soundcraft ghost jack connector/socket vervangen.... hulp nodig

elektrofunk

THE ROBOTS ARE COMING
Hi, mijn soundcraft ghost heeft het welbekende probleem van signaal verlies op sommige kanalen... (input als direct out)
zover mij bekend ligt dit aan de jack connectors .... revisie 5 en 6 hebben de gold plated sockets,
en ik denk er aan om alles connectors te vervangen met neutrik gold plated versies... (weet nog niet of ik deze zelf kan vervangen als onervaren soldeer soldaat)

maar ik krijg maar niet online gevonden welke ik precies nodig heb.... (lees ook dat het een "modded" variant is).

hopelijk weet iemand op SF het hier meer over.. zou mij heel erg helpen.
mocht iemand hier meer info over hebben dan hoor ik t graag.

thanks alvast!

Ik had zelf destijds alle inserts van de ghost (channels, groups en master) op patchbays aangesloten. Het wegvallen van de inputs werdt naar mijn mening/google research veroorzaakt door de insert jack sockets welke het signaal niet "terug geven" bij het verwijderen van de insert jack. Of het signaal mechanisch wordt verbroken door een jack in de insert te steken of dat het een circuitje is dat weet ik niet.

Met alle inserts doorgelust naar patchbays is het probleem in elk geval verholpen.

dat kan ook gewoon een schakelende jack zijn. Dat zijn inserts meestal.

zo had ik een issue met de send / return jacks op een gitaar amp.
na het schoonmaken schakelde die weer.

dat kan ook gewoon een schakelende jack zijn. Dat zijn inserts meestal
Dat was het in mijn herinnering ook, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik zou er graag weer één hebben, maarja ruimte.

Mijn ghost toen.

IMG_20241028_110322.jpg

Laatst gewijzigd:
Hee hoi , hier idem met dat probleem. Ik heb een aantal tulp-naar-Jack converter plugjes ervoor gekocht. (Om nog niet die hele mixer uit elkaar te hoeven trekken en ze allemaal te vervangen) deze stop je in de insert-ingang en trek je de plug een 1 a 2 millimeter terug, net zolang tot je audio weer door komt zeg maar. T zijn schakelende inserts waar je audio door heen gaat idd, en die wat slapjes kunnen worden met de tijd. Je kunt t natuurlijk ook testen met een andere Jack-plug van wel die insert maatvoering natuurlijk, gewoon audio op dat kanaal zetten en die insert voeren en ff checken wat er gebeurt. Groetjes

Bedankt voor jullie tips.
Wat ik wel vreemd vind : bij het wegvallen van het signaal kan ik flink de GAIN boosten op desbetreffende kanaal om tijdelijk het signaal weer terug te krijgen.
... heeft dit dan nog wel met het mechanische probleem van de inserts te maken? herkent iemand dit?

Bedankt voor jullie tips.
Wat ik wel vreemd vind : bij het wegvallen van het signaal kan ik flink de GAIN boosten op desbetreffende kanaal om tijdelijk het signaal weer terug te krijgen.
... heeft dit dan nog wel met het mechanische probleem van de inserts te maken? herkent iemand dit?

Ja dat klopt, zo deed ik dat ook. Flink gain boosten (echt flink) en je had weer signaal, tot de volgende keer. Als ik de studio weer opstartte, kon ik weer gainen voor signaal.

De ghost staat ook wel een beetje bekent om de "rotte" inserts. Buiten dat, geweldig ding.

Als je de originele voeding hebt, alle condensators en bruggen upgraden haalt de ruisvloer nog wat naar beneden.

thanks voor je bevestiging.

dus begrijp ik t zo goed:

... als ik een zak van die simpele goedkope jack adaptertjes koop (verloopstekkertje van bv jack naar tulip) en die in alle inserts prik (en de jack een stukje terug haal uit de socket tot ik weer signaal heb) ... dan kan t zomaar zijn dat t probleem opgelost is? :D

... zou me een hoop werk en gedoe schelen.

denk als je een door de midden geknipte TRS kabel neemt en dan hot en cold aan ground soldeerd en die dan in de inserts prikt van de probleem kanalen je zo kan bevestigen of de inserts het probleem zijn.
Die moeten dan werken als de je die kabel inprikt.

