Maths - tips en trucs!

En voor de inputs deze namen:

maths4.png

Met:

In1 = Signal Input Channel 1
Tr1 = Trigger Input Channel 1
In2 = Signal Input Channel 2
In3 = Signal Input Channel 3
Tr4 = Trigger Input Channel 4
In4 = Signal Input Channel 4

Ri1 = Rise CV Input Channel 1
RF1 = Rise & Fall CV Input Channel 1
Fa1 = Fall CV Input Channel 1
Cy1 = Cycle Input Channel 1

Ri4 = Rise CV Input Channel 4
RF4 = Rise & Fall CV Input Channel 4
Fa4 = Fall CV Input Channel 4
Cy4 = Cycle Input Channel 4

Tenslotte nog voor de parameters en buttons:
maths5.png

Met:

CB1 = Cycle Button Channel 1
CB4 = Cycle Button Channel 4

RiC1 = Rise Control Channel 1
FaC1 = Fall Control Channel 1
ReC1 = Response Curve Control Channel 1

Ctl1 = Attenuverter Control Channel 1
Ctl2 = Attenuverter Control Channel 2
Ctl3 = Attenuverter Control Channel 3
Ctl4 = Attenuverter Control Channel 4

RiC4 = Rise Control Channel 4
FaC4 = Fall Control Channel 4
ReC4 = Response Curve Control Channel 4

Ik zou zelf een combinatie van 3 body problem en Bezier’s curves wel willen proberen met maths

Ik gebruik nu een digitale interpoleerde wavetable.

In 2025 ga ik meedoen! Koop wel weer een maths. Leuk!

Wat bedoel je met het 3 body problem?

Het eerste wat ik nu voor de MATHS ga uitzoeken is hoe de Cycle mode precies werkt.

Je kunt een benadering krijgen door het non lineair te houden en feedback in te zetten. Maar ik volg jou tips en trucs liever totdat ik zelf weer een maths heb :)

OK - de Cycle mode. Stel we hebben de knop CB1 ingedrukt en zitten in Cycle mode zonder verdere ingangssignalen. Dan zie ik op output U1 dergelijke spanningen:
graph1.png

De vorm van het uitgangssignaal U1 is instelbaar met de parameter ReC1 .

Ziet iemand in de loop van dit onderzoek iets dat niet klopt, meld het dan in dit topic. Ik ben net pas begonnen MATHS te verkennen, dus fouten van mijn kant zijn waarschijnlijk.

Das een flink grafische weergave van LFO modus. EOR en EOC kunnen hier nog bij hopelijk. Das nl best verwarrend, de End Of Rise Output geeft een gate tijdens de hele rise en de End Of Cycle geeft een gate tijdens the fall.

Alle outputs wil ik onderzoeken, dus ook de EOR en EOC. Maar alles op zijn tijd. ;-)

Als voorlopige formule voor de LFO heb ik:

y.png

Maar de afhankelijkheid van T1 en T2 van de RiC1, FaC1 en ReC1 moet nog uitgezocht worden...

Voor de knoppen RiC1, FaC1 en ReC1 nemen we onderstaande schaalverdelingen aan:

Knobs1.png

Zit hier even mee:
maths-.png

Hoort het dat het Fall Time gedeelte van de Cycle bij bovenstaande instelling oneindig lang duurt...?

Hoort het dat het Fall Time gedeelte van de Cycle bij bovenstaande instelling oneindig lang duurt...?
Nee, daar zit een maximum aan, zie handleiding:

MATHS creates functions as slow as 25 minutes (Rise and Fall full CW and external control signals added to go into "slow-ver-drive")

Oh - dat is merkwaardig! Ik heb bij twee instellingen (met FaC1 = 2) voor de Fall Time al 28 minuten gemeten en zelfs toen was er nog niet of nauwelijks iets van een afname te zien. Als het signaal al afneemt zou dat bij de bedoelde instellingen waarschijnlijk uren duren. Andere instellingen geven wel redelijke waarden.

maths.jpg

Die twee uitgangen gebruik ik om het Cycle signaal op de scoop te bekijken en om een geluidje te regelen dat aangeeft hoe het signaal verloopt.

Misschien een stomme vraag, maar de cycle-knop is wel ingedrukt? En heb je hetzelfde gedrag op CH4? En pak je het US1 signaal voor de scope of U1?

Net uitgeprobeerd: zelfde effect met de oneindige Fall Time voor sommige instellingen meet ik voor Channel 4.

Back