Melodieus muziekstuk, genre Vangelis en Kitaro: Enchanted Spirits

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Dag forumleden,

Na 7 maanden kan ik nog eens een volledig afgewerkt stukje muziek presenteren met als titel "Enchanted Spirits".

Alles werd met de hand ingespeeld (arpeggio's, ostinato's, bassen, drums, melodieën ...) dus geen gebruik gemaakt van ingebouwde arps of ritmes. Wel werd er af en toe gequantiseerd. Ik heb opnieuw veel aandacht aan het arrangement en de mix besteed, vooral de strings en koren zijn tal van lagen over mekaar heen om een "symfonisch" effect te verkrijgen.

Het geheel werd "opgenomen" in de sequencer van een Korg Kronos en twee MPC Live II's (de vervangers van mijn vroegere MC500 sequencers).
De meeste gebruikte geluiden zijn ook zelf ontworpen buiten de samples uit de Emulator.

Gebruikte synths: Kronos 2, Montage 6, EMU E4 XT Ultra, Virus C, MPC Live II, D20, SY99.
Outboard FX: TC M-One, Lexicon MX400 en QuadraVerb+.

Voor sommigen zal het wel te lief klinken of te braaf ... het zij zo. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar er zijn tal van leden die dit waarschijnlijk wel weten te waarderen 8).

Listen and enjoy :koffie:

:doei:

Danny

Een huzarenstukje, dus daarom waardeer ik het ten zeerste. Persoonlijk zou ik die gitaar vroeger laten inkomen en het geheel 2 minuten korter maken.

Succes met alles!

Gloomy

Mooi gedaan wel, maar ... qua melodie bij aanvang dacht ik direct aan een Vangelis nummer.
Na even zoeken deze. :

Ik moet ergens de mosterd halen, hé :);).

@e-Gloomy-nations : tja, ik ben tevreden met het resultaat zoals het nu is. De lengte was nodig om de ideeën die ik ervoor had in te kunnen verwerken :okdan:.

:doei:

Na ongeveer vier en een halve minuut vind ik het stuk echt interessant worden. Ook voordien hoor ik een paar mooie bombastische momenten, al vind ik het over het algemeen wat te voorspelbaar. Arrangement en, zoals altijd, de dynamiek zijn dik in orde naar mijn mening.

Knap gemaakt weer Danny! :okdan: De tweede helft viel het meest in de smaak hier, bijzonder mooi afgewerkt allemaal. Je weet echt het beste uit je instrumenten en je setup te halen.

Wat een werk zeg! Klinkt heel goed en verzorgd :okdan:
Eindstuk doet me denken aan Strictly Genteel van Zappa. Stuk heeft ook wel dezelfde sfeer zo hier en daar, mooi hoor.

Weinig mis mee. Dit soort newagemuziek klinkt altijd wat braaf. Als je dat niet bevalt kan je beter hardcore of progressive rock luisteren. De progressie waar je mee eindigt deed me (waarschuwing :P) hieraan denken: .

Maar dat zegt meer over mij dan over jou.

Op 2:37 en verder ook nog een paar keer zit er een heel irritant hoog toontje in een van de melodiegeluidjes. Later rond 4:52 ook weer, als de melodie weer terugkomt. Je hoeft van mij niets, maar daar zou ik toch nog even naar luisteren.

Bedankt @Stupide voor je commentaar :okdan: . Het fragment dat je gepost hebt, bevat inderdaad soortgelijke akkoorden. Ik heb de mosterd echter van "A little help from your friends" (Van Morrison?) gehaald. Maar deze progressies zitten in tal van andere nummers, ongetwijfeld.

De irritante hoge toontjes waarover je het hebt, hoor ik niet maar dat heeft waarschijnlijk met mijn sterk afnemend hoog gehoor te maken :beard:, da's op bijna 58 jaar niet meer zoals op mijn 20ste.

Het nog aanpassen gaat jammer genoeg niet meer omdat het analoge mengpaneel al lang totaal anders ingesteld is.

Toffe reactie in ieder geval :koffie:

Back