Verdien jij geld met je muziek?

Als toetsenist in een coverband treden we een aantal keren per jaar op. Voor prive feestjes rekenen we tussen de 500 en 750 euro.
Afhankelijk van de duur van het optreden. Op een paar lokale festivals spelen we gratis.
Al met al kunnen we van dat geld leuke geluidsapparatuur kopen. Instrumenten koopt iedereen voor zichzelf.
Verwachting is volgend jaar 1 optreden per maand.

haha weleens gage gekregen en regelmatig gratis consumpties. Wat de bedragen betreft totaal verwaarloosbaar t.o.v. wat ik aan mijn passie heb uitgegeven :koffie:

Plezier staat op nr1

volgens mij vergeet je dan je vroegste oeuvre als ik me dat goed herinner

Dat is bijna 25 jaar geleden. Toen stond een remix van mijn nummer op een aantal populaire verzamel-cd's, onder andere in Zwitserland en Japan. Daar heb ik toen wel leuk aan verdiend, een paar duizend gulden geloof ik zelfs. Maar van je muziek hoef je het nu niet meer te hebben. Muziekles geven levert al meer op.

Ik kan leven van royalties uit streams, fysieke verkopen en optredens. Bedragen ga ik niet noemen, maar laten we zeggen dat het royaal is.

Ben 3 jaar geleden overgestapt van een baan bij de gemeente Eindhoven naar fulltime muzikant en het is de beste keuze die ik ooit in mijn leven gemaakt heb! Mijn baan begon qua inkomen een hobby te worden en na steeds minder uren in dienst de keuze gemaakt om helemaal te stoppen.

Een keer een doosje met een kerstpakket. En met een `pet` op straat op een leuk punt met enkele euro`s
bij elkaar net genoeg voor de brandstof er naar toe. Ook wel enkele echte gratis staat conserten gegeven op een punt waar niet gewoond werd.
Wel met succes maar ook wat langer geleden.
Maar als je het daar van moet hebben kun je beter kranten rond gaan brengen. Wat ik overgens nog nooit gedaan heb.

OK, ik moet het maar eens bekennen... ik ben het brein achter Daft Punk.

Heel, heel, heeeel ver achter Daft Punk. 8o)

Ik heb ooit eens mijn CD gratis weggegeven aan een kennis, tot zover mijn inkomsten.

Als we "synths verkopen" ook mogen meerekenen verdienen we wellicht allemaal wat meer geld met onze muziek.
Zeker als je een Jupiter-8 of een DX-1,CS-80 in huis hebt.

Yes, 30.03 euro verdiend met mijn muziek! En nog 6.99 door een samenwerking met @NorthernLightX 🤗

Ik kreeg net een mailtje van mijn online distributeur over het afgelopen jaar en daar bleek dat uit. Nu heb ik door drukte ook maar 2 nummers uitgebracht, maar toch. Wie het kleine niet eert en nu kan ik weer een plugin kopen.

Het maakt me ook nieuwsgierig. Wie verdient er wel echt geld met zijn eigen muziek? Dus door optredens en met royalty's? Bedragen hoeven niet na de komma hoor, afronden mag ook 😉
Het is eigenlijk gewoon belachelijk dat 14K+ streams maar 30 euro opleveren.

Is het overigens zo dat een stream enkel wordt geteld als hij helemaal wordt uitgeluisterd of ook als ie na 3 seconden wordt afgezet? Kan je dat soort data ook inzien?
Zou wel een goeie zijn om te zien op welke punten mensen de muziek afzetten en wat hun muziek voorkeuren zijn. Dan zou je je muziek meer kunnen aanpassen als je merkt dat veel mensen op een bepaalde manier op je muziek reageren.

Hoe dan ook, al die opties zullen er ooit wel komen als ze er nog niet zijn, MEO gaat dat dan heten, 'Music Experience Optimization'.
Maarja, is dat waar we heen willen?

