Verdien jij geld met je muziek?

Hola.
Voor live optreden.
Kost het 3000 euro.
Online niet zo veel.een paar honderd euro
Maar wel wereldwijd bezoeken.

Groeten van andreos.

Ik wilde het toch graag een keer doen om promotiemateriaal voor mezelf op te kunnen nemen, ik ga alles filmen en de set opnemen. Dat haal ik er dan uit voor mezelf.

Dan haal je dat eruit, dat kan. Ondernemers proberen het ook vaak: "Is goed voor je naamsbekendheid, blabla." Oké, mag je bij mij gratis de catering doen. Vertel ik het aan al mijn vriendjes.

Dit is wel interessant: Book a DJ | Showbird

Een marktplaats voor artiesten, sprekers en acteurs. Prijzen staan erbij. DJ's begint bij zo'n 250 euro. Scoor je hits dan loopt het op naar een paar duizend voor een uur. Ook interessant: dagvoorzitterschappen. Wilfred Genee boek je vanaf 6700 😛

Ik maak soundscapes voor m'n eigen kunstinstallaties waar ik facturen voor kan schrijven. Dat zet wel zoden aan de dijk. Met fysieke en digitale releases verdien ik zeer weinig. Optredens voor een paas honderd euro is ook niet echt een goede inkomstenbron, maar wel heel leuk!

Waar ligt het onderscheid voor jullie tussen verdienen en snabbelen? Het zou mij echt veel angst geven als ik voor m'n inkomen afhankelijk zou zijn van de gigs en klussen die ik via-via weet te regelen. Maar ik ben dan ook niet gemaakt voor het ondernemersvak.

Waar ligt het onderscheid voor jullie tussen verdienen en snabbelen? Het zou mij echt veel angst geven als ik voor m'n inkomen afhankelijk zou zijn van de gigs en klussen die ik via-via weet te regelen. Maar ik ben dan ook niet gemaakt voor het ondernemersvak.
Je mag van de belastingdienst een paar duizend bij verdienen zonder dit op te geven, naast de “gewone” baan.

Zolang ik daar onder blijf, geen probleem 🤔

Je mag van de belastingdienst een paar duizend bij verdienen zonder dit op te geven, naast de “gewone” baan.

Zolang ik daar onder blijf, geen probleem 🤔
Dit is dus pertinent niet waar (en dat heb ik gevoeld). Elke euro die je verdient met iets als hobbymatig muziek maken moet je officieel opgeven als ‘overige inkomsten’. Je mag dan weer wel je kosten er vanaf trekken. Dus als je in een jaar 1000 euro hebt verdiend, maar 1500 hebt uitgegeven aan nieuwe gear, dan hoef je dit niet op te geven.

Klopt, er werd 50 geboden nadat we het er al maanden over hadden. Ik zou eigenlijk bij twee events spelen maar n.a.v. het geld heb ik er één van afgezegd. Ik wilde het toch graag een keer doen om promotiemateriaal voor mezelf op te kunnen nemen, ik ga alles filmen en de set opnemen. Dat haal ik er dan uit voor mezelf.
Pot neerzetten bij je optreden om te doneren met de mededeling erbij dat je van het bedrijf maar 50 euro krijgt:)

Even nieuwsgierig. Maak je nu meer muziek, betere muziek of andere muziek? Of steek je de vrijgekomen tijd in wat anders, zoals promotie?
Betere muziek zeker niet! 😅 Maar wel beter gemixed, voor zover ik dat kan. Er zit meer tijd in tracks. Niet persé beter, maar meer doordacht zeg maar.

En daarbij steek ik inderdaad meer tijd in promotie (ik neem vaker filmpjes op), maak ik vaker andere muziek en experimenteer ik wat vaker met mijn synths.

En natuurlijk veel vrije tijd.

Iemand hier die lid is van Buma Stemra?
(je weet wel.. de muziek maffia)

Schijnt dat je eerst alleen maar veel contributie betaald
Als ze er dan vertrouwen in hebben dat je je aan de omerta houdt krijg je wat knaken
Is dit een grap? Wat een rare instantie om te argwanen.

