Verdien jij geld met je muziek?

In een zeer ver verleden , (dit schrijf ik omdat de belastingdienst ook mee leest)
Heb ik meerdere keren iets verdiend van 25 tot 100 met eigen product zoals :
films draaien met eigen muziek, electronica soldeerwerk van een eigen ontwerp met licht
(in tijd ver voor het LEDtijdperk.)
Tegenwoordig probeer ik dat niet meer vanwege de kant en klare gelikte spullen `made in China`

Iemand hier die lid is van Buma Stemra?
(je weet wel.. de muziek maffia)

Schijnt dat je eerst alleen maar veel contributie betaald
Als ze er dan vertrouwen in hebben dat je je aan de omerta houdt krijg je wat knaken

Iemand hier die lid is van Buma Stemra?
(je weet wel.. de muziek maffia)

Want? Je betaalt contributie en dan innen ze voor jou de gelden waar je recht op hebt. Percentages kun je vast heel veel op afdingen. Maar probeer het zelf eens bij te houden waar je liedjes allemaal gedraaid worden, dat is onmogelijk. Ik betaal 70 euro contributie per jaar en het levert me jaarlijks meer op, dus van mij mogen ze.

(dit schrijf ik omdat de belastingdienst ook mee leest)
Ja denk je echt dat ze naar aanleiding van een bericht als deze jou eens even goed gaan screenen om te checken of jij die 2,75 die ze van je kregen wel hebt afgedragen?! 🤪🤪🤣🤣

Yes, 30.03 euro verdiend met mijn muziek! En nog 6.99 door een samenwerking met @NorthernLightX 🤗

Ik kreeg net een mailtje van mijn online distributeur over het afgelopen jaar en daar bleek dat uit. Nu heb ik door drukte ook maar 2 nummers uitgebracht, maar toch. Wie het kleine niet eert en nu kan ik weer een plugin kopen.

Het maakt me ook nieuwsgierig. Wie verdient er wel echt geld met zijn eigen muziek? Dus door optredens en met royalty's? Bedragen hoeven niet na de komma hoor, afronden mag ook 😉
Paar flessen rum aan en nul groupies. Gaat top dus!

Als we "synths verkopen" ook mogen meerekenen verdienen we wellicht allemaal wat meer geld met onze muziek.
Duh. Reverb laat me deze week weten dat ik zoveel verkocht in 2024 ik mijn tax gegevens moet invoeren. Voor je onder de indruk moest zijn, deel vd shit die ik verkocht was niet eens van mij. Werkpuntje voor 2025 dus

Echt geld binnenrijven is niet aan de orde maar met de opbrengsten van twee albums, Sabam en downloads kan ik nu en dan wat bijleggen voor een nieuwe aankoop (zeker wanneer ik heel af en toe ook nog wat hardware kan verkopen).

Maar ik blijf gewoon tracks maken die ik zelf graag hoor. En omdat er andere mensen met dezelfde smaak zijn, breng ik mijn materiaal uit via een officieel platenlabel. Zo blijft het niet enkel tussen de vier muren van de studio en kunnen anderen er ook van genieten als ze dit willen.

:doei:

Nog nooit iets op spotify gezet.. behalve wat dingen die via collabs daar zijn geëindigd.. nooit meer wat gehoord..
behalve een projectje met skies van dit forum.. na het online zetten bleek dat het na een jaar al genoeg inkomsten had opgeleverd om bv ergens een ijsje te eten.. (zijn woorden.. haha). Helaas heb ik dit aanbod iedere keer laten schieten, alle ijsjes zijn gesmolten.. Maar hij heeft niet zolang terug een hele dikke virtuele ijstaart gestort op mijn rekening.. (iets met wel 2 nullen!! :D). Ik denk dat hij behoorlijk heeft overdreven.. ontzettend lief van hem natuurlijk, deze verwennerij.. :luv: maar volgens mij luistert er helemaal niemand naar..

Ik heb verder wel inkomsten door herrie die ik verzorg op feestjes.. nou ja.. soms moet het ook basic.. beetje saxen, unplugged gitaar en zang.. background volume en je rustig houden, omdat de opdrachtgever dat wil. Dan zie ik het een beetje als werk.. maar meestal kan ik wel lekker losgaan.. :)
Met de inkomsten heb ik onlangs een nieuwe geluidset kunnen kopen.. het maximaal belastbaar vermogen van je systeem verhogen.. geen kapotte speakers meer als het openmoet en het belastbaar inkomen gaat door dit speelgoed ook nogeens omlaag. win-win situatie.. :D