Geld willen verdienen met muziek is gewoon tijdsverspilling, zoveel goede muzikanten die helemaal niks verdienen.. sluit maar aan in de rij.
Het zit hem dus ook niet zo zeer in goed zijn, maar ook in de smaak liggen bij de massa, en dan niet alleen je muziek, maar ook de rest van je persoon, hoe je bent en hoe je doet en waartoe je bereid bent om maar zichtbaar te zijn (als persoon) is in belangrijke mate bepalend voor je commerciële succes.

Laatst gewijzigd:
Geld willen verdienen met muziek is gewoon tijdsverspilling, zoveel goede muzikanten die helemaal niks verdienen.. sluit maar aan in de rij.
Het zit hem dus ook niet zo zeer in goed zijn, maar ook in de smaak liggen bij de massa, en dan niet alleen je muziek, maar ook de rest van je persoon, hoe je bent en hoe je doet en waartoe je bereid bent om maar zichtbaar te zijn (als persoon) is in belangrijke mate bepalend voor je commerciële succes.
Begin als straatmuzikant, sommigen verdienen daar goed geld voor .
Moet je wel voor zorgen dat je een paar goede nummers hebt om een uur vol te maken en in ons geval een goede batterijvoeding voor je synths.

Precies, je moet 'performen'. Aan 't werk dus, hop naar buiten, go get 'em ! :D

Laatst gewijzigd:
Is het overigens zo dat een stream enkel wordt geteld als hij helemaal wordt uitgeluisterd of ook als ie na 3 seconden wordt afgezet? Kan je dat soort data ook inzien?
Zou wel een goeie zijn om te zien op welke punten mensen de muziek afzetten en wat hun muziek voorkeuren zijn. Dan zou je je muziek meer kunnen aanpassen als je merkt dat veel mensen op een bepaalde manier op je muziek reageren.

deze geeft best goeie insights alhoewel ik de viewtime tabel niet meer kan vinden, youtube&spotify 30sec iig, die van facebook lag veel lager ~5s meen ik te herrinneren daarom is dat aantal views zo hoog... en ze betalen practisch met nog minder dan dust particles

Ik heb 1x 100eu gage gekregen voor een live optreden in De School. Toen kwam covid en sindsdien geen gigs meer gehad :(

Verder verdien ik wat kleingeld met m'n audio software, maar daar kan ik net de hosting en domein namen van betalen.

Ik heb altijd geweigerd om geld met mijn hobby te verdienen. Waarom, omdat geld corrumpeert. Je krijgt dan een soort verwachtingspatroon waar je dan eigenlijk aan moet gaan voldoen.

Ik werk gewoon en muziek is een hobby en creatiever/spirituele uitlaatklep. Dat laatste moet je niet te zwaar nemen, want het is dus gewoon ontspanning dus :)

In de jaren 90 wilden Midtown en ruffneck maxis uitbrengen van me, geweigerd, ook het label van 80 AUM (zat allemaal in dordt)
Heb dus gewoon lekker nee gezegd tegen DJ ruffneck enzo :)
Ik heb wel mensen dingen laten uitbrengen van me, maar dat was ook gewoon met gesloten beurs, maar meer omdat ze specifiek vinyl wilden voor livesets. Is meer een stukje service dan van mijn kant daarin.

Ik vind integriteit namelijk heel erg belangrijk en met geld kan ik dat niet meer combineren.

Ja ik ben raar, ik weet het hehe

Met mixing en mastering tijdje leuk verdient, maar IT verdient zo veel beter, doe af en toe nog eens een liefdes project en dan kan ik weer wat leuks kopen. Verder release ik zelf niks meer, maar krijg ik een paar keer per jaar nog 50,00€ van de aggregator. Verder studio nu aan het downsizen en hobby budget verschoven naar Porsches. 😁 Hieronder de laatste aanwinst:
2984ba86-81aa-41c0-ae0d-f304b7720b7b.jpeg

Back