Kan ik met mijn recente iphone 13 mini film maken met geluid uit de mixer?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Met mijn vorige iphone ging ik hoofdtelefoon out op de mixer naar minijack op de iphone en nam ik zo mijn filmpjes met gestuntel op in de studio wat makkelijk zat is en goed geluid.
Nu is Apple zo stom om die geliefde minijack te verliezen op de iphone (wat maakte dat ik koppig JAREN geen nieuwe kocht) en wil ik uiteraard nog steeds deftige auto zonder gehannes in mijn filmpjes.
Ik dacht dat te doen via een verloopstukje lightning <+> minijack maar dat lijkt niet te werken, er komt geen audio binnen via dat verloopstukje. (origineel Apple) foto is maar vh net geplukt

Schermafbeelding 2024-10-07 om 18.37.50.png

Iemand een idee hoe t kan met mijn telefoon? Nee ik koop geen ander toestel om te filmen, ik ga t zo doen, en in t ergste geval terug met mijn oude telefoon (nadeel: batt snel leeg en heel beperkte opslag)

Extra nadeel aan dit nieuw systeem met dom verloopje is dat je de telefoon niet kan laden als dat verloopje in gebruik is. Mega fail Apple, ik kan er niet van over hoe dom dit is. Dit icoontje volstaat niet :stupid

O ja en video en audio apart samenvoegen in een of andere software IS NOT GONNA HAPPEN. Ik heb wat anders te doen in t leven :D

Apple rants graag niet hier, dat brengt geen zoden aan mijn dijk

Laatst gewijzigd:
Ik heb dit verlengstukje ook, maar kon er gewoon geluid mee opnemen iPhone XR.

Wat me uit jouw verhaal niet duidelijk is, is of jij nu deze aansluiting op je tel heb (13, lijkt me wel) of mini usb. Misschien dat de 13 geen input heeft, of wellicht gebruik je een kabel die t niet doet/ gaar is?

Misschien dat je die voice memo’s moet aanzetten in je settings?

je kan je telefoon als externe camera gebruiken voor je pc en meteen alles daar recorden

of een dure lightning audio interface kopen :/

Tis al zo lang geleden dat ik nu twijfel

Of ik audio opnam, of aanspeelde van de Phone en dat op heb genomen…

je kan je telefoon als externe camera gebruiken voor je pc en meteen alles daar recorden

of een dure lightning audio interface kopen :/
Op high sierra? Kans lijkt klein. Ik update niet want heb 4 firewire audio interfaces.

Ik gebruik op m’n iPad een Lightning naar camera usb verloop en daar verbind ik een Behringer Audio Interface aan.
Ook heb ik een verloop van Lightning naar 2x camera USB mét een Lightning input zodat ik dat geheel extern kan voeden…… denk ik, want dat laatste heb ik nog niet getest.

A69B6D13-ED04-4F9D-947D-19CDFEC85A6F.jpeg

77428FA6-39D7-41A8-9CB2-5304BB277407.jpeg

ik ga er vanuit dat je het op je telefoon wil doen, maar mocht je het op je pc willen doen:
ik maak zelf gebruik van OBS met mijn audio interface voor audio input en voor video uit mijn telefoon maak ik gebruik de VDO.ninja app, met deze app (of browser versie) kun je je camera direct via wireless naar een prive stream sturen en deze in OBS inladen (afhankelijk van je wireless zit hier geen delay op en is alles meteen mooi in synch zonder extra werk)

OBS en VDO.ninja zijn allebij gratis

Bij de Acton winkel verkopen ze camera`s voor een `tientje` €9.99 Daar zit automatische scherpstelling op. En HD scherp. Het zijn webcams en ze verkopen ze achter de kassa net als SD kaartjes. Voor synth`s thuis is het USB en daar zijn ook verlengkabels voor te koop (3mtr en vrouwtje / mannetje.) Het is mogelijk eigen microfoons te gebruiken of de audio van synth stereo.
OSB gratis.
Bewerkings programma sofware gratis. Nog overgehouden van de Klinkske samenwerking.
Een video bewerkingsprogramma is wel handig om te te knippen / plakken e.d. Zelf heb ik een oude versie van Pinnacle maar er zijn er veel.

Laatst gewijzigd:
Dit ga je volgens mij niet op kunnen lossen zonder extra adapter en/of device.

In principe kun je ieder class-compliant audio (of midi) interface aan je iPhone hangen, maar dan heb je wel een USB-C poort (nieuwste iPhones/iPads) of Lightning-naar-USB-adapter nodig. Dan kun je direct de inkomende audio onder je fimpje opnemen, of een losse “voice note”. Ik hang zo af en toe mijn RME Babyface aan mijn iPhone voor een snelle opname.

Apple’s eigen “Lightning to USB 3 Camera Adapter” is tof omdat je daar ook tegelijk nog een voedingskabeltje in kan prikken. Ben je wel weer een paar tientjes verder.

Hmm, er lijkt toch wél iets mogelijk te zijn via jouw verloopje (mits het een goeie/officiële is). Gebruik je de juiste TRRS-kabel? Want een standaard TRS-naar-TRS werkt niet. Dat valt iig goedkoop te regelen/solderen. Je hebt de extra ring nodig zeg maar. Zie dit filmpje:

Wel alleen mono-geluid, want het is eigenlijk voor mics.

Er bestaan ook adapters die audio-uit hebben, EN tegelijk opladen toelaten.

Hier is een voorbeeld.

IK Multimedia iRig Stream, does the job!
24 bits / 48 KHz audio stream. het fungeert als externe geluidskaart voor je telefoon.

Het is de prijs meer dan dan waard.
Ik gebruik het voor een Android toestel maar je krijgt er verschillende kabeltjes bij. :koffie:

dank voor de reacties. Ik heb een origineel apple adaptertje, ja. Ik lees dat de 3th parties wel eens falen dus dat lijkt t pad om eentje te hebben met zo'n usb connector zodat ik kan laden. En die irig tip check ik ook nog een keer. Levels op dat ding zien is zeker handig.

Inderdaad, ik gebruikte een TRS minijack en dus geen TRRS

Ik zou zelf ervoor kiezen om de Video met de standaard microfoon op de iPhone op te en en dan parallel het geluid op te nemen uit je instrumenten in de computer en dan met een video editor onder elkaar uitlijnen en vervolgens het audio spoor van de iPhone opname uitzetten. Dan heb je denk ik wel de beste kwaliteit.

Vermits ik 10 tallen takes doe is daar geen beginnen aan :) ik ga niet apart opnemen. Het dient ook maar voor mezelf als “hoe deed ik dat alweer toen” en eventueel om op yt te zetten voor de lol

Dat gelijk synchroniseren. Met zichtbare klap is alleen maar te doen als er een enkele of hooguit (liever niet) twee verschillende opnamen zijn en dan gelijk afwerken want anders is alles weer vergeten. Bij mij kwam het er meestal niet van vanwege de uitzoekerij.

Een andere mogelijkheid is een dure camera kopen waar geluids input op kan.
Daarme kun je zonder in de buurt te zijn van een computer ook alles doen.
En het loopt syngroom zonder er naar om te kijken.
Zodoende kan later ook nog alles geedid worden.
Maar dat was misschien niet de bedoeling vanwege de prijs.

Dan rest alleen nog een video bewerkingsprogramma.

Back