdat ik vactrol distortion nou zo geweldig vind.
Maar toen ik de gelegenheid kreeg om er wat meer geld tegenaan te gooien, ben ik nog 's gaan nadenken wat ik wilde.
En eigenlijk was wat ik wilde gewoon een ruime verkenning van wat je met modular kunt bereiken, wat de gein er nou echt van is.
Dus ik besloot de hele Behringer System 100 te kopen, zodat ik snel en voor weinig geld een breed scala aan ruim inzetbare moduletjes had.
Pas toen begon ik er echt lol in te krijgen en in te zien wat een leuke dingen je kunt doen met Eurorack.
Iedere keer probeerde ik wat nieuws te maken, soms met de gedachte "hoe kan ik in déze patch díe module nog nuttig toevoegen?" of "hmm, als ik nou dát wil... hoe doe ik dat dan met wat ik heb?"
Dat was wel het moment dat ik tegenaan liep dat de analoge Behringer 182 sequencer niet gequantised is, dus er kwam een Intellijel uScale.
Vervolgens had ik meer envelope generators nodig, vooral een snelle voor tjompie filtergeluidjes, dus er kwam een Doepfer A-140-1 ADSR.
En er moest een input attenuator komen om inkomende signalen op te trekken naar Eurorack-sterkte: Bear Modules AMPY.
Vervolgens, omdat de portamento van de Behringer 297 me slecht beviel (daar is overigens een mod voor om dat te verbeteren), kwam de Befaco Slew Limiter.
Echt een leuke module, heel precies in gebruik.
Tijd voor een wat spannender VCO en omdat Befaco me wel beviel, was dat de Pony VCO. Geen teleurstelling!
Ik werk toch nog steeds veel met MIDI en zocht daarom manieren om voor weinig geld een MIDI signaal de modular in te sturen.
Het werd door toeval een Winterbloom Sol, gewoon omdat die voor weinig geld op m'n pad kwam én omdat je die andere functies kunt geven door zelf te programmeren (nog niet aan toegekomen).
Tot slot een prototype van Bear Modules mogen ontvangen, de STOMPY, om externe FX te integreren in de modular.
En als laatste nog een envelope generator gekocht van een bekende, de Bear Modules ENVY.
Volgende week komt er nog Buffered Mult bij, als voorbereiding om een tweede case te gaan bevolken (waarschijnlijk met Befaco spul).
Het geheel zit overigens nu in een Behringer Go case gepropt.
Eerst dat leeggehaalde Eurorack Rack weer uit de doos halen, maar als die vol zit... óf een tweede Behringer Go (of TipTop Mantis) óf een grotere case met 4 of 5 rijen.
We zien wel, niet te hard gaan, dan leer je de spullen goed kennen en toepassen.