Je kunt proberen de insert schoon te maken.
Heel waarschijnlijk is het corosie dat ervoor zorgt dat het signaal niet meer door komt.
Maar goed dat kan wellicht niet een goede lang durige optie zijn.
Mijn gitaar amp werk iig weer prima de laatste 5 jaar na de schoonmaak met contact spray.

denk als je een door de midden geknipte TRS kabel neemt en dan hot en cold aan ground soldeerd en die dan in de inserts prikt van de probleem kanalen je zo kan bevestigen of de inserts het probleem zijn.
Die moeten dan werken als de je die kabel inprikt.
thanks voor de tip... ook nog het proberen waard.

Ik heb het probleem proberen op te lossen met de "het half insteken van een jack plug in de insert" methode... maar helaas valt t kanaal alsnog uit na een tijd.
Wat dan wel werkt is de kabel uit de "LINE" socket te halen en hem weer opnieuw in te prikken. Zal het dan toch een schoonmaak kwestie zijn? (en hoe zou ik dat t beste kunnen doen? alcohol of contactspray?)

wat zouden jullie adviseren?

ik heb het met contact spray gedaan.
Je zou ook de punt van een jack grover kunnen schuren en dan na de kontakt spray 'the old in and out' kunnen doen.
Zo schuur je de corrosie er wellicht af.

Als het werkt top.. komt het euvel terug dan moeten er echt nieuwe sockets in.

Mits het echt de inserts zijn.

Met alle inserts doorgelust naar patchbays is het probleem in elk geval verholpen.

DIt is slimme manier om het euvel eenvoudig te verhelpen, en je hebt dan direct toegang tot de inserts via patchbay.
Ik heb voor mezelf een patchbay gemodificeerd speciaal voor inserts, maar Neutrik heeft daar ook insert blokjes voor;

Losse TRS pluggen waarvan je de tip en ring aan elkaar soldeert is ook nog een optie. Daarmee kan je meteen je soldeerskills upgraden. ;)

Fijne mixer! =)

".... revisie 5 en 6 hebben de gold plated sockets," --> dat zijn alleen de insert sockets. Daar zit normaal ook het probleem. Je kunt kijken of je die hebt door met een zaklampje in de socket te kijken.
Schakelende = genormaliseerde jack sockets onderbreken de verbinding zodra er iets in gestoken wordt. Dat werkt mechanisch, lipjes worden door de plug opzij gedrukt waardoor ze geen contact meer maken en het signaal een andere route krijgt. Bij eruit halen veren ze weer terug. Die lipjes gaan dus alleen open en dicht.
Na verloop van tijd komt op alle metaal wel een laagje en dan maakt het minder goed contact, het krijgt weerstand totdat er het signaal er echt niet meer doorheen komt. Als je dan de gain open draait kom je er alsnog doorheen (maar kwaliteit is minder).
Het contactoppervlak van plug-connector wordt bij in- en uitsteken een beetje langs elkaar geschoven/geschuurd waardoor dit steeds een beetje gereinigd/opgeruwd wordt.
Bij het contactoppervlak van de normaliserende lipjes is er geen beweging/schuif/schuur, ze komen altijd weer op precies hetzelfde puntje terug. Beetje patina en feest, vergulden helpt wel voorkomen.
Mijn mening is dat het schoonmaken van de lippen hetzelfde effect heeft als vervangen voor eenzelfde (non-gold) socket. Natuurlijk moet je wel iets gebruiken om de corrosie/stof/nicotine te verwijderen en lekker tussen het contact raggen met non woven fiber swabs of iets wat geen vezels achter laat. Niet met schuurpapier want dan corrodeert het daarna juist extra snel.
Van bovenaf er iets in spuiten is zinloos :)
Schoonmaken is prima te doen. Kost je wel een dag/weekend ofzo.
Ik wil die van mij ook nog 'ns open maken en dan aux 8 modden zodat die over de A input gaat (standaard over B).

De jack socket van de koptelefoon is overigens het andere zwakke punt. Ook genormaliseerd en hierdoor gaat het volledige signaal voor de control room. Als je hem toch open hebt gelijk ook schoonmaken of er tussenuit halen.

Sockets -- Ik weet het niet met zekerheid maar ik heb het vermoeden dat het deze zijn voor de inserts: Neutrik MZT-223G
Je zou even moeten kijken of de pinnen/gaten overeen komen. Ik zie ze al te koop voor €2.87 incl. tax, plus shipping costs

Back