Help! Mijn Polivoks maakt geluid terwijl beide oscillatoren uit staan

emigee

Nieuwkomer
Ik heb onlangs een Polivoks op de kop weten te tikken.
Het probleem is alleen dat de synth geluid maakt terwijl ik beide oscillatoren uit heb staan.

Ik ben een noob als het op synth reparatie aan komt. Kan iemand mij hierbij helpen?

Hieronder een video waarin je het probleem kunt horen.

zou je toch naar een reparateur moeten brengen denk ik.
lijkt een issue met de vca.
Je zou kunnen proberen alles te reflowen. en als je een schema hebt kun je uitvogelen waar de vca's zitten en dan rond daar beginnen.

Recappen is vaak nodig bij oude bakken.

Polivoks is lastig te repareren vanwege vage circuitboards en live stroom op onverwachte plekken (heb ik me laten vertellen).
Er zijn (waren?) ook niet veel mensen die Polivoks repareren. Die van mij is ook al jaren aan een opknapbeurt toe.

Wat je kan doen is de synth openmaken, de circuitboards loshalen en de connectoren waarmee ze vast zitten schoonmaken.
Vervolgens uitkijken dat je ze niet te stevig vast zet d.m.v. de strip die ze vasthoudt. Klinkt vaag maar als je 'm open hebt zie je wat ik bedoel.

Klinkt idd als een VCA probleem, maar het is wel vreemd dat de keys/toonhoogte niet worden meegegeven wanneer je de generators uit heb staan.
Zou ook een overstuurde filter kunnen zijn. Wat doen de octaaf knoppen als je generator 1 en 2 op nul hebt staan. En wat doet aan filter+reso draaien met de toon als osc's uit staan?

Dank voor de hulp!
De octaaf knoppen doen niks als ik generator 1 en 2 op nul heb staan. De toonhoogte blijft hetzelfde. De filter+reso draaien wel mee met de toon.

Ik heb alles losgemaakt en schoongemaakt, maar dat hielp niet. Ik denk dat ik hem naar een reparateur ga sturen.

Eigenaardig dat het lijkt alsof er een derde oscillator aanwezig is die reageert op de gate van het keyboard én zich na de mixer in de output laat horen. Is deze gerecapped?

Ik heb de Polivoks inmiddels laten repareren en hij werkt weer helemaal perfect. Er was iets mis met de power supply.
Tip trouwens, ik heb de reparatie door Bob Augustin laten doen. Hij had heel snel door wat er mis was en de reparatie was heel snel klaar!

Back