Solderen

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Is er een handigheidje voor hoe je achtergebleven draadstukjes vanuit de aansluitpunten van hergebruikte componenten kunt verwijderen?

Mijn voorraad componenten is nog grotendeels afkomstig uit gesloopte oude radio's en TV's. Zo kwam ik als jong broekie aan mijn hobby spulletjes. Daarna heb ik er decennia lang niets meer mee gedaan, maar de laatste jaren heb ik de draad weer opgepakt. Maar helaas - mijn tijdmachine is nog niet klaar... :D;)

De stukjes draad blijven achter in zo'n oude printplaat? Waarom moet dat eruit als je het eigenlijke onderdeel al hebt? Of ik begrijp het niet goed?

Printplaten kwamen pas later. Zoiets als hieronder bedoel ik (alleen is deze nog wel te doen want hier zijn de draadjes niet strak tegen de aansluitpunten afgeknipt):

deze.JPG

Ik zou eerst proberen wat van het soldeertin te verwijderen met een pompje of litze. Dan de bout erop zo dicht mogelijk op het draaddeel en proberen het eruit te trekken.

Litze zuigt niet goed of niet zoals ik wil.
Is de litze wat ouder "plakt" het niet.
Is het wat meer tin wat weg moet , moet je het elke keer afknippen of dubbeldrukken.
En natuurlijk verwarmen anders zuigt het niet goed.
Meuk dus wat ik in de hoek flikker.
Dus ik gebruik ( naast desoldeerstation) 2 stuks tinzuigers met verwisselbare teflon stukjes.

In het geval van de getoonde weerstand.
Houd hem vast en stook met een flinke soldeerbout een van de soldeerlippen heet.
Zodra het soldeer vloeibaar is tik je de weerstand op een harde ondergrond (plankje of zo iets)
Het soldeer verdwijnt als sneeuw voor de zon.:eureka:
Daarna kun het draadeinde met een vlakke kniptang aan beide zijde weg knippen.
Dan nog één keer het eerder genoemde om de overgebleven stukjes draad te verwijderen.

De tip hierboven werkt ook heel goed.

Nadeel van tinzuigers is dat ze nogal wat "recoil" hebben, waar je vooral bij oudere printplaten de sporen losrammen.
Voor het doel wat @ProgHead voor ogen heeft zijn ze goed bruikbaar.
Ik gebruik zuiglitze meestal met vloeimiddel als het niet direct goed gaat.
Goedkope zuiglitze heeft idd nogal de neiging om te oxideren

Litze is niets anders dan gevlochten koperdraad met flux erop. Als het niet (meer) goed werkt komt dat vaak omdat de flux oud is. En zoals alles met solderen werkt het beter met meer flux.
Dus koop ook wat flux erbij, het liefst no-clean flux in gel vorm zodat je er vantevoren een mooie klodder op kan doen.
Als je geen flux hebt kan het ook helpen om voor het desolderen een beetje extra soldeer toe te voegen. Dat voelt tegennatuurlijk maar in het nieuwe soldeer zit weer harskern (=flux), wat ervoor zorgt dat alles beter vloeit en makkelijker desoldeert.

Pompjes ben ik nooit zo enthausiast over. Ze zuigen nooit alles weg. Dan is de tik-op-een-plank methode van mpu beter.

Ik heb inmiddels voor iets van 100e een cheap chinees desoldeerstation gekocht en wil niet meer terug.

Ook maar even op YouTube bekeken wat een desoldeerstation is. Mooi spul, maar voor mij overkill. Ik (de)soldeer maar zo nu en dan iets.

Back