Als je muziek gedraaid wordt krijg je geld van Buma Stemra. Als je muziek niet gedraaid wordt niet. Zo simpel is het en het heeft niets te maken met maffia praktijken of je ziel verkopen aan de duivel.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar voorheen kreeg je je kosten voor het abonnement terug (minus administratiekosten) als je niets betaald krijgt.

Ik treed dan weer een half uur op bij een podium wat vooral door vrijwilligers wordt gerund, niet voor de poen. Het is een try out concept. Als iemand ook eens wat wil proberen kan ik wellicht wat regelen, al is het tot maart al volgeboekt. De avonden hebben een beetje een experimenteel karakter, met zitplaatsen. Bij de pletterij in Haarlem. Ik zal nog wel een topic maken over mijn bevindingen.

In de jaren 90 redelijk wat uitgebracht en ik krijg tot op heden nog jaarlijks enkele euro's uitbetaald door Sabam. Vorig jaar was het de volle 3,94 euro, ik kan niet wachten op de uitbetaling van dit jaar 🤣

Het is denk ik ook meer een mentaliteits-dingetje, dat geld maken met je muziek. Je zou het zwart-wit kunnen zien: sommige mensen vermarkten hun tracks omdat je een carriëre wil (en kan) maken in de muziekwereld, anderen voor de erkenning (kijk mama, ik sta op spotify!) en het goedpraten van de volgende synth ("ik herinvesteer het in mijn hobby, schat").
Toch denk ik dat het een glijdende schaal is ook. Het begint met hier en daar een optreden en als het naar meer smaakt (voor jou én voor je publiek) dan groeit het tot wat groters en kan je de stap om fulltime te gaan overwegen.
Zelf ben ik nooit verder gekomen dan een paar leuke cassette releases, 1 hele funky release op een floppydisk en compilaties. Dit was - in tegenstelling tot wat je zou verwachten - niet in de jaren 80 maar zo'n 4 jaar geleden. Wat het me opleverde? misschien 50,- american dollarooze die allemaal gegaan zijn naar het kopen van cassette's van de mensen die in alle waarschijnlijkheid die van mij gekocht hebben. Bandcamp anno 2020 was een circulaire economie. Het had net zo goed bandcamp store credit kunnen zijn.

Iemand hier die lid is van Buma Stemra?
(je weet wel.. de muziek maffia)

Schijnt dat je eerst alleen maar veel contributie betaald
Als ze er dan vertrouwen in hebben dat je je aan de omerta houdt krijg je wat knaken
Zeker…en BS doet ontzettend haar best om het voor zowel rechthebbenden en licentienemers zo helder mogelijk te maken en is bestuurlijk gezien zoveel mogelijk een afspiegeling van wat gaande is in Nederland qua scenes….en die contributie stelt in verhouding tot alle administratie en onderzoeken die men uitvoert, niets voor. Als je als auteur netjes en correct opgeeft welke stukken van je hand zijn + de door BS gevraagde gegevens, krijg je uiteindelijk netjes uitgekeerd hoor….en men is, mocht er toch iets niet kloppen, altijd bereid het gesprek aan te gaan voor het komen tot een oplossing. BS is zeker geen maffia, maar een organisatie die een extreme berg aan informatie probeert te verwerken…en waar gehakt wordt………

Is dit een grap? Wat een rare instantie om te argwanen.

Als je muziek gedraaid wordt krijg je geld van Buma Stemra. Als je muziek niet gedraaid wordt niet. Zo simpel is het en het heeft niets te maken met maffia praktijken of je ziel verkopen aan de duivel.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar voorheen kreeg je je kosten voor het abonnement terug (minus administratiekosten) als je niets betaald krijgt.
Zelf ben ik lid van de Belgische tegenhanger SABAM. Ik moet de mening van Timecop toetreden: ik ontvang een klein bedrag per keer dat mijn muziek gedraaid of gebruikt. Ik betaal ook geen lidgeld. Ik weet dus echt niet waar het origineel geposte antwoord vandaan is gehaald =).

