(Noise)gates

rvanommen

Ouwe rot
Weer een nieuw audio effect/tool topic om te bediscussieren

(Dit na de vorige topics over Reverb, compressors, distortion en EQ. voel je vrij om die ook nog eens te bezoeken en je ervaringen, tips en trucs te delen).

Dit keer aan de beurt is de gate!

Ik vind het wel een leuk effect, maar gebruik het niet heel vaak en heb het gevoel dat ik hier nog veel over kan bijleren.

Ik gebruik hem zelf wel eens (gewoon de ableton plugin "gate") op een spoor met pads die een akkoord schemaatje spelen of op een spoor met ambient geluiden om vervolgens te sidechainen aan een ritmisch element en zo een trance gate effectje te creeren.

Ook heb ik wel eens geexperimenteerd een gate om wat audio op te schonen... wat (reverb-) tails af te kappen... dat soort dingetjes.

Maar het is zeker geen go-to gereedschap voor mij.

Dus ja.. vrij beperkte ervaring van mijn kant, maar ben wel zeer geintresseerd in meer!
dus ben benieuwd naar jullie toepassingen, trucjes, inzet van gates.

Ik gebruik dus zelf eigenlijk enkel de ableton stock plugin, maar ik heb ook nog pro-G van fabfilter. Nog nooit gebruikt :O
Maar daar wil ik verandering in brengen...

Inspireer mij en anderen (maar vooral mij 😂) en deel hier alles wat je weet of wil weten over noisegates!
Of deel wat je hebt wat je ervaringen zijn.
Alle conversatie is welkom!

ouderwetse gates gebruik ik nagenoeg niet, alleen op een gitaarspoor als er wat ruis doorheen komt om weg te drukken, ik gebruik dan de standaard bitwig Gate. Maar voor creatieve gate effecten gebruik ik enkel shaperbox, efx motions, tantra 2, en nog een paar van dit soort effecten. voor reverb tails afkappen wat jij noemt gebruik ik een transient controller.

Oh ja, shaperbox! Die gebruik ik ook heel veel voor dat soort toepassingen 👍

Die kan inderdaad wel wat dingen overnemen van gates en ook van compressors.
Leuke vst! Erg makkelijk, veelzijdig en toegankelijk. Wat mij betreft een dikke aanrader (ook voor mensen die net beginnen, zo simpel is ie).

Shaperbox gebruik ik vaak creatief ook (filtrr, distortion en noise toevoegen) maar inderdaad ook wel om audio te laten duiken op een vast patroon (kick en bass in elkaar passen of een kick met een lange staart beetje in te tomen).

Ik vind het overigens ook gewoon leuk om een "probleem" op meer dan 1 manier aan te kunnen vliegen. Pak ik de ene keer die VST, en een andere keer een ander. Gewoon om routine te voorkomen... ik ben best een beetje routine gevoelig namelijk... als ik daar niet op let dan zit ik op een gegeven moment alles steeds precies t zelfde te doen dat ik dat eenmaal zo gewent ben... das soms handig, maar meestal niet.. en zeker voor een hobby die spannend moet blijven probeer ik dat toch te voorkomen door veel te blijvem proberen en te lezen en te leren (vandaar ook deze topics).

Gebruik ik echt nooit, een gate. Is, zoals ik er tegen aankijk, nuttiger voor bandjes muziek etc dan de dans muziek die ik maak. Wel gebruik ik de Shaperbox.
Is wel grappig. Die shaperbox haalt blijkbaar 'klantjes' weg bij de 'ouderwetse' gate :)

Is best geinig om eens een gate te pakken denk ik en die te sidechainen op een track met een drumpartij of andere ritmisch spelend onderdeel.

Dat typische trance gate speelt dan mee op (of juist naast) dat ritme. Kan natuurlijk met shaperbox, maar stel dat je het een keer doet op een midi track met een snare drum (bijvoorbeeld) en je stuurt die audio naar een gate op een track met pads dan kan je echt note voor note die gate triggers programeren.

Die snare hoeft ook niet hoorbaar te zijn. Je kan de audio wel naar de sidechained gate sturen maar bijvoorbeeld niet naar de master. Dan is zn enige functie die gate aansturen.

Ach ja.. allemaal beetje omslachtig misschien, maar ik denk wel degelijk toepasbaar voor ook dance muziek denk ik.

ik gebruik nooit gates. mocht ik een heel vies signaal hebben knip ik de noise eruit. of ik gebruik de sidechain van een compressor.

noise gates lijken me alleen iets voor live. dit omdat ze ook altijd ff nodig hebben om het signaal te detecten wat vaak ook weer een irritant bij effect geeft.

Ik gebruik de gate van fabfilter op alle sporen waarop ik hardware synthesizers aansluit. Sommige van mijn synths zijn behoorlijk noisy namelijk.

Creatief wel eens een gate gebruikt om zo'n typische psytrance vocal te maken, als het patroontje niet continu hetzelfde moet blijven. Dat programmeren met een shaperbox of utility is meer werk dan een hihatje op een muted spoor zetten en dat een gate te laten triggeren. Maar dat gebeurt sporadisch.

ik heb alles gemute. unmute alleen voor direct monitoring, meestal met instrumenten, mics ed.

Als ik er over nadenk heb ik wel eens een noise gate gebruikt.
Meestal als er mics gebruikt worden of iets met veel distortion. bv gitaar pedalen of een casio sk1 die radio wave uitstuurd.
creatief niet gebruikt. dan gebruik ik vaker compressie, sidechain.

envelope follower van ableton is wel leuk. al die modulators.

Ik gebruik te weinig gates. Ik kocht er 2 zulke… de max

Ik beloof je gas.
Maar klinkske die video duurt n half leven. Ok ik doe er nog 2 bij. Eentje van ene synthmania. Eentje van ene rare vogel. Laat t naast de maat meppen op de padsgeluid je niet vangen vd effectieve sampler geluiden haha

Laatst gewijzigd:
Leuk topic weer @rvanommen! Er zijn ook truukjes voor ,maar hardware is wel leuk natuurlijk en Drawmer klinkt ook goed.
In de Korg drumlogue kun je sinds os 1.3 ook je volume sequencen. Dus soort van vca controle. In Ableton gebruikte ik vaak deze settings..
Screenshot 2025-08-21 at 11.43.35.png

Leuk topic weer @rvanommen! Er zijn ook truukjes voor ,maar hardware is wel leuk natuurlijk en Drawmer klinkt ook goed.
In de Korg drumlogue kun je sinds os 1.3 ook je volume sequencen. Dus soort van vca controle. In Ableton gebruikte ik vaak deze settings..
Bekijk bijlage 3864321
Ah ja!

ik snapte hem niet direct want die " preserve transient" is een warp mode setting.
Maar inderdaad; de slider (op 30 in je voorbeeld) is de decay envelop. Die kan inderdaad ook inzetten voor gating achtige effecten (hoger is kortere decay tijden = meer gated effect). (En die pijl ervoor is de loop mode (dit is oneshot, maar je kan ook loop en pingpong loop instellen)).

Grappig

De ableton warp settings zijn een konijnehol van leuke sound design trucjes en experimentjes. Maar ik had ze nog niet ivm gebracht met gating... Ik zet t vaker in voor granular synthesis achtige effecten en glitches. Maar inderdaad... Een gate effect kan ook op deze manier :)
Leuk bedacht.

Back