Tips voor leuke DIY projecten/kits (synths, drums, euro, fx, ??)

kobuz

Ouwe rot
In de afgelopen twee maanden heb ik een DinSync RE-808 gebouwd als eerste DIY project (een velleman mini versterker niet meegerekend). Aangezien het helemaal gelukt is (zonder echt grote problemen) smaakt dat naar meer! Ik ben nu dus aan het bedenken wat ik als volgende project wil starten. Zelf denk ik bv oa aan andere DinSync units (909, 303, 101), maar ook is er twijfel om via deze route weer opnieuw eurorack in te plonsen. Het liefst heb in project waarvan volledig duidelijk is wat je moet doen en halen. Bij de RE-808 ben ik veel tijd kwijt geweest om in verschillende bronnen te achterhalen wat ik moest hebben of hoe ik eea moest doen. Bevredigend aan het eind, maar niet perse wat ik er het leukste aan vond. Het liefst koop ik een kit met uitleg en lekker aan de slag, maar volgens mij is dat niet perse de standaard. Zeker niet bij de meer 'boutique' dingen die uit liefde worden aangeboden. Een kant en klare kit is ook zeker geen voorwaarde voor mij...

Dus, heb je een tip voor een leuke diy project dat nu ook te koop is? Ik hoor het graag. Wat mij betreft is alles welkom, is het voor mij niet interessant, wellicht voor iemand anders wel :)

kits zijn leuk maar je kan ook aleen de pcb kopen en zelf parts sourcen.
Zo heb ik ern hoop befaco gemaskt.

kwa eurorack is er een hoop.

Sonic potions mal 2, penrose quantizer heel cool.

van befaco heb ik 2x de output module, en stereo mixers. en daar zit dan nog een nlc monomixer voor.
zo kan ik makkelijk 4 kanalen uit euro opnemen.

NLC heeft hele toffe modules. weet alleen niet hoe makkelijk die te krijgen zijn. moet je waarschijnlijk direct uit Australie kopen.

met smt en mutable instrument ben ik de mist in gegaan en dat formaat met microcontrollers sla ik over.
NLC is een stap groter en goed te doen.

BV de Triple Sloths, random voltage. dat is een module die doet waar hij zelf zin in heeft.

Dit ziet er ook erg tof uit:

Befaco staat bekend om z'n diy kits met duidelijke uitleg en er zijn heel wat videos dus dat is goed te doen.
Molten's Music is zo'n channel waarin hij heel veel eurorack bouwt van verschillende merken maar ook bijv Erebus synths en dat soort dingen; https://www.youtube.com/results?search_query=molten+music+diy
Het handigst is als je modules of synths op het oog hebt even te kijken of je een built video op yt kan vinden, dan weet je zeker dat je gewoon het goed kan volgen.

Jeannie is een hele leuke en goed klinkende poly welke je als complete kit, of als PCB waarbij je zelf de componenten regelt, kunt bestellen in Duitsland. Edit: De TubeOhm winkel gaat sluiten, maar de ontwikkelaar van deze Jeannie gaat door. Volgend jaar komt de kit weer beschikbaar bij Exploding Shed: TubeOhm - Jeannie | 100352.

Screenshot 2024-12-30 at 11.52.56.png

Laatst gewijzigd:
Bouw me maar een simmons sds 3

Dit zijn mijn fav sites voor complete kits. Exploding Shed zit in Duitsland, dus dat scheelt Brexit ellende. maar Thonk heeft gewoon veel meer.
Of stort je op Buchla 4U clones : ) Modular Synth Design Cases and DIY Parts - SAMODULAR - Modular Synthesizer Cases and DIY parts

Als hier complete kits van waren, dan was ik al begonnen, Slightly Nasty

via etsy vind je ook heel wat leuke dingen, ook uit nederland, zoals bijvoorbeeld reverse landfill, fruku of tearaparttapes.
nog niet besteld/geprobeerd, maar vooral die laatste lijkt me heel makkelijk om mee te beginnen.

uit belgië:
- threetom modular (volgende week hoop ik de mixing flask en doppio te bouwen)
- skull & circuits (zowel makkelijke builds als wat pittigere spullen)
- shakmat

van die laatste zijn de kits te krijgen via o.a. soundofyou, waar er nu eindejaarskorting wordt gegeven, en ze bovendien ook van befaco, addax, erica synths enz. kits in de aanbieding hebben.
goede ervaringen met die shop, overigens! en geen portkosten vanaf 280 euro.

tenslotte, het is hierboven al gezegd, maar hier is nog een stem voor exploding shed. in de link heb ik voorgeselecteerd wat er 'easy' of 'easy/medium' is en ook onmiddellijk beschikbaar. alleen jammer dat ze momenteel bij mijn weten geen panel & pcb combo's meer aanbieden, dat deden ze vroeger wel.

Bedankt voor alle tips! En keep em coming als je wat leuks weet. Ik heb net de build guide voor de Re-101 gelezen en dat lijkt me ook erg goed te doen. Vind hem ook wel tof met die custom case van, maar op het moment niet beschikbaar.

Heb best wat eurorack gehad. Erg leuk om mee te spelen, maar de tijd die ik spendeerde aan kijken naar modules ipv spelen met diegene die ik had…. Op een gegeven moment verkocht. Toch altijd blijven kriebelen en miss is de diy richting wel een goed idee.

Wat dat betreft denk ik nu om te starten met die Erica Synths edu set. Puur om een beetje te leren hoe het nu allemaal werkt.

Heb best wat eurorack gehad. Erg leuk om mee te spelen, maar de tijd die ik spendeerde aan kijken naar modules ipv spelen met diegene die ik had…. Op een gegeven moment verkocht.
Wellicht ten overvloede, maar met zelfbouw kan hetzelfde gebeuren. Meer bezig zijn met bouwen dan muziek maken. Dat is prima maar wel iets om je bewust van te zijn. Ik spreek uit ervaring. :)

Onderdelen shoppen vind ik ook gedoe. Je bespaart misschien wat geld t.o.v. een complete kit maar het kost heel veel tijd. Zeker bij die DinSync projecten.

Klopt ja, denk dat ik een heel album had kunnen maken in de tijd dat ik de 808 heb gemaakt hehe. Maargoed een man moet hobby’s hebben hè :)

• Duimpje
Duimpjes: jvq
Laatst gewijzigd:
Dreadbox Nyx zijn er nog een aantal van als diy kit, kost bij ze 270 euro ecl vat, met die prijs als je die later nog weer verkoopt dan verlies je er niets op en ben je toch lekker bezig geweest met je diy hobby, komt met box maar past ook in je rack;

Back