Ik denk dat als dat moment zich aandient mensen dat vanzelf wel weten. Even als voorbeeld, ik had een studiegenootje in de jaren '90 die in een bandje zat dat opeens vrij succesvol werd. Maar pas toen zijn vakantiedagen op waren en in de VS ging touren zei hij zijn callcenter-baan op. Het zal wel iets helpen als je nog jong bent en nog niet een vast uitgavenpatroon hebt, dit ook voor andere creatieve beroepen zoals graphisch designer ofzo. Kende er zat die elke maand net onder of boven bijstandniveau zaten. Misschien te doen als je in de 20 bent maar daarna wordt het een keuze en afweging of je de vrijheid (en roeping misschien) kiest t.o.v. financiele zekerheid.

Qua fysieke releases heb ik altijd net kiet gespeeld, waarbij ik dan de productiekosten deels terug verdiende door ook tshirts en optredengage. Cd's zijn helaas voornamelijk visitekaartje, al heb ik er ook wel wat verkocht.

2e album in 2016 omdat ik zelf niet op Spotify zat en destijds ook geen zin had om het uit te zoeken via een Amerikaans labeltje waar een bevriende artiest op zat de digitale distributie laten regelen. Geen idee meer wat de deal was, maar ik vond het allang lachen om op Spotify te staan. Vond het niet onrealistische deal, en aangezien ik toch niet veel verwachte ervan vond ik het allang gezegend. Daar kreeg ik vorig jaar ineens ongeveer 35 piek voor gestort hahaha, dat was wel leuk. Decksavertje voor m'n MicroKorg van gehaald. En ik zie dat ik elke maand bizar genoeg voor een klein cultprojectje van bekant tien jaar terug toch nog wel een paar vaste luisteraars heb. Das leuk om te zien.

Weet niet of ik zelf nog snel iets uit zou brengen, puur vanwege het geregel rondom iets uitbrengen, daar heb ik nu met een gezin simpelweg de tijd en zin niet meer voor. Maar ik ben onlangs door klein label benaderd voor een instrumentale release met volgens mij geen verkeerde winstverdeling. I.i.g. meer dan ik er ooit met eigen beheer voor gezien heb, dus prima. Althans, geen eigen productiekosten dus alles wat binnenkomt zou dan winst zijn.

Gearkosten en besteedde tijd reken ik niet als productiekosten overigens, want dat deel is een hobby en mag dus geld kosten.

Voor corona nog een paar keer 50 euro voor optreden met een liveset. En wat gratis consumpties. Mocht ook dat jaar op de gastenlijst van een podium als ik me meldde bij wat ik wilde zien. Van een label waar ik enkele tracks uitbracht kreeg ik een mail dat ik iets van 8 euro aan royalties had, maar het niet de moeite was dat uit te betalen en of ik een t-shirt van het label wilde ontvangen, toch leuk:)

Ik hoorde eens dat bij een techno avond (1000 man) met 3 dj's de opener 50 euro kreeg, die daarna een paar honderd, en de headliner een paar duizend. Letterlijk elke keer een 0 meer, bizar!

Na jaren weinig activiteit heb ik bijna weer een liveset klaar. Voor zou de grootste beloning zijn op een leuk feest te staan waar de dansvloer vol staat 🥳

Jarenlang elk jaar een rekening gehad van een of andere orchanisatie `a la Sabam, Buma, Strema of ik even een rekening wilde voldoen (80) vanwege het feit dat ik muziek zou draaien in mijn bedrijf op een industrieterrein.
Van dat industrieterrein klopt wel. De rest niet. Maar ik heb nooit een cent betaald. Ik dacht : Dan komen ze maar kijken, zelfs de radio had ik nog niet aan.
Zou dat poging tot oplichting kunnen zijn?

Back