JU06A usb probleem? Midi werkt niet zonder usb?

jaimiepeeters

Ingeburgerd
Ik heb een JU06A die ik in eerste instantie via usb wil aansluiten. Dit apparaat zorgt echter ervoor dat OSX met de melding opeens komt dat er teveel spanning gevraagd wordt via USB en dat USB eruit ligt. Ik moet dan de hardware verwijderen die de te hoge spanning vraagt om USB weer terug te krijgen (aldus osx).

Als ik het kabeltje verwijder en via 5pin Midi de JU06A probeer te vinden, dan ziet Ableton heel dat ding niet meer.

1. Ik gebruik Overhub (omdat ik een USB-C poort heb op mijn macbook pro M4) gekoppeld aan een USB hub met USB-C.
2. Een voeding voor Overhub (wat denk ik de oplossing zou kunnen zijn) kan ik niet vinden (weird).
3. Moet ik een USB hub met voeding kopen of is er een andere oplossing.

heeft de ju06 niet een instelling die je op midi ipv usb moet zetten? Dat heb je vaak wel op synths met beiden.

Ik heb een JU06A die ik in eerste instantie via usb wil aansluiten. Dit apparaat zorgt echter ervoor dat OSX met de melding opeens komt dat er teveel spanning gevraagd wordt via USB en dat USB eruit ligt. Ik moet dan de hardware verwijderen die de te hoge spanning vraagt om USB weer terug te krijgen (aldus osx).

Als ik het kabeltje verwijder en via 5pin Midi de JU06A probeer te vinden, dan ziet Ableton heel dat ding niet meer.

1. Ik gebruik Overhub (omdat ik een USB-C poort heb op mijn macbook pro M4) gekoppeld aan een USB hub met USB-C.
2. Een voeding voor Overhub (wat denk ik de oplossing zou kunnen zijn) kan ik niet vinden (weird).
3. Moet ik een USB hub met voeding kopen of is er een andere oplossing.
Bij bus powered USB dingen moet je meestal een gevoede USB hub hebben of direct aansluiten op een USB poort op je computer. Volgens mij wordt Overhub standaard niet met voeding geleverd dus misschien dat je hem nooit had.

USB hub met voeding gebruiken inderdaad.
Probleem bij deze units is wel dat als je deze via USB gebruikt er enorme storing zit op het audio signaal, dit klinkt op mijn unit als een kudde wilde nijlganzen.
Ik los dit op door de unit op batterijen te laten lopen en via din midi aan te sturen bij een opname en als ik niet opneem laat ik deze op USB power lopen via de hub.
Ik heb ook zo'n USB isolator geprobeerd maar dat werkte niet.

Het wisselt nogal tussen de Roland units, maar USB noise is inderdaad wel vaak een dingetje. Hangt ook nogal af van de hub die je gebruikt en mogelijk andere factoren in je setup, want consequent is het niet. Zo gedraagt mijn TR-6S zich prima met USB power (minimale noise die ik makkelijk weg kan halen met een gate), maar waren de Aira Compacts behoorlijk naar. Daar hielp een USB Ground Loop Cable (zoals te koop bij Expressive-E) overigens wel goed, maar dat geeft nog geen garanties.

Ik denk dat ik daar dan weer minder last van zal hebben, want alles gaat bij mij door een distortion of sketch cassette plug in :)

Back