Ableton Move

Nieuw van Ableton: De Move. Een compacte 4 track groovebox die standalone draait maar ook integreert met Live. Ingebouwde instrumenten en fx, voorzienv an batterij en speakers en microfoon. Kan ook samplen. Projecten uitwisselbaar met Live en te gebruiken als controller. Ingebouwde audiointerface. En nog veul meer!

1728456290629.png

Site: Move — a compact tool for intuitive music making | Ableton
Manual: Ableton Move Manual | Ableton

Hardware Overview
  • 32 velocity-sensitive, backlit soft silicone pads
  • Touch-sensitive, clickable wheel
  • 9 high-resolution, touch-sensitive encoders
  • 16 backlit multifunctional buttons for sequencing and accessing secondary features
  • 20 backlit buttons for accessing primary features such as navigation, recording or looping
  • 1.3” white OLED display (128×64)
  • Stereo line out (3.5 mm jack)
  • Stereo line in (3.5 mm jack)
  • Built-in microphone
  • Built-in speaker
  • Wi-Fi module
  • Quad-core ARM Cortex-A72 processor with 2 GB RAM
  • 64 GB built-in SD Card
  • USB-A port
  • USB-C port
  • Rechargeable battery
Instruments:
  • Drift
  • Drum Rack (16 slots)
  • Melodic Sampler
  • Wavetable
Effects:
  • Channel EQ
  • Chorus-Ensemble
  • Delay
  • Dynamics — a combined compressor and EQ effect.
  • Phaser-Flanger
  • Redux
  • Reverb
  • Saturator

Last edited by a moderator:
Niemand maakt muziek 'onderweg'. Laat ons niet naief zijn. 'Onderweg' zit je op je smartphone te pielen dus kan je eigenlijk beter de Koala app installeren als je dan toch wat wil sketchen.

Niemand maakt muziek 'onderweg'. Laat ons niet naief zijn. 'Onderweg' zit je op je smartphone te pielen dus kan je eigenlijk beter de Koala app installeren als je dan toch wat wil sketchen.
Of 'niemand' dat doet, weet ik niet, maar ik heb iig Koala inderdaad voor die momenten.
Al is dat wel wat minder inspirerend dan een stukje hardware, maar je hebt hem altijd bij je, dus dat is weer een 'motivatie' (of iig geen reden om er niet aan toe te komen).
Maar zelfs Koala gebruik ik bijna niet, dus mijn conclusie is dat ik momenteel geen behoefte heb aan 'iets voor onderweg'.

Bij mij gaat de SP-404 MK2 mee in de koffer hoor. Niet dat ik er extreem productief mee ben, maar het pielt lekker weg en vaak heb je een hoop leuke sounds om thuis weer verder mee te gaan. Het laagdrempelige is hier wel key; batterijen erin, USB kabeltje aan de phone en gaan. Als je eerst moet gaan lopen klooien met allerlei aansluitingen en snoeren dan komt ie de koffer minder snel uit.

Laatst gewijzigd:
Dit lijkt een apparaat dat voor sommige mensen niets zal zijn, en voor andere fantastisch.

( Als ik mijn workflow bekijk zie ik dat deze m'n Roland JX-08 kan vervangen.
Die gebruik ik nu als 'sketchpad', met z'n 2 sequencers, connecteren met Ableton, Midi er uit halen, en hup verder werken aan de schets ITB.
Als sound-design tool is die niet interessant. )

Met de Move heb ik dezelfde vibe.
Goed voor schetsen te maken, ondermaats als sound-design tool.
Maar wel érg handig te linken met Ableton Live, om zo af te werken ITB.

+ Dat het een Live controller kan zijn.
+ Dat de prijs best wel mee valt.
+ Dat ik hoop op een goeie Firmware update (met oa leuke random/generative functies).

Ik ben niet omvergeblazen (want we hebben al zo veel), maar zie veel potentieel in dit apparaat.
Zeker ook voor beginnende muziekmakers.