Ik heb in mijn jeugd met vrienden en mijn pa ook boxen gebouwd. Echt goeie subs is ZO genieten. Werkte ook vroeger bij een verhuurbedrijf en lichtman bij een band geweest en zelf in bands gespeeld. Ik vond PA geluidsystemen altijd al mega interessant.
Ik heb nu 4 van de jongens hieronder.. Afgelopen jaar ergens bij iemand in een piepkleine achtertuin neergezet omdat het daar toch soortvan feestweek was. Legendarisch.. Geen problemen met de buurt. De bewoners en bezoekers vonden het fantastisch.. mocht helemaal open.. 7kw sub (30-100hz!!) in een woonwijk..
Dit soort avontuurtjes en de gelegenheden waar het er wat minder extravert aan toe gaat zijn een leuke afwisseling.. ik word zo nooit volwassen, ben ook pas 53 trouwens. *D

Oh.. en ik vergeet mijn DMX passie. Jong geleerd (toen was er slechts een 8 kanaals dimmerpack die op midi reageerde en onbetaalbare lampen wilde je iets automatiseren) maar een paar jaar terug eens verdiept wat er mogelijk is en wat spul gekocht voor de leuk.. Beetje veel werk met opbouwen maar bewegen is goed en ziet er echt leuk uit. Ik neem vaak maar een simpel setupje mee, omdat er toch iets van verlichting nodig is.. maar blijft leuk speelgoed ook..

Laatst gewijzigd:
Ik heb een paar tientjes per maand inkomsten via distrokid. Totaal niet in verhouding met alle gear die er staat haha.

Nou ja, een hobby mag geld kosten zeg maar 😂

Ik verdien af en toe wat met muziek maken voor theaterproducties. Het gaat dan om bedragen rond de 2000 euro. Lijkt best wat, maar zo'n productie inclusief vooronderzoek duurt vaak langer dan gepland (denk aan 2 jaar), er zijn voortdurend nieuwe creatieve inzichten, op het laatste moment worden er nog wat scenes veranderd waardoor ik tot in de kleine uurtjes in Ableton zit te puzzelen etc. Krantenwijk levert meer op als je het in uren rekent.

Het grote voordeel van af en toe een factuur sturen vind ik de belastingvoordelen bij het kopen van instrumenten en software, dit zijn allemaal zakelijke kosten.

In januari heb ik mijn eerste live gig bij een feestje in een klimhal. Ze betalen 50 euro. Ik vind dit eigenlijk echt bespottelijk weinig, als je bedenkt dat het om een promotie-event van een commercieel bedrijf gaat. Interessant om te lezen dat velen van jullie ook geen serieus bedrag krijgen voor live optredens. 100 euro voor spelen in De School? Zijn biertjes daar niet 7 euro ofzo?

In januari heb ik mijn eerste live gig bij een feestje in een klimhal. Ze betalen 50 euro. Ik vind dit eigenlijk echt bespottelijk weinig, als je bedenkt dat het om een promotie-event van een commercieel bedrijf gaat.

Dan zou ik daar geen genoegen mee nemen. 50 euro per uur lijkt me het minste, en dan de voorbereidings- en reistijd erbij. Je levert kwaliteit en de prijs communiceert ook. Sterker: als je meer vraagt krijg je minder zeurpieten (weet ik uit ervaring).

Sterker: als je meer vraagt krijg je minder zeurpieten (weet ik uit ervaring).
Mmmm interresant.
...

Ik ben een avond te boeken voor 4 miljoen euro. Kwaliteit kost geld.

(Graag half jaar van te voren betalen zodat ik tijd heb om dj apparatuur aan te schaffen en basis cursusje dj-en kan volgen)

Ik ben een avond te boeken voor 4 miljoen euro. Kwaliteit kost geld.

In het redelijke, dat is 😉 Als je weinig vraagt trek je een ander publiek aan. Vaak mensen die het zelf moeten betalen en voor hen is het wel veel geld. Dan krijg je opmerkingen als: "Ik boekte je voor 3 uur en je speelde maar 2 uur en 50 minuten." Daar heb je geen zin in, lijkt mij. Vraag je meer, dan mik je op een serieuzer publiek dat snapt dat werkzaamheden (en kennis en ervaring) geld kosten. En die je daarin ook vrij laten, als je kwaliteit biedt.

kan ook zijn dat hij geen 50 gevraagd heeft maar dat er 50 euro is geboden.

hoe dan ook is het te weinig. doe je nu niks meer aan, maar niet nog een keer doen, want dat tarief gaat rond en voor je t weet sta je volgende keer voor 50 euro en een tegoedbon van 10 euro te spelen.

Klopt, er werd 50 geboden nadat we het er al maanden over hadden. Ik zou eigenlijk bij twee events spelen maar n.a.v. het geld heb ik er één van afgezegd. Ik wilde het toch graag een keer doen om promotiemateriaal voor mezelf op te kunnen nemen, ik ga alles filmen en de set opnemen. Dat haal ik er dan uit voor mezelf.

Back