Gitaar snaar simulatie via FM of Wavetables etc..

rudolfus

Stamgast
Beste Synth en gitaar-Synth muzikanten etc.. , is er een manier via een synth klank met wavetables of FM Analoog etc.. om heel dicht bij het geluid van gitaarsnaren te komen , dit moet toch ook mogelijk zijn ik zoek hier al jaren lang naar , ik heb zelf een Nordwave 2 , Access Virus en Hydrasynth en PPG softsynth en wat Analoog .

het hangt er denk ik ook heel erg van af wat voor type gitaar je na wil doen en welke muziek stijl

daarnaast hangt het ook nog heel erg af van je speelstijl en eventueele hulpmiddelen hierbij zoals bijvoorbeeld de strum mode op arturia keystep37, MPE voor meer expressie of omnichord/le strum achtige dingen
ook misschien een stom/klein iets maar heel makkelijk om te vergeten.. blijf op de zelfde noten als dat je op het instrument dat je probeerd te emuleren kan spelen

zelf blijf ik erg van deze onder de indruk

Ik heb hier in het verleden wel mee gespeeld. Zoals @Nap al zei, een gitaar is veel meer dan een trillende snaar.
Ik haalde meestal de beste resultaten door de manier van spelen te emuleren en niet perse de klank.
Met een brakke elektrische piano patch kom je al een heel eind als je de noten programmeert zoals je ze op een gitaar zou spelen. Dus bedenk welke noot je op welke snaar speelt, en mute de vorige noot op die snaar. Gebruik akkoorden die je ook op een gitaarhals kan pakken. Speel akkoorden als een opeenvolgende set noten want met een plectrum kan je ook niet alle snaren tegelijk pakken enz.
En het soort gitaar maakt ook veel uit. Electrisch is makkelijk want veel van het geluid komt uit de versterker en cab. Dus gooi je synth door een amp sim en je hebt al een redelijk overtuigend gitaar geluid. Akoestisch is lastiger, want stiekem verwachten we daar ook bijgeluiden zoals vingers die naar de volgende fret schuiven en snaren die met elkaar mee resoneren etc.

er zullen vast betere gitaar sounds te vinden zijn maar om eventjes een voorbeeld te geven hoe je input invloed kan hebben op hoe "realistisch" het klinkt, ik heb zelf een le strum hiermee kun je gitaar akkoorden dus strummen simpel door er eentje uit te kiezen, in mijn voorbeeld bv e mineur (e3 b3 e4 g# b4 e5) nou zijn er vast ook wel mensen die dit ook op keys kunnen maar ik niet iig

de preset zelf maakt gebruik van FM met twee sinus achtige wavetables (stretching op de eerste volume op 0), een bandpass filter, wat reverb en een EQ om de highs weer wat te boosten (zelf gemaakt op de korg modwave)

Attachments

• voorbeeldje.mp3
    266,9 KB
Ik vond die simulaties van akoestische gitaren in Roland JV en Fantoms best goed. Elektrische gitaren uit een dynth zijn sltijd lachwrkkend slevht (wiewieieieie).

Back