Bestaat er zoiets als een USB-B naar USB-B kabel?

Nee.

USB werkt met het principe van een host (een "slim" apparaat zoals een computer) en een client (een "dom" apparaat zoals een printer, harddisk, MIDI controller, muis, etc.)

Communicatie moet altijd van een host naar een client en kan niet van client naar client.

Met Firewire kon dat in theorie wel - dat was namelijk peer to peer, waarbij elk apparaat voor host of client kon spelen, maar ja, da's helaas niet meer een ding.

Dat je iets in theorie met verloopjes fysiek kan verbinden wil niet zeggen dat je daadwerkelijk communicatie op gang kan brengen. Een MIDI naar stopcontact verloopje geeft niet opeens MIDI in je hele huis... 😉

Zoals hiervoor genoemd heb je voor een USB-connectie altijd een host nodig, dus zowel je controller als Eurorack kunnen bijvoorbeeld wel aan een computer, USB hub of andere hardware host gehangen worden.

Oke
Maar achterop mijn toetsenplank zit toch echt een USB B en de Doepfer 190-4 heeft eenzelfde holletje.
uiteraard kan ik ook de beide classic midipoorten gebruiken maar ik vind de situatie toch vreemd

Antwoord op de vraag is "ja, die kabel bestaat". Vraag is inderdaad dan wel of dit gaat werken.

Dat host-client-verhaal is prima te volgen. Maar waarom is een eurorack-module per definitie geen host? Hangt dat niet van de module af? De handleiding van de 190-4 wekt in elk geval de indruk dat het zou kunnen werken.

Andersom dan: kan OP iets kapot maken, als 'ie het gewoon probeert?

Oke
Maar achterop mijn toetsenplank zit toch echt een USB B en de Doepfer 190-4 heeft eenzelfde holletje.
uiteraard kan ik ook de beide classic midipoorten gebruiken maar ik vind de situatie toch vreemd
Als je al zo'n USB-B naar USB-B kabel vindt gaat 't nooit werken.

Dat je controller USB-B heeft is logisch, want daarmee koppel je 'm doorgaans aan je computer. Het is ongebruikelijk dat een MIDI-controller zelf host-functionaliteit heeft, tenzij die hele fancy dingen kan.

De Doepfer 190-4 is vergelijkbaar: het is een gewoon een MIDI/CV-interface die je d.w.v. de USB-B poort en een kabel aan je computer kan hangen. Het is zelf geen host, maar het kan wel MIDI-signalen van/naar je computer sturen als ie verbonden is met de USB host van de computer. Als je rechtstreeks MIDI noten naar de Doepfer wilt sturen vanaf je controller, dan heeft je controller hopelijk nog een MIDI OUT poort die je aan de MIDI IN poort van de Doepfer kunt koppelen.

USB-A en USB-B maken duidelijk wat de rol van een apparaat is. Met USB-C is dat niet meer rechtstreeks duidelijk... (en dan hebben we 't nog niet eens over die vele Thunderbolt-variaties op basis van USB-C).

Laatst gewijzigd:
Dat host-client-verhaal is prima te volgen. Maar waarom is een eurorack-module per definitie geen host? Hangt dat niet van de module af? De handleiding van de 190-4 wekt in elk geval de indruk dat het zou kunnen werken.
Er zijn eurorack modules die USB MIDI host functionaliteit hebben zoals deze:

Hier staat duidelijk in de specs aangegeven dat ie host kan zijn en er zit een USB A aansluiting op om je keyboard of ander apparaat in te pluggen met een AB kabel die je al hebt.

Welke tekst in de A190-4 manual wekt de suggestie dat ie als USB MIDI host kan werken?

A naar B kabels heb ik zat en een koppelstukje A naar A ook wel maar dat wordt zo'n chaos.

Fak. Ik las de "b" niet goed genoeg in de titel, sorry man.. vond de vraag al zo makkelijk.. maar je hebt gelijk, zit met je mee te kijken, dat van die schompes klopt inderdaad..

USB-A en USB-B maken duidelijk wat de rol van een apparaat is. Met USB-C is dat niet meer rechtstreeks duidelijk...

Ja precies, begrijp nu ook waarom de suggestie zo snel van de hand werd gedaan. My bad.

Welke tekst in de A190-4 manual wekt de suggestie dat ie als USB MIDI host kan werken?

pagina 5:

Before powering up your A-100 system, please use a MIDI- or USB cable to connect your MIDI device to the A-190-4: connect the A-190-4’s MIDI IN socket to the MIDI OUT socket of your MIDI device (master keyboard, MIDIsynth, MIDI sequencer, etc.). Or: Connect the A-190-4’s USB port to your computer or MIDI device. Your MIDI software / MIDI device should automatically recognice [sic] the A-190-4.

Er wordt gesproken over een "device", zonder toelichting. Dat kan met MIDI, en dat "or" impliceert dat je hetzelfde voor elkaar kunt krijgen via usb (de usb-poort van de 190-4 verbinden met de usb-poort van het midi-apparaat), met een geruststelling (your midi device should...) ipv waarschuwing dat het hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken op die manier.

Ik vind de reacties hier trouwens wel logischer klinken dan dat stukje wat ik nu citeer -- de handleiding had gewoon duidelijker gemogen, zonder valse hoop.

Gebruik zo'n verloopje heel af en toe voor controller naar synth. Werkt idd maar 1 kant op.

Back