Channel strip plug-ins

deathspell

Ouwe rot
Hi allemaal,

Ik ben wel een fan van de plugins van SSL, maar hun channel strips heb ik nog nooit gebruikt. Is dat nou zinvol, of kun je net zo goed een gain, EQ en compressor gebruiken? En hoe, waar in de keten, gebruiken jullie channel strips (d.w.z. als je een channel strip gebruikt) en op welke sporen/alle sporen? Ik ben een beetje zoekende, merk ik...

Thanks!

Ik gebruik de native SSL channel strip redelijk veel. Vooral tijdens het mixen, dus wanneer de track klaar is.
Maar ook wel tijdens produceren, dan vaak op een bus.

Je kan idd ook gewoon losse EQ, gain en compressie gebruiken. Het is juist wel fijn dat het hier allemaal bij elkaar zit en voor de EQ goede keuzemogelijkheden qua frequenties.
Het is wel goed om wat variatie te gebruiken. Als je overal een SSL strip op gooit dan ga je uiteindelijk toch wat klinken als een one-man-band omdat er weinig variëteit in je sound zit.

Ik heb een Softube Console 1 MK3, met controller dus. Die channelstrip zet ik overal op, waardoor je altijd een mooie toolbox tot je beschikking hebt. Als ik nog andere plugins gebruik op een kanaal zet ik deze vóór de channelstrip.

Welke daw heb je? In ableton kan je een instrument rack maken met je favo tools, zodat je die makkelijk aan een kanaal kan toevoegen. Het fijne van dezelfde set aan tools op elk kanaal is dat je er dan makkelijker/sneller gebruik van maakt. Dat geldt voor mij in ieder geval :)

Ik gebruik alleen API channelstrip van Univeral Audio, omdat ik geen eq van API heb..

Ze leken me altijd fijn, maar in de praktijk gebruik ik ze nooit. De EQ in een channel strip werkt niet voor me. Of ik ga zomaar aan de compressor draaien, omdat hij er toch op zit. In theorie is het wel beter dat je beslissingen neemt op het gehoor. Maar ik grijp toch altijd terug op losse plugins.

Als je een SSL geluidskaart hebt werkt het wel netjes in hun 360 software. Tenminste ik heb dat, ,maar misschien kan het ook zonder SSL geluidskaart.
Ik heb nu stuk of 3 plugin's van SSL maar ik gebruik nu toch uit experimentele overwegingen de Scaler EQ van plugin boutique.
Alleen hun plate reverb zou ik nog wel overwegen.

Gebruik die van SSL, voornamelijk als EQ. Heb er totaal 6 (verschillende eq plug-ins) tot m’n beschikking en van de SSL is het hoog fijn op drums en de laag af filter doet het hier ook goed op. Soms de compressor, maar meestal niet. Ik gebruik het soms ook wel voor volume met de fader die er op zit. Denk dat wanneer je de hardware controller er bij hebt het makkelijker/sneller werkt dan wanneer je het alleen in je DAW gebruikt.

ik gebruik al heel lang de brainwrx ssl 4000 e als workhorse channel strip. heb hem altijd op ieder kanaal en gebruik de meeste features. alleen de gate niet.

de ssl channel strip als main. soms de maag eq erbij en ableton eq8 voor de details.

de compressor is fijn, side chain benutten.

hij werk vooral snel dus als ik aan het creeren // opnemen ben dan doe ik telkens wat kleine mix correcties en raak ik niet uit mijn flow.

voor mij dus wel altijd een channel strip.

ik neem van alles op, instrumenten, synths, vocals, drum kit etc.

360 link vind ik trouwens wel goede en leuke set.

Screenshot 2024-06-10 at 17.37.03.png

hij werk vooral snel dus als ik aan het creeren // opnemen ben dan doe ik telkens wat kleine mix correcties en raak ik niet uit mijn flow.

Dat is het ook voor mij… het werkt gewoon snel en is ideaal tijdens het creatie proces. Ik druk twee keer de S in gevolgd door enter, en een seconde later staat de plug-in tot m’n beschikking (bij andere plug-ins duurt het laden wat lang). Treble knop open, lpf aan, volume aanpassen, dit alles in een window, en weer verder.

Ik heb wat van die plugins (Brainworx/SSL, Eventide) maar gebruik ze eigenlijk nooit. Ik vind ze nogal onoverzichtelijk en gebruik liever losse plugins per functie

Hehe... als ik me niet vergis, een channel strip is een volledig kanaal van een analoge mixer. Een channel strip plugin is een plugin die zo'n kanaal emuleert.

Bijvoorbeeld deze, maar je hebt er veel meer.

Hehe... als ik me niet vergis, een channel strip is een volledig kanaal van een analoge mixer. Een channel strip plugin is een plugin die zo'n kanaal emuleert.

Bijvoorbeeld deze, maar je hebt er veel meer.
deze boy heeft ze vergeleken.
Persoonlijk geef ik geen geld meer uit aan software.

SSL 4KE standaard op de tracks hierzo. Ik heb de rest (Softube/PA/NoiseAsh etc) allemaal, maar dit werkt gewoon het makkelijkste samen met SSL360.
Console One staat hier stof te happen.

Mooie van die 4KE is dat je drie varianten kan switchen on the fly met brown/orange/black EQ versie ( is een andere revisie zeg maar)Die brown is erg diep en subby. De black wat tighter

SSL 4KE standaard op de tracks hierzo. Ik heb de rest (Softube/PA/NoiseAsh etc) allemaal, maar dit werkt gewoon het makkelijkste samen met SSL360.
Console One staat hier stof te happen.

Mooie van die 4KE is dat je drie varianten kan switchen on the fly met brown/orange/black EQ versie ( is een andere revisie zeg maar)Die brown is erg diep en subby. De black wat tighter

En dan zet je de andere eventuele plugins die op je kanaal staan voor de channel strip, toch?

Een channelstrip is vooral een uiting van de ideologie en sound van een console maker. Ik gebruik de SSL, API en AMEK channelstrips voor hun specifieke karakter en mogelijkheden. De digitale NEVE DFC channelstrip is ook erg fijn. (vooral de dynamiek)

Een channelstrip is een all-in toolbox met dus een speciale smaak of karakter, zo kijk ik er naar.

En dan zet je de andere eventuele plugins die op je kanaal staan voor de channel strip, toch?
nee want op een hw tafel komen je aux sends ook post eq/dyn zeg maar. En je inserts ook, al kan je dat soms instellen post/pre eq/dyn inserts.
Maar zo doe ik het in ieder geval.

Back