Bij mij gaat de SP-404 MK2 mee in de koffer hoor. Niet dat ik er extreem productief mee ben, maar het pielt lekker weg en vaak heb je een hoop leuke sounds om thuis weer verder mee gaan. Het laagdrempelige is hier wel key; batterijen erin, USB kabeltje aan de phone en gaan. Als je eerst moet gaan lopen klooien met allerlei aansluitingen en snoeren dan komt ie de koffer minder snel uit.
Ja snap ik. Drempels zijn sowieso killing voor mij en muziek maken.
Die Move lijkt verder best wel vrij van drempels.

Al die dingen voor onderweg werken niet voor mij (ben begonnen met een Roland PMA-5) en al helemaal niet onderweg. Ook weer zo'n ding met een handleiding zo dik als een telefoonboek (als jullie dat wat zegt) en sexloze duitse uitstraling. Ook hier ben ik te oud voor.

Ziet het zelfs als een uitgeklede circuit tracks.. de tracks heeft 8 sporen ,, kan ik ook mijn eigen samples in zetten.

Integratie met Ableton zou de enigste meerwaarde zijn.
O ja., ook een microfoon en speaker..
Deze slaat ik over.

Onderweg heb ik notitie blok en een pen. Al het andere was toch lastiger. Het lijkt ideaal voor mij, iets voor onderweg maar praktisch werkt het niet.

Het meeste heb ik met m'n OP-1 gedaan. Mede omdat daar een radio ontvanger en mic in zit zodat je wat malligheid uit verre oorden kan verzamelen. Maar die is eigenlijk ook alweer te ingewikkeld. iPhone is te klein, iPad is OK, maar draaiknoppen op een scherm: baarff....... Ach. het is ook wel lekker om een beetje naar buiten te staren of een dutje te doen.

De midi / sequencer resolutie van dit ding lijkt een stuk hoger te zijn dan bv de Circuit (die ik verder super vind), dus dat is een pré als je van sloppy timing houdt en je beats graag zelf inspeelt of in kleine stapjes verschuift

Ik zie m wel hoor, als vervanging van een Circuit en gewoon tussen mn hardware plaatsen (retrokit rk-06 to the rescue), zodat je wat meer de dawless ervaring houdt. Ik had dat niet met Push; ik kreeg m niet onder de knie omdat hij té veel features had. Met dit ding lijk je 4 veelzijdige tracks te hebben om mee te schetsen, en als je klaar ben record je je synths naar Ableton Live, waar je Move project dan al leeft.

Ziet het zelfs als een uitgeklede circuit tracks.. de tracks heeft 8 sporen ,, kan ik ook mijn eigen samples in zetten.

Integratie met Ableton zou de enigste meerwaarde zijn.
O ja., ook een microfoon en speaker..
Deze slaat ik over.
Die 4 drumtracks op de Circuit zijn niet polyfoon. De tracks van de Move wel. 1 drumtrack op de Move is krachtiger dan de 4 van Circuit.

Daarnaast het feit dat je kan zien welke parameters je tweakt, en dat je op naam kan zoeken, dat je sets real time kan switchen, de mic.

Qua tracks ga je dus in mijn beeld van 5 bij de Circuit naar 4 op de Move, verder is hij op alle vlakken veelzijdiger. En dan idd die integratie met Ableton en de mogelijk om m als Live controller te gebruiken: dit is geen uitgeklede Circuit.

Wel vreemd dat ze er niet een nog kleiner display in gestopt hebben, dat is nochtans de heersende trend.

ik vind het wel een vet ding, zit erg mooi in elkaar en mooie combo van beperkingen en juist heel veel mogelijkheden. Past totaal niet bij mijn huidige workflow, maar zie hem wel een keer komen tijdens een prevakantieikdenkdatikdanmuziekwilkunnemaken gas momentje.

En volgens mij is de prijs ook heel netjes voor wat het allemaal kan